2023-12-07, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tottte
Är det viktigt att göra av med sina pengar så ens barn inte ska få något arv?
Visste jag skulle få den frågan, men självklart är det inte viktigt att göra sig av med sina pengar så inte barnen får något.

Men om barnen har det tufft ekonomiskt, så är det nog bättre att man stöttar dem i livet, än att de ska behöva vänta till föräldern går i graven.
Citera
2023-12-07, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Visste jag skulle få den frågan, men självklart är det inte viktigt att göra sig av med sina pengar så inte barnen får något.

Men om barnen har det tufft ekonomiskt, så är det nog bättre att man stöttar dem i livet, än att de ska behöva vänta till föräldern går i graven.

Mina barn har det inte tufft ekonomiskt. Tvärtom har de nästintill betalda bostäder och bra inkomster. Men jag förstår ändå inte varför det är viktigt att bränna sina pengar så de inte får ärva.
Citera
2023-12-07, 15:46
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekool
Hej,

Funderar lite på hur man ska lägga upp sin strategi framåt.

Har en liten Brf som jag haft länge (7,5 år). I centrala Malmö. Köptes för 1080 000, nu är den väl värd runt 1 350 000, tror den var uppe i runt 1 500 000+ under covid.

(Har ca 750 000 i lån)

Nu till frågan. Har runt 1 000 000 likvida medel.

Vad hade varit det bästa privatekonomiska beslutet?

1. Sälja Brf och fixa hyresrätt
2. Betala av lånet och vänta till bättre tider
3. Inte betala lånet och investera i något annat
4. Köpa "bättre" lägenhet, i bättre område som kan öka mer i värda när det vänder.

Tankar?

Bara räntan på ett sparkonto med en mille borde väl idag täcka huvuddelen av räntan innan avdrag.
Senast redigerad av Newkie 2023-12-07 kl. 15:48.
Citera
2023-12-07, 15:48
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm

Vad blir skillnaden? Om det är en lägenhet som är avbetalad eller kontanter är ju värdet trotts allt detsamma.
Citera
2023-12-07, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tottte
Mina barn har det inte tufft ekonomiskt. Tvärtom har de nästintill betalda bostäder och bra inkomster. Men jag förstår ändå inte varför det är viktigt att bränna sina pengar så de inte får ärva.
Viktigt kanske det inte är, om man nu inte dör med stora skulder samtidigt som ens barn har det bra ställt.

Men det jag menar är att man på sin ålderdom ska kunna leva upp det man själv har gnatat ihop.
Citera
2023-12-07, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Vad blir skillnaden? Om det är en lägenhet som är avbetalad eller kontanter är ju värdet trotts allt detsamma.
Det som jag skrivit innan.

Dels har man ofta större avkastning på börsen än det man sparar på att ha ett lån betalt. Men visst, kommer vi åter på 10-15% ränta på huslån så får man omvärdera den taktiken.

Men sedan har man det där med att om man kommit upp i ålder, så får man inte längre låna på bostaden till förmånlig ränta.
Citera
2023-12-07, 16:12
Medlem
Betyder BRF nåt annat än vad jag tror att det betyder...?
Citera
2023-12-07, 16:26
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Trivs du. Bo kvar. Boendet är ett boende först och investering senare (utom i undantagsfall i kortare perioder)

Betala av så att du får bra ränta (under 60% belåning) , och pyttsa in lite pö om pö i aktier/fonder, och ha kvar lite pengar i likvida medel så du kan leva lite mer som du vill.

Att inte behöva kolla exakt när lönen kommer eller om man har råd att unna sig den där köttbiten är bra mycket värt.
Citera
2023-12-07, 16:38
Medlem
Är nu inget mer än en hobbyekonom men säg att vi (som det ser ut just nu) är i en recession så har du 3 val.

1: Betala av lånet på lägenheten och lev utan oro över ränta och investera dina överblivna likvida medel. Troligtvis kommer lägenheten inte gå under ditt inköpspris så du går + oavsett.

2. Behåll lånet och investera dina likvida medel för chans på större vinst (större risk).

3. Sälj nu eller vänta till bostadsmarknaden har hämtat sig för maximerad vinst, samt investera dina likvida medel såklart.

Du sitter i en riktigt bra sits, grattis.
Citera
2023-12-07, 16:45
Medlem
Vansterpartiets avatar
Investera likvida medel i billiga indexfonder. Sett över tid bör börsen avkasta mer än en bostadsrätt i Malmö. Dessutom är det en otrolig risk att knyta allt sitt kapital till den svenska bostadsmarknaden.
Citera
2023-12-07, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
För att du måste bo någonstans och för att realisera värdet i bostaden måste du antingen sälja eller belåna och du är beroende av att banken godkänner belåningen.

1miljon på kontot kan du omsätta när du behöver utan konsekvenser för stunden.

Det finns ju inget som säger att du måste köpa något nytt som även är dyrare än det du redan har. Det går faktiskt att hyra.
Citera
2023-12-07, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det finns ju inget som säger att du måste köpa något nytt som även är dyrare än det du redan har. Det går faktiskt att hyra.

Fast att hyra är svårt att räkna hem. På platser där det är enkelt att hyra får du heller inte mycket för din bostad om du säljer. På platser där det är svårt att hyra blir det dyra andrahandshyrningar vilket inte är långsiktigt försvarbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in