Flashback bygger pepparkakshus!
2023-12-10, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast nu säger du emot dig själv. Det fetmarkerade resulterar nämligen i det jag skrev, nämligen: att det gick sämre för Sverige.

Utan det jag skrev så har du inget att glädja dig åt i detta sammanhang.
Ja men det är viktigt att poängtera att det är inte för att jag hatar Sverige eller de svenska åkarna som "glädjer" mig att det går dåligt. Utan att det beror på hyckleriet kring valla.
Citera
2023-12-10, 16:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Ja men det är viktigt att poängtera att det är inte för att jag hatar Sverige eller de svenska åkarna som "glädjer" mig att det går dåligt. Utan att det beror på hyckleriet kring valla.

Fast jag har inte använt ordet »hata«. Dessutom så krävs det att det just går, sämre för Sverige (precis som jag skrev), om en vallamiss ska uppmärksammas.
Citera
2023-12-10, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast jag har inte använt ordet »hata«. Dessutom så kräver det att en vallamiss ska uppmärksammas att det just går: sämre för Sverige (precis som jag skrev).
Du säger vallamiss, jag säger snarare att svenskornas skidor idag var mer jämbördiga med resten av fältet än vad det har varit under säsongen då man istället har haft betydligt bättre material än sina motståndare, med undantag för Norge. Som Rcs skrev, Linn exempelvis tog in utför jämfört med Piippo.
Citera
2023-12-10, 16:28
Medlem
Citat:
Du säger vallamiss, jag säger snarare att svenskornas skidor idag var mer jämbördiga med resten av fältet än vad det har varit under säsongen då man istället har haft betydligt bättre material än sina motståndare, med undantag för Norge. Som Rcs skrev, Linn exempelvis tog in utför jämfört med Piippo.

Har du hört talas om Cherry Picking? Hur kommer det sig att de Svenska Herrarna aldrig har samma mirakelskidor som damerna då?
Citera
2023-12-10, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoineOberg
Har du hört talas om Cherry Picking? Hur kommer det sig att de Svenska Herrarna aldrig har samma mirakelskidor som damerna då?
Fast det har dom ju? Herrarna sa idag efter loppet att dom hade bra skidor. Du får nog inse att dom svenska herrarna är mediokra även med bra skidor.

Jag kan inte tänka mig hur långt ner i listorna Sandström, Burman, Johansson etc hade varit med säg italienska skidor.
Citera
2023-12-10, 16:32
Medlem
Citat:
Fast det har dom ju? Herrarna sa idag efter loppet att dom hade bra skidor. Du får nog inse att dom svenska herrarna är mediokra även med bra skidor.

Jag kan inte tänka mig hur långt ner i listorna Sandström, Burman, Johansson etc hade varit med säg italienska skidor.

Det där är ju helt orimligt det förstår du väl själv.
Menar du att Italienarna är för korkade för att kunna valla skidor eller vad vill du ha sagt?
Senast redigerad av RoineOberg 2023-12-10 kl. 16:35.
Citera
2023-12-10, 16:38
Medlem
Citat:
Många svenska breddherrar har presterat på toppen av sin förmåga i flera av säsongens lopp pga väldigt bra skidor. Grate, Leo, Sandström M.fl.
Citera
2023-12-10, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Många svenska breddherrar har presterat på toppen av sin förmåga i flera av säsongens lopp pga väldigt bra skidor. Grate, Leo, Sandström M.fl.

Om Svenska damer enbart vinner för att dom har bättre skidor än alla andra så borde rimligtvis även Svenska herrar vinna världscuplopp. Låt höra, är det bara Sverige som har denna superduper hemliga skidkunskap, eller hur är det med Norge på herrsidan. De har vanliga skidor som alla andra antar jag?
Citera
2023-12-10, 16:46
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Fint skiføre og lufting av skiene i dag også, så ble streaming. Tror vel at det reelle styrkeforholdet mellom nasjonene på harde distanseløp i skate, ligger et eller annet sted mellom Gällivare- og dagens resultat med visse unntak. Som syntes på Klæbo i dag, er harde mellom/kortdistanse i skate det som passer sprintløpere med distansekapasitet aller dårligst, da just den kombinasjonen intensitet/teknikk som man behøver der, er vanskeligst å få til. På lengre løp med lavere intensitet går det ofte bedre. Så Svahn og Ribom presterte omtrent som forventet, med likartede ski som de andre.

Så var det unntakene. Var tydelig at av de som startet senere i snøværet, var det denne gangen de svenske skiene som gled dårligst, så Frida og Ebba ble klart preget av det . To saker til, om ikke det var nok, tror jeg. Frida var helt klart ikke restituert ennå, og Ebba ble tvunget til å rivstarte for å møte de sinnsvake åpningstidene på 2,1 km.
Citera
2023-12-10, 17:01
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Fint skiføre og lufting av skiene i dag også, så ble streaming. Tror vel at det reelle styrkeforholdet mellom nasjonene på harde distanseløp i skate, ligger et eller annet sted mellom Gällivare- og dagens resultat med visse unntak. Som syntes på Klæbo i dag, er harde mellom/kortdistanse i skate det som passer sprintløpere med distansekapasitet aller dårligst, da just den kombinasjonen intensitet/teknikk som man behøver der, er vanskeligst å få til. På lengre løp med lavere intensitet går det ofte bedre. Så Svahn og Ribom presterte omtrent som forventet, med likartede ski som de andre.

Så var det unntakene. Var tydelig at av de som startet senere i snøværet, var det denne gangen de svenske skiene som gled dårligst, så Frida og Ebba ble klart preget av det . To saker til, om ikke det var nok, tror jeg. Frida var helt klart ikke restituert ennå, og Ebba ble tvunget til å rivstarte for å møte de sinnsvake åpningstidene på 2,1 km.

Ribom var väl den av svenskorna som presterade bäst i relation till sin nivå eller kapacitet (lite samma sak för Svahn även om det blev par placeringar sämre än Ribom). Medan Ebba och Ilar sämre i relation till sin nivå eller kapacitet (sedan kan ju det ymnigare snöfallet ha påverkat Ebba mer och det kan funnits en individuell variation utifrån vilka skidor de olika åkarna hade till förfogande).
Citera
2023-12-10, 17:10
Medlem
Green-Spirits avatar
Skidskytte vs. Längdskidåkning - skidåkningskapacitet.

Jag skrev felaktigt i veckan att dagens distanslopp i Östersund skulle köras på exakt samma bana, 3,3 km, som användes förra lördagen i herrsprinten under världscupen i skidskytte.
En sanning med liten modifikation skulle det visa sig. I det spårrika systemet på berget i utkanten av Östersund hade man idag valt att skippa en ögla inne på stadionområdet i början och lade istället till ett par extra småöglor längst bort och nerför berget.
Men till 70% skulle jag säga att de båda varianterna är identiska.
Längdsskid-3,3:an idag är nog lite mer krävande än motsvarande på skidskyttet,
man gör en extra klättring tillbaka uppför berget på c:a 15 -20 höjdmeter i en av extraöglorna längst bort. Men får i gengäld en längre utförskörning i samma backe därefter…

Nå, med alla dessa om och men på plats, vad är tidskillnaderna i ren åkning mellan de bästa i grenarna?

Sebastian Samuelsson, som hade snabbast åktid i skidskyttet, slår Amundsen med 1.38!
21.58,6 mot 23.36,1…

Föret förra lördagen var kärvt, -10 till -15° under loppet. Uppehåll.
Idag, -5°. Uppehåll.

Med Sebastians hela tävlingstid hade han gått in precis före Pål Golberg på 9:e plats på 24.28,7.
Med bössa på ryggen, insaktning inför skytten, två skjutserier och två straffrundor därtill.

Hoppsan…
Citera
2023-12-10, 17:18
Medlem
Citat:
Menar du att Italienarna är för korkade för att kunna valla skidor eller vad vill du ha sagt?
Nu blir det här det sista svaret till dig för du verkar inte ha nån koll alls på längd och skidskyttevärlden.

Tror du att att valla arbete är nån slags hobby? Italienska vallarna har inte resurserna som krävs för att hålla jämna steg med Sverige, Norge och delvis Tyskland. Dessutom värvas dom bra vallare som Italien och andra breddnationer har av Norge, Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in