• 4
  • 5
2023-12-23, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Nästan alla recept så står det smör??? är det ett måste tro...

Nja helst, man ska väl inte vara rent doktrinär när det gäller matlagning.

Har hänt att jag brynt en del av smöret först i 15-20 minuter för att få "nötsmaken".
Citera
2023-12-24, 02:59
Medlem
Pungpuckels avatar
Det finns väl lite olika saker som kan gå snett med en Jansson.

Men det är viktigt att du har mer grädde än mjölk, och den behöver inte täcka potatisen helt, det räcker att du kan trycka ner potatisen med handen så det nuddar.
För när väl grädden kokar så blir även det översta tillagat.

Om du ändå upplever den som blöt, så låt den svalna och ställ in den i kylen över natten, då blir den bra nästa dag.

Det kan ta några gånger innan man får det bra, ge inte upp.
Citera
2023-12-24, 08:38
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Det där med löken...
Tycker det blir godare med den skarpa löksmaken, brukar ta mycket, och får gå med utan att förstekas.
Men som du säger är det gott att steka före oxå. Gillar båda varianterna.
Jo jag gillar också båda och började steka förra året först.
Enligt mormor kan den bli lite blötare om den är rå.
jag vet inte.
Citera
2023-12-24, 08:59
Medlem
Tack för alla tips!

Jag kan inte svara på alla men jag svarar här:

Problemet med min vattniga jansson är ju att jag har haft för mycket grädde i givetvis!

Jag följde receptet från Marcus Aujulay (bara youtuba) men jag hade grädde och jag hade lite mer grädde. Eftersom allting med mycket grädde blir gött i göttan Men hur som helst, det blev svingött ändå.

Till nästa gång ska jag försöka hålla nere nivåerna med grädde för då blir den sådär lite mer torrig och så men jag gillar ju när det är potatisgratäng krämigt och det blev det den här gången mot bekostnad av att den inte blir så snygg uppåt men det skiter jag i för en janssons ska man äta upp och inte blänga på
Citera
2023-12-24, 09:59
Medlem
Standard att låta gratänger mm stå på eftervärme och puttra av överflödig vätska så att man får den där goda ytan.
Citera
2023-12-24, 23:29
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Standard att låta gratänger mm stå på eftervärme och puttra av överflödig vätska så att man får den där goda ytan.

Ja, den behöver definitivt så inne längre än de vanliga recepten.
Så här i efterhand har man facit i hand.
Min stod inne 70 min 220 grader, + 15 min efter jag stängt av värmen.
2 lager anjovis i 6 cm hög form, 3 dl. grädde. Täckfolie sista 20 min. innan värmen stänges av, sen bort med den igen.
Blev till att titta till den ibland och resultatet bra.
Citera
2023-12-25, 19:09
Medlem
RostigHinks avatar
Sitter just och äter min.

900g fast potatis strimlad i matberedare.
2 mindre gula lökar eller en stor.
2 burkar ansjovis med bäst före i slutet 2022.

Hacka och smält löken i stekpanna, ska inte bli brun.
Ett lager potatis, ett laget ansjovis, ett lager potatis, ett lager ansjovis och ett lager potatis. 4 cm ugnsform.

Häll ena burkens spad och 3 dl vispgrädde 40% i stekpannan och rör om, häll detta över potatisen. Strö ströbröd överst och lägg några smörklickar ovanpå (vilket jag glömde i år). 200 grader 50 mintuter.

Det måste vara en fast potatissort, annars blir det bara gegga av allt. Ansjovisen är Abbas rosa fyrkantiga burk.
Citera
2023-12-26, 10:26
Medlem
Sladdarens avatar
Värm i ugnen eller airfryern och rör om lite ifall den har släppt lite vätska så går Janssons lätt ihop sig igen och blir krämig enhetlig igen

Går bra i micron ochså .. rör bara om .. ingen bryr sig om att ströbrödtäcket ska vara intakt så här dags på julens dagar
Senast redigerad av Sladdaren 2023-12-26 kl. 10:29.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in