2023-12-12, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Då öppnar du a can of bees kan jag säga. Det finns väldigt lite som pekar mot att pasta, potatis eller pizza slice är optimalt som människoföda. Vad i äter handlar till väldigt stor del om smak, känsla och kultur. Och framför allt handlar det om gemenskap. Om du och jag är överens om att något är "bra mat", så är det ett mycket starkt socialt kitt.
Jag förde ett resonemang om att matsedeln enligt min uppfattning bör vara vetenskapligt förankrad, jag pratade inte om detaljerna i matsedeln. Om vi håller oss till ämnet som är religiös matsedel ser jag inte att den maten är vetenskapligt förankrad.
Citera
2023-12-12, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Tydligen du eftersom du svarade

Nej jag bryr mig inte om alkoholister.
Citera
2023-12-12, 18:09
Medlem
Enligt mig är det absolut inte diskriminering. Religion ska inte ha något som helst inflytande över vilken mat som serveras i skolan. Om det fanns ett vegetariskt alternativ så var det fullt tillräckligt.
Citera
2023-12-12, 18:15
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag förde ett resonemang om att matsedeln enligt min uppfattning bör vara vetenskapligt förankrad, jag pratade inte om detaljerna i matsedeln. Om vi håller oss till ämnet som är religiös matsedel ser jag inte att den maten är vetenskapligt förankrad.

Kan du berätta lite mer? Det jag antar att du menar är att avvikelser från "normal mat" ska vara vetenskapligt motiverade, men att något sådant krav inte finns på den "normala" matens utformning. Det är en ganska inkonsekvent hållning.
Citera
2023-12-12, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Enligt mig är det absolut inte diskriminering. Religion ska inte ha något som helst inflytande över vilken mat som serveras i skolan. Om det fanns ett vegetariskt alternativ så var det fullt tillräckligt.

Precis, vegetariskt alternativ är tillräckligt. Det är ju helt stört att skattebetalare ska förse detta utvalda folk med koshermat när det enligt svensk lag är djurplågeri med kosherslakt.
Citera
2023-12-12, 18:24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Man måste ju erkänna att skolmaten hela tiden blivit bättre. När jag gick i skolan fanns inte sallad eller bröd. Fanns eventuellt en bytta med ruttnande vitkål. Och knäcke utan smör.

Barnen som går till skolan här äter inte svensk skolmat så man serverar inte den. Däremot är det inte halal, köttet är slaktat som vilket som helst.

När jag kom upp i mellanstadiet så hade vi även hårt bröd till maten. Sallad var antingen rivna morötter eller vitkål. Menyn var heller inget att skryta om då det var fiskbullar, lapskojs, miniflippersej (Fiskpinnar i annan form), skinka och spenat och kalops. Fanns givetvis andra rätter men var få smaksensationer.

Blev lite bättre i mellanstadiet och sen var väl högstadiet ett snäpp värre då det var en större skola som inte riktigt lyckades med matlagningen och detsamma gällde gymnasiet.
Har dålig koll på hur skolmaten är nu då jag inte har barn men känns som att många klagar och det jag sett på nyhetsinslag så har de ofta flera rätter att välja på plus sallad och bröd till detta. Ser mer än ätbart ut så jag tror det är mer ungarna som blivit kinkiga.
Citera
2023-12-12, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Kan du berätta lite mer? Det jag antar att du menar är att avvikelser från "normal mat" ska vara vetenskapligt motiverade, men att något sådant krav inte finns på den "normala" matens utformning. Det är en ganska inkonsekvent hållning.
Jag är inte helt säker på vad som är det mest rätta här men jag lutar nog ganska mycket åt att skolan ska utgå från en vetenskapligt framtagen matsedel. Jag har inte använt formuleringen "normal mat".
Citera
2023-12-12, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
I en artikel i DN idag skriver man att DO krävt skadestånd till en elev som nekats Kosher-mat på en Stockholms-skola.

https://www.dn.se/sverige/do-diskriminering-att-neka-elev-koshermat/

"Kosher" är de regler som bestämmer vad en strikt troende jude får äta. En "specialkost".

Jag har inget mot att skolor serverar "Kosher" eller "Halal" (den muslimska motsvarigheten). Men då är det väl för att attrahera en viss grupp av elever.Här var det ett fall där endast en elev önskade denna specialkost och skolan ansåg att det blev för dyrt. Jag antar att det är en kommunal skola det gäller (framgår inte av artikeln).

Sverige är ett sekulärt land utan stats-religion. Om DO får rätt så blir det ju inte längre frivilligt att servera en viss typ av kost, utan obligatoriskt. Trots att lagen inte kräver det. Och det gäller då inte bara en typ av kost utan varje typ av kost som folk kräver "på grund av sin tro".
Ungefär som att man tydligen inte får driva företag i Sverige utan kollektivavtal med LO, trots att lagen inte kräver det.

Självklart skall barnen (muslimska såväl som judiska) integreras i det svenska samhället. Om dom inte tycker om någon del av maten så kan dom ju peta undan just den delen. Men "koscher" och "halal" har inget med näring eller smak att göra. Det är regler för vilken dans man skall utföra medan maten lagas. I "Halal"-fallet också att en religiös ledare skall avlönas för att övervaka delar av processen.
Det kan väl inte vara en sak som relligionsfriheten garanterar? Inte något som skattebetalarna skall finansiera?

(I det aktuella fallet löste tydligen föräldrarna problemet genom att skicka med mat till skolan, något som jag tycker är konstruktivt. Men att sedan gå och klaga och kräva pengar är ju absurt! )

Vad tycker ni andra? Hur långt sträcker sig det allmännas skyldighet mot minoriteter som vill ha specialbehandling på skattebetalarnas bekostnad?

Vansinne.

Det är diskriminering mot alla andra ju.
Citera
2023-12-12, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Om föräldrarna kräver ortodox koshermat så räcker det inte att den är vegetarisk. Det finns till exempel de som kräver att maten enbart hanterats av judar.

Jag har också fått känslan att det underliggande kravet från föräldrarna handlar om att det ska vara någon som vet hur kosher mat tillreds, dvs någon med religiös kompetens. Då kan man fråga sig om det inte börjar bli diskriminering, fast av ett annat slag. Kan kommunen verkligen rekrytera personal utifrån en religiös meritprofil?
Citera
2023-12-12, 18:42
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
När jag kom upp i mellanstadiet så hade vi även hårt bröd till maten. Sallad var antingen rivna morötter eller vitkål. Menyn var heller inget att skryta om då det var fiskbullar, lapskojs, miniflippersej (Fiskpinnar i annan form), skinka och spenat och kalops. Fanns givetvis andra rätter men var få smaksensationer.

Blev lite bättre i mellanstadiet och sen var väl högstadiet ett snäpp värre då det var en större skola som inte riktigt lyckades med matlagningen och detsamma gällde gymnasiet.
Har dålig koll på hur skolmaten är nu då jag inte har barn men känns som att många klagar och det jag sett på nyhetsinslag så har de ofta flera rätter att välja på plus sallad och bröd till detta. Ser mer än ätbart ut så jag tror det är mer ungarna som blivit kinkiga.

Mina barn går på en kommunal skola i närförort till Sthlm, första barnet började där 2012. Ibland har jag varit med hela skoldagar och då ätit i matsalen. Under pandemin fick ungarna hämta mat i skolmatsalen vid lunchen och ta med hem. Det är SINNESSJUKT (i positivt bemärkelse) hur bra skolmaten är. De har pizzasallad, tzatziki, coleslaw, rivna morötter, grönsallad, oliver, soltorkade tomater, hoummus, andra sorters sallader, gurka, tomater… varje dag! Till det, alltid två eller tre sorters varmrätter, varav en vegetarisk. Jag ser mig som kräsen gällande mat men har ätit av skolmaten som en häst. Det har varit restaurangklass på maten varje gång jag fått chansen att smaka.

Om topic så gnäller väl föräldrarna och DO för att skolan inte kan garantera att den vegetariska maten inte tillagats i en kastrull där det någon gång har kokats något som inte är kosher. Jävligt magstarkt tycker jag, vi lever i en tid när det finns diskmaskiner.

De borde skämmas att ta resurser i anspråk på det här sättet.
Senast redigerad av HemligaBrev 2023-12-12 kl. 18:44.
Citera
2023-12-12, 18:44
Medlem
Ratads avatar
Om vi äntligen börjar klassa religiösa matkrav som en del av deras vanföreställningar (och därmed kallar en spade för en spade) så skulle jag vara okej med det.
Alternativt ska alla få hitta på sina egna matregler och stämma skolor, arbetsplatser med kantiner med flera.

Varför ska religiösa vanföreställningar ha monopol på gräddfiler och offerkoftande? Detta jävla krypande för religion jämfört med andra kulturyttringar eller sociala åsikter är fan felknullat.
Citera
2023-12-12, 18:47
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mon81
Så länge det erbjuds specialmat till muslimer så är det ju givetvis diskriminering att inte också erbjuda koshermat, hur mycket det än kostar extra.
Sen tycker jag att skolorna inte ska erbjuda specialmat pga religion överhuvudtaget, handlar det om allergier är det en sak, men religiösa hittepåregler kring vad man får och inte får äta? Att ta hänsyn till sånt i ett modernt samhälle är ju bara löjligt. Det som möjligen kunde erbjudas är ett vegetariskt alternativ eller en välfylld salladsbar och knäckebröd.
Men om skolorna som nu erbjuder en religiös grupp specialmat så är det ju givetvis diskriminering att inte ta samma hänsyn till en annan religiös grupp.

Vad jag vet så ges ej specialmat till muslimer. Hållningen brukar vara att såna med särskilda idéer om kött (inte det köttet men det och det köttet går bra) får acceptera att äta vegetariskt. Och att skolan alltid serverar en kött/fisk och en veg-rätt.

De som får specialkost måste ha läkarintyg som visar allergi.

I det här fallet dög väl ej vegetariskt för att grönsakerna kan ha nuddat en kniv som även använts till icke kosher mat någon gång (även om kniven diskats).
Senast redigerad av HemligaBrev 2023-12-12 kl. 18:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in