• 1
  • 2
2023-12-11, 13:20
Medlem
Vågar jag köpa nyproduktion nu?
Vad tror ni?
Tycker det är super svårt men måste köpa innan dec slut för att vidare ha reavinstskatt.
Snälla hjälp.
Citera
2023-12-11, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baloo183
Vad tror ni?
Tycker det är super svårt men måste köpa innan dec slut för att vidare ha reavinstskatt.
Snälla hjälp.
Nyproduktion av vad?

Och varför måste du köpa innan årsskiftet för att slippa reavinstskatt? (om det var så du menade med det kryptiska "för att vidare ha reavinstskatt")

Du bör vara tydligare om du vill få rätt råd.
Citera
2023-12-11, 13:26
Medlem
Citat:
Vad tror ni?
Snälla hjälp.
Om du behöver någonstans att bo, har råd med bostaden och att den känns rätt för dig så kör.

Se det inte som en investering, du kommer behöva någonstans att bo resten av livet, så om priserna går upp eller ner på sikt är struntsamma, då du köper nästa bostad billigare om priserna sjunker, osv osv osv. Först när du är färdig för graven kan du bry dig, men då mest för dina efterlevandes skull.
Citera
2023-12-11, 13:40
Medlem
Sorry..är väldigt stressad över detta.
Om jag inte köper nu förlorar jag pengar från tidigare försäljning.
Om jag köper innan slutet på dec har jag kvar pengarna.
Citera
2023-12-11, 13:41
Medlem
Nyproducerade lägenhet.
Citera
2023-12-11, 13:44
Medlem
Citat:
Sorry..är väldigt stressad över detta.
Om jag inte köper nu förlorar jag pengar från tidigare försäljning.
Om jag köper innan slutet på dec har jag kvar pengarna.
Så bra att du berättar att det handlar om bostad.

Kan man inte längre få uppskov gällande skatten?
Citera
2023-12-11, 13:49
Medlem
Jorå...har redan haft det ett år...men så blev det panik nu för att min partner blev svårt sjuk och avled hastigt.
Så med sorge hjärna försöker jag ta mig an verkligheten och mitt behov av ny bostad som jag gar råd med själv.
Har hittat en 1 som skulle funka med den är nyproduktion....dvs höga lån dom belastar lägenheten.
Vill inte vara helt dum i huvudet om jag köper den. Vill inte läsa om 6 mån på löpsedlar om idioter som köpt nyproduktion och hyran gått upp .
Citera
2023-12-11, 13:55
Medlem
Citat:
Jorå...har redan haft det ett år...men så blev det panik nu för att min partner blev svårt sjuk och avled hastigt.
Så med sorge hjärna försöker jag ta mig an verkligheten och mitt behov av ny bostad som jag gar råd med själv.
Har hittat en 1 som skulle funka med den är nyproduktion....dvs höga lån dom belastar lägenheten.
Vill inte vara helt dum i huvudet om jag köper den. Vill inte läsa om 6 mån på löpsedlar om idioter som köpt nyproduktion och hyran gått upp .
Just nu är det en liten dipp vad gäller priser på bostäder. Men när räntan går ner, kommer det troligen gå uppåt igen.

Men varför nyproduktion?

Köp en bostad du har råd med, kalkylera med ökade kostnader för ränta och energi, lite worst-case. Funkar den kalkylen så slår du till.
Citera
2023-12-11, 13:57
Medlem
Citat:

är det en lägenhet du funderar på så kan det inte bara bli höjd hyra en dag kanske den blir förvandlad till hyresrätt
Citera
2023-12-11, 14:15
Medlem
Citat:
Höjd avgift kan det bli oavsett. Föreningen har väl en ekonomisk plan? Vad har dom räknat med för ränta i sina kalkyler? Eller är det så pass nära inflytt att lånen redan är förhandlade? I så fall bör du inte förvänta dig höjda avgifter pga lånen, då är dom redan "drabbade" av höjda ränteläget.
Citera
2023-12-11, 14:23
Medlem
Har du möjlighet att köpa nu så skulle jag ha gjort det. Och det är ju inte så att bostads priserna kommer till att gå ner över tid, då det inte byggs i Sverige samtidigt som befolkningen ökar.
Citera
2023-12-11, 14:29
Medlem
Citat:
Vad tror ni?
Snälla hjälp.
absolut inte, det är byggt med rena glädjekalkylerna sett till underhåll mm, dessa kan nog räkna med enorma avgifthöjningar tyvärr,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in