2023-12-12, 17:51
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Låter mer som att det är dig det daltats med. Kan se framför mig hur du och mamsen satt och gick igenom matsedeln från skolan och du pekade ut vilka dagar du ville ha pengar att köpa kojv istället. Men bortsett från det faktumet är det rimligt att skolorna serverar mat som äts. Som någon skrev på ett pedagogiskt sätt så är det ju ingen gratis mat det bjuds på utan allt finansieras med skattemedel. Då kan man ju faktiskt förvänta sig att det serveras mat som ungarna äter. Att du inte är religiös är okej, likaså att du inte är vegan. Men jävlar vilket gnäll det brukar vara här på Flashback om nån skola går ut med att de ska servera mer vegetarisk mat. Gissar att du brukar stämma in i de klagosångerna som då brukar uppstå, trots att du inte har någonting att skylla din klaga på mer än att du blivit curlad.
Som sagt, serverades det mat jag inte gillade så hade jag två val, gå hungrig eller köpa mat på korvmojen. Och nej planerade ingen veckomatsedel med morsan, är ju ingen autist!

Ungarna skall ha de valen, äta eller låta bli, det är ingen jävla ala´carte restaurang, det är en skolbespisning. Dagens ungar och föräldrar är så jävla bortskämda att snart måste någon torka dem i röven också. lycka till när de ungarna kommer ut i verkliga livet säger jag bara!
Citera
2023-12-12, 17:54
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
En viktig svensk tradition de senaste 50 åren åtminstone är att vård och skola skall bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet. Jag anser att matsedeln också bör följa de principerna.

Då öppnar du a can of bees kan jag säga. Det finns väldigt lite som pekar mot att pasta, potatis eller pizza slice är optimalt som människoföda. Vad i äter handlar till väldigt stor del om smak, känsla och kultur. Och framför allt handlar det om gemenskap. Om du och jag är överens om att något är "bra mat", så är det ett mycket starkt socialt kitt.
Citera
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Jag respekterar önskemål om kost baserat på religion eller politisk åskådning. Det är något skolor ska tillmötesgå.

Jag respekterar däremot inte föräldrar med bortskämda skitungar som terroriserar skolpersonal med "önskekost", för lille Herbert kan bara äta varmkorv och makaroner dag ut och dag in ty föräldrarna har helt kapitulerat inför Herbert
Vilka motsägelsefulla åsikter.
Varför ska ett islamskt eller kristet önskemål väga tyngre än "en bortskämd skitunges"?
Citera
Medlem
Djurens rättigheter borde väga tyngre än kroknäsornas i detta fall.
Citera
2023-12-12, 18:00
Medlem
Så länge det erbjuds specialmat till muslimer så är det ju givetvis diskriminering att inte också erbjuda koshermat, hur mycket det än kostar extra.
Sen tycker jag att skolorna inte ska erbjuda specialmat pga religion överhuvudtaget, handlar det om allergier är det en sak, men religiösa hittepåregler kring vad man får och inte får äta? Att ta hänsyn till sånt i ett modernt samhälle är ju bara löjligt. Det som möjligen kunde erbjudas är ett vegetariskt alternativ eller en välfylld salladsbar och knäckebröd.
Men om skolorna som nu erbjuder en religiös grupp specialmat så är det ju givetvis diskriminering att inte ta samma hänsyn till en annan religiös grupp.
Citera
Medlem
Om Do vinner målet. Så kan muslimska elever kräva samma sak.
Citera
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
När jag gick i högstadiet och gymnasiet och man inte gillade maten så år man antingen smörgås eller sallad.

Bättre alltid ha blodpudding eller pölsa på menyn som passar alla👍😂
Var väl någon skola som alltid hade makaroner och köttbullar på menyn för att det alltid skulle finnas något att äta. Snacka om att skämma bort ungarna.

Man måste ju erkänna att skolmaten hela tiden blivit bättre. När jag gick i skolan fanns inte sallad eller bröd. Fanns eventuellt en bytta med ruttnande vitkål. Och knäcke utan smör.

Barnen som går till skolan här äter inte svensk skolmat så man serverar inte den. Däremot är det inte halal, köttet är slaktat som vilket som helst.
Citera
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Hahaha

Inga rasistiska kommentarer nu när det gäller en jude.

Nu är det okej med kosher.
Är inte rasist, hatar alla lika mycket utom dig som jag hatar lite mer..
Citera
2023-12-12, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mon81
Så länge det erbjuds specialmat till muslimer så är det ju givetvis diskriminering att inte också erbjuda koshermat, hur mycket det än kostar extra.
Sen tycker jag att skolorna inte ska erbjuda specialmat pga religion överhuvudtaget, handlar det om allergier är det en sak, men religiösa hittepåregler kring vad man får och inte får äta? Att ta hänsyn till sånt i ett modernt samhälle är ju bara löjligt. Det som möjligen kunde erbjudas är ett vegetariskt alternativ eller en välfylld salladsbar och knäckebröd.
Men om skolorna som nu erbjuder en religiös grupp specialmat så är det ju givetvis diskriminering att inte ta samma hänsyn till en annan religiös grupp.

Muslimska elever får inte halal på skolorna, bara icke gris kött.
Citera
2023-12-12, 18:01
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menimienai
Antar att du inte kan läsa ” Det påpekades att elever som av religiösa skäl inte kan äta den ordinarie maten erbjuds vegetarisk kost. Men eftersom denna inte hanteras på ett regelmässigt sätt kunde eleven inte äta den.”
Det fanns vego mat men den var inte hanterad på rätt vis så ungen åt inte det heller.
Det kan alltså vara det som är problemet. Det räcker inte bara med att det är rätt råvaror i maten. Dessutom får inget av maten vara hanterad av en gojim.

Maten måste alltså till alla delar specialbeställas från antingen helt judiska företag eller till och med direkt från Israel. Dessutom måste skolan ha judisk personal anställd för att laga och hantera maten till just detta barn.

I mitt tycke är detta orimliga krav och jag förstår att skolan tycker det blir för dyrt.
Citera
2023-12-12, 18:04
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akasha1000
När vi flyttade till Frankrike, och bodde där i några år, så fanns det tre regler. 1. Kunna prata flytande franska. 2. Skaffat ett jobb. 3. Ta seden dit man kommer. Inte kunde vi kräva specialmat för våra barn! Vissa dagar så skickade vi med en matlåda för att lösa "problemet". Och varför kan de inte fortsätta med det?
Lös "problemet" och skrik inte om diskriminering! Inte kunde vi kräva svensk mat, eller andra regler som hade att göra med religion! Då skulle de kräva att vi skickades tillbaka till Sverige, de skulle ALDRIG acceptera detta.

Skadestånd 50.000?

Jo, det hade ni förstås kunnat. Om ni varit judar eller muslimer eller tillhört en annan religion som "förbjuder" viss kost.
Frankrike serverar nämligen också specialkost i skolorna, om det är religiösa skäl som är grunden i varje enskilt fall.
Citera
2023-12-12, 18:05
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Du en alkoholist, vem bryr sig vem du hatar?
Tydligen du eftersom du svarade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in