2023-12-21, 09:28
Medlem
Thyrells avatar
Det är avsändarens ansvar att paketera så att innehållet skyddas. Om det är ömtåligt skall det dessutom märkas tydligt.

Den som levererade paketet kan inte hållas ansvarig om det var något som var trasigt när de öppnade paketet. Det kan ha gått sönder långt innan.

Men, den som levererade skulle givetvis gått ut och lagt paketet på bron.
Citera
2023-12-21, 09:46
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell
Det är avsändarens ansvar att paketera så att innehållet skyddas. Om det är ömtåligt skall det dessutom märkas tydligt.

Den som levererade paketet kan inte hållas ansvarig om det var något som var trasigt när de öppnade paketet. Det kan ha gått sönder långt innan.

Att märka det med "glas,ömtåligt," etc är inget krav men framförallt är det inte något man tar hänsyn till när avsändaren slickar med tjänsten paket, paketet SKA vara emballerat så att det klarar ett fall från ca 2m utan att innehållet går sönder.

Postnord har dessutom gått över till droppbanor där paketet inte läggs manuellt i buren längre utan det faller ner i buren.
Citera
2023-12-21, 09:49
Medlem
Citat:

Postnord försöker bara komma undan med deras usla behandling av paket.

Ska man behöva posta paket i kevlar för att det ska klara när de kör över det med truckar?

Ne, hade postnord inte varit ägda av staten hade de varit i konkurs för länge sen, skitföretag.
Citera
2023-12-21, 10:17
Medlem
Är det filmat med övervakningskamera ?
Tillåtet område att filma ?
Citera
2023-12-21, 10:29
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Jag sænder julklappar till familjen och det ær några tusen som ær nerpackat i ett stort paket.

Jag kænner mig ærligt talat lite orolig sett til hur otroligt jævla dåliga Postnord ær. Men det sænds som paket, det ska læmnas ut från en større butik, så hoppas man slipper det vanliga blatte-postnord- slåsønderpaket-upplægget.

Fråga till svenskar i Sverige;

Varfør accepterar ni att ni har en post som inte fungerar? Som snor paket, som slår sønder, som tar och førstør så att man inte ens kan anvænda postgången? Mina førældrar har flera gånger bett mig att ta grejerna på flyg just før att post inte længre fungerar i Sverige.

Varfør accepterar ni det?
Den svenska Posten var jättebra fram tills den slogs ihop med danska posten och blev PostNord. Då började förfallet.
Citera
2023-12-21, 10:36
Medlem
Barentss avatar
Citat:

Du måste vara minst 60 år. Det är lätt 20 år sedan postnord tog bort "Ömtåligt"-etiketterna och alla paket kastas hur som helst.

Det är naturligtvis den som packar som ska packa ordentligt. Men om postnord/dhl/schenker ändå trots bra inslagning skadar paketet så får man ersättning, jag får ca 10 ersättningar per år av dhl. Jag postar mycket.
Citera
2023-12-21, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balderis
Är det filmat med övervakningskamera ?
Tillåtet område att filma ?

Är de relevant? Är de den tanken som slår dig när du ser en postnordsarbetare kasta ett paket så det går sönder? Ser ut att vara ett företag på området så de är klart man kan filma där.
Citera
2023-12-21, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Jag har sagt att det är sär och annat mentalt efterblivet folk som jobbar på PostNord i en diskussion för några veckor sen. Varje vecka hör man något skit från PostNord men kukhuvudet som hamnade i diskussionen ville försvara sin syster som jobbar på PostNord.
Det är bara invandrare sim jobbar där numera. När såg du senast en svensk brevbärare
Citera
2023-12-21, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgLagersBror
Är de relevant? Är de den tanken som slår dig när du ser en postnordsarbetare kasta ett paket så det går sönder? Ser ut att vara ett företag på området så de är klart man kan filma där.

Tack. Då fick jag svar på min fundering.
Citera
2023-12-21, 11:13
Medlem
Bajenjeppes avatar
Detta förvånar mig inte alls. Jobbade extra på PostNord i min ungdom. Arbetade som terminalarbetare och lastade av paket från lastbilar in i terminalen. Bara idioter som jobbade där. Folk såg ömtåliga paket som någon slags yrkesförmån att köra basket med och kastade därmed, eller snarare lobbade, ofta paketen x antal meter upp på banden. Efter det beställer jag aldrig ömtåliga saker, även om det såklart finns en risk att något liknande hänt i frakten till butiken.
Citera
2023-12-21, 11:22
Medlem
Fick lära mig en sak om postnord som jag inte visste tidigare.

Kanske självklart för alla men icke för mig. Skickar man ett paket med vikt under 20kg även om det är spårbart så har postnord ingen ersättnings skyldighet om detta paket kommer bort.

Så om man kan så skicka paket med andra frakt företag som är skyldiga att ta ansvar för försändelser under 20kg
Citera
2023-12-21, 11:25
Medlem
Citat:

Självklart, men i detta fall går det inte att säga annat än att man har hanterat paketet vårdslöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in