Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
När jag kom upp i mellanstadiet så hade vi även hårt bröd till maten. Sallad var antingen rivna morötter eller vitkål. Menyn var heller inget att skryta om då det var fiskbullar, lapskojs, miniflippersej (Fiskpinnar i annan form), skinka och spenat och kalops. Fanns givetvis andra rätter men var få smaksensationer.
Blev lite bättre i mellanstadiet och sen var väl högstadiet ett snäpp värre då det var en större skola som inte riktigt lyckades med matlagningen och detsamma gällde gymnasiet.
Har dålig koll på hur skolmaten är nu då jag inte har barn men känns som att många klagar och det jag sett på nyhetsinslag så har de ofta flera rätter att välja på plus sallad och bröd till detta. Ser mer än ätbart ut så jag tror det är mer ungarna som blivit kinkiga.
Mina barn går på en kommunal skola i närförort till Sthlm, första barnet började där 2012. Ibland har jag varit med hela skoldagar och då ätit i matsalen. Under pandemin fick ungarna hämta mat i skolmatsalen vid lunchen och ta med hem. Det är SINNESSJUKT (i positivt bemärkelse) hur bra skolmaten är. De har pizzasallad, tzatziki, coleslaw, rivna morötter, grönsallad, oliver, soltorkade tomater, hoummus, andra sorters sallader, gurka, tomater… varje dag! Till det, alltid två eller tre sorters varmrätter, varav en vegetarisk. Jag ser mig som kräsen gällande mat men har ätit av skolmaten som en häst. Det har varit restaurangklass på maten varje gång jag fått chansen att smaka.
Om topic så gnäller väl föräldrarna och DO för att skolan inte kan garantera att den vegetariska maten inte tillagats i en kastrull där det någon gång har kokats något som inte är kosher. Jävligt magstarkt tycker jag, vi lever i en tid när det finns diskmaskiner.
De borde skämmas att ta resurser i anspråk på det här sättet.