Bästa svenska 9:a, i ett lopp där i princip alla bästa svenskor deltar. Känns som att det bara hänt enstaka gånger sedan Kallas genombrott. Och sedan Ebba och Frida slog igenom har det knappast hänt alls.
Vad tyckte norrmännen om herrtävlingen?
Såg den inte själv, och efter att ha sett resultatlistan så konstaterade jag att jag gjorde rätt prioritering.
Norrmännen är knäpptysta när diskussionen om hur dålig Norges överlägsenhet är, dom sitter bara och myser. När de svenska damerna misslyckas däremot då är det jäääättebra för sporten. Humor på hög nivå.
Snøværet kan vel ha spilt inn også. Ribom og Svahn gikk jo tidligere og kan vel ikke sies å ha underprestert ut i fra deres kapasitet.
Det är väl det självklara scenariot. Samtliga har skidor under par, men Ribban och framför allt Svahn räddas av startnumret. Märta Snärta också mycket närmare Ebba än hon bör.
Ribom och Svahn startade tidigt och slapp i princip det mesta av snöfallet. Ebba matade på riktigt fint upp för sista backen och sista mellantid 9.1km, ändå är hon minuten efter i mål. Fick visserligen gå i snöfall hela loppet också.
Inga superskidor är min gissning. Ribom och Svahn väldigt bra lopp mycket tack vare bra form på båda, och tidiga startnummer.
Edit: Skidorna. Linn i intervju: "svårt att säga här och nu om det är materialet eller kroppen"
Kanske till viss del. Ribom startade dock inte många minuter före Ilar.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!