2023-12-12, 14:18
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baloo183
Vågar jag köpa nyproduktion nu?
Vad tror ni?
Tycker det är super svårt men måste köpa innan dec slut för att vidare ha reavinstskatt.
Snälla hjälp.
Jag skulle avvakta något, men kolla om de ha några bra dealar (kan vara så att utvecklaren måste komma ur projekt och säljer till nollmarginal). Om man ska köpa bostadsrätt alls så bör man också kolla upp föreningens ekonomi, vilket är svårare i nyproduktion än i gammal förening.
Citera
2023-12-12, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag skulle avvakta något, men kolla om de ha några bra dealar (kan vara så att utvecklaren måste komma ur projekt och säljer till nollmarginal). Om man ska köpa bostadsrätt alls så bör man också kolla upp föreningens ekonomi, vilket är svårare i nyproduktion än i gammal förening.

haha svårare? Snarare lättare och se att man har räntegaranti och byggare som täcker hyresbortfall första 2 åren och/eller köper upp icke sålda lägenheter, fjärrvärme från start, elstolpar på plats m.m

I en äldre förening har man ju noll insyn i när en hiss behövs bytas, repareras eller om taket ska läggas om inom 12 månader osv osv. Hört på flera som gått på denna mina under hösten.

Alla förespråkar äldre föreningar men allt man hör om är att de blir r-vknu-ade ....
Citera
2023-12-12, 18:09
Medlem
Tack för alla svar. Vet fortfarande inte hur jag ska göra men intressant med olika tankar om ämnet.
Citera
2023-12-13, 10:44
Medlem
RostigHinks avatar
Rubrik förtydligad.

/Moderator
Citera
2023-12-13, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hydrol
När i tiden är nyproduktion byggt med fattighjon-sverige i åtanke? När är det rimligt att handla dessa tänker du?

Skall du in i nyare föreningar så är det en rekommendation att läsa årsredovisningen väldigt noga. Jag hade undvikit många av de nya de första 10 åren så de har fått ordning på sina avgifter. Jag hade inte heller köpt en bostad hos en förening som står på arrende mark
Citera
2023-12-14, 15:31
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Finns enstaka föreningar utan lån, där insatsen är närmare 100% av byggkostnaden. En sådan kan man köpa. Allt annat går bort. Samtliga BRF 2016-2023 har budgetar som bygger på noll-ränta och exakt år 2024 smäller det när lånen läggs om. Priserna kommer då att rasa på BR i dessa föreningar och några får Noll-värde: de som har lika hög månadskostnad som en nybyggd HR har i hyra.

Föreningar kan inte teckna lån förrän relativt sent i byggprocessen, så nyproduktioner som färdigställts under 2022 och 2023 har i regel redan "höga" räntor. Då är det nog värre med de föreningar som stod klara strax innan det och som är fyllda med människor som lånade så mycket de kunde då, i tron att räntorna skulle för evigt stanna på 0.
Senast redigerad av GregerMedeltid 2023-12-14 kl. 15:35.
Citera
2023-12-14, 15:36
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Föreningar kan inte teckna lån förrän relativt sent i byggprocessen, så nyproduktioner som färdigställts under 2022 och 2023 har i regel redan "höga" räntor. Då
OK, det är ju bra att veta, om man köper något helt nytt så kan man enkelt räkna ut räntekostnaden som del av totalkostnaden. Det blir ingen överraskning, om inte räntorna tickar uppåt mer.

Fast å andra sidan saknar helt nya föreningar någon pålitlig balans- och resultat-räkning och jag skulle aldrig köpa något helt nytt. Minst tre årsredovisningar vill jag kunna kolla.
Citera
2023-12-14, 18:50
Medlem
Citat:
OK, det är ju bra att veta, om man köper något helt nytt så kan man enkelt räkna ut räntekostnaden som del av totalkostnaden. Det blir ingen överraskning, om inte räntorna tickar uppåt mer.

Fast å andra sidan saknar helt nya föreningar någon pålitlig balans- och resultat-räkning och jag skulle aldrig köpa något helt nytt. Minst tre årsredovisningar vill jag kunna kolla.

Du har en ekonomisk plan? Den är krav för att upplåta bostadsrätter

De första tre årsredovisningarna är väl inte jättespännande? Inget underhåll, ev reparationer på garanti, avgiften enligt planen. Lånen lär väl också gå efter plan beroende på hur lång bindning som väljs i början och hur räntorna utvecklas.

Uppvärmningskostnaderna kan kanske vara lite intressanta, men annars bör det inte bara några överraskningar så där i början?
Citera
2023-12-14, 21:41
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Föreningar kan inte teckna lån förrän relativt sent i byggprocessen, så nyproduktioner som färdigställts under 2022 och 2023 har i regel redan "höga" räntor. Då är det nog värre med de föreningar som stod klara strax innan det och som är fyllda med människor som lånade så mycket de kunde då, i tron att räntorna skulle för evigt stanna på 0.

Vad händer med de människorna? Jag har hört att det är väldigt svårt att bryta sådana kontrakt när man redan gått in? Måste bli ekonomiskt ruinerade efter.
Citera
2023-12-15, 10:50
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Du har en ekonomisk plan? Den är krav för att upplåta bostadsrätter

De första tre årsredovisningarna är väl inte jättespännande? Inget underhåll, ev reparationer på garanti, avgiften enligt planen. Lånen lär väl också gå efter plan beroende på hur lång bindning som väljs i början och hur räntorna utvecklas.

Uppvärmningskostnaderna kan kanske vara lite intressanta, men annars bör det inte bara några överraskningar så där i början?
Den ekonomiska planen kan vara antingen inkompetent eller mer sannolikt över-optimistisk. Eftersom de som gjort planen antagligen äger lägenhet och därför måste få iväg de osålda omedelbart. Annars blir de själva betalningsskyldiga. Det är inte heller ovanligt med en speciell utvald ordföranden i första stämman, utvald av byggbolaget eller någon annan med stora ekonomiska intressen i att allt blir sålt.

En ekonomisk plan för en nybyggd BRF i Stockholms innerstad är inte värd pappret det är skrivet på.
Citera
2023-12-15, 10:59
Medlem
Citat:
Den ekonomiska planen kan vara antingen inkompetent eller mer sannolikt över-optimistisk. Eftersom de som gjort planen antagligen äger lägenhet och därför måste få iväg de osålda omedelbart. Annars blir de själva betalningsskyldiga. Det är inte heller ovanligt med en speciell utvald ordföranden i första stämman, utvald av byggbolaget eller någon annan med stora ekonomiska intressen i att allt blir sålt.

En ekonomisk plan för en nybyggd BRF i Stockholms innerstad är inte värd pappret det är skrivet på.

Har ingen insikt i hur det är i Stockholms innerstad men köpte själv nyproduktion i en (med svenska mått) medelstor stad för 8år sedan och hittils har ekonomin legat lite bättre än planen.

Det är byggande styrelse som tar fram planen, det är riktigt och den granskas av en certifierad intygsgivare.
Citera
2023-12-15, 11:39
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Har ingen insikt i hur det är i Stockholms innerstad men köpte själv nyproduktion i en (med svenska mått) medelstor stad för 8år sedan och hittils har ekonomin legat lite bättre än planen.

Det är byggande styrelse som tar fram planen, det är riktigt och den granskas av en certifierad intygsgivare.
Det är ju innan bubbelåren med sanslöst höga byggkostnader och bostadskrav. Jag bor själv i HSB byggt 2012 och månadskostnaden var exakt samma i år som när huset byggdes 2012 och uppenbarligen var den ekonomiska planen helt perfekt. Det är först i år med räntehöjningar som vi måste höja 10%.

Notera att räntehöjningar knappast förekommit på 40 år, så det är först från 2022 som en ekonomisk plan måste ta hänsyn till högre räntor. Det kan vara svårt att klara den omställningen.

Jag hade absolut inte köpt något byggt 2021 eller nyare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in