2023-12-23, 12:30
Medlem
Sen tycker jag att ju högre form man har desto sämre blir det.
Citera
2023-12-23, 12:35
Medlem
MetroGoldwynMayers avatar
Ja la in precis Dafgårds och Leffes färdiga Janssons in i ugnen, 70 min och 175 grader, ja la in den i en egen ugnsform, enkelt ska det vara

https://www.barnfamilj.se/matgrafik/...sfrestelse.jpg
Citera
2023-12-23, 12:43
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MetroGoldwynMayer
Ja la in precis Dafgårds och Leffes färdiga Janssons in i ugnen, 70 min och 175 grader, ja la in den i en egen ugnsform, enkelt ska det vara

https://www.barnfamilj.se/matgrafik/...sfrestelse.jpg
Exakt, precis slängt i leffes i ugnen
Sen är den jävligt god för att va fryst jansson
Ett tips till alla som inte orkar göra en egen
Citera
2023-12-23, 12:46
Medlem
Ströbröd från början och 175-200 grader länge i ugnen. Börjar det bli för mycket färg så lägg på folie. Skippa mjölk och kör enbart grädde. Potatisen ska inte ligga i blöt innan, då försvinner stärkelsen och gratängen blir vattnig.
Citera
2023-12-23, 12:53
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Hallå

Jag har precis gjort min andra jansson och märkte på båda mina formar att när jag har tagit ut den ur ugnen för att dra på lite ströbröd och sen skjutsa in formen igen några minuter för och få lite krispig yta så blir det vattnigt? Förstår inte?

Är det en kemisk förändring när man drar i bröd så att vattnet då som kommer från ansjovis spadet kommer upp till ytan eller vad är det frågan om? Hur undviker jag detta så jag får en krispig yta?
Har du matlagningsgrädde eller 40%?
Tvättar du potatisen (skall man inte göra - stärkelsen är ett förtjockningsmedel)?
För mycket anjovsspad?
har du brynt löken innan så att inte grädden skär sig och vattnar?
Stått inne tillräckligt länge?
Citera
2023-12-23, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Har du matlagningsgrädde eller 40%?
Tvättar du potatisen (skall man inte göra - stärkelsen är ett förtjockningsmedel)?
För mycket anjovsspad?
har du brynt löken innan så att inte grädden skär sig och vattnar?
Stått inne tillräckligt länge?
Tog för mycket ansjovis nyss.. Inte bra. alldeles för salt.. å som du säger låt den stå inne länge med folie på..
Citera
2023-12-23, 13:02
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Du bör använda en stärkelsen potatis, och vara lite sparsam med tillsat vätska, så bättre med helhet grädde än mjölk, och tillsätt lite smör. Kan ju även vara en idé att tillsättanågon stärkelse i potatisen, exempelvis lite vetemjöl eller potatismjöl/majzena bland potäterna

Ströbröd blandar jag med osten och strör på när jag skickar in formen
Det du beskriver är inte en Janssons Frestelse i traditionell mening.

(Janssons frestelse a la CuteTwink-I-was)...

Har nog ätit hundratals olika Janssons men aldrig med ost inte heller nån där man "stärker" potatisen med vete/potatismjöl eller maizena.

OnT: Ha enbart grädde (40%) som nästan täcker frestelsen och gärna mjölig potatis samt ett rejält tålamod (Janssons tar tid) och strö på skorpmjöl inför den sista halvtimmen.

Så gör jag på jobbet (kock) men även hemma och misslyckas aldrig.
Citera
2023-12-23, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Hallå

Jag har precis gjort min andra jansson och märkte på båda mina formar att när jag har tagit ut den ur ugnen för att dra på lite ströbröd och sen skjutsa in formen igen några minuter för och få lite krispig yta så blir det vattnigt? Förstår inte?

Är det en kemisk förändring när man drar i bröd så att vattnet då som kommer från ansjovis spadet kommer upp till ytan eller vad är det frågan om? Hur undviker jag detta så jag får en krispig yta?
Du har väl mjölig potatis? Se till o torka den ordentligt på handduk eller papper innan du lägger i formen. Sen ska den stå inne länge o ströbröd ska på redan från början. Blanda spadet med grädden o häll i samtidigt. Det ska inte täcka formen.
Citera
2023-12-23, 13:07
Medlem
I skolan fick vi en kokbok som hette vår kokbok.. 50 år sedan.. Det receptet är absolut bäst enligt mig. å inte för hög form.
Citera
2023-12-23, 13:12
Medlem
vatten avdunstas när det kokas, så låt de vara i lite längre
Citera
2023-12-23, 13:51
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Låt den va inne längre i ugnen.. Gjorde samma fel nyss...

Detta är svaret på din fråga, lägre temp och låt den vara inne längre.
Citera
2023-12-23, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Detta är svaret på din fråga, lägre temp och låt den vara inne längre.
Japp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in