• 4
  • 5
2023-12-07, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SameOldStory
Bra jobbat! Du har satt dig i en bra sits så kudos till dig.

Jag är definitivt inget investeringsproffs men hade jag trivts i lägenheten hade jag bott kvar med nuvarande lån och investerat större delen av summan. Anledningen till det är att (långsiktigt) tjänar man bra med pengar, speciellt du som har så stora belopp att gå in med.
Haha han bor i Malmö..
Annars hade jag varit helt med dig.
Citera
2023-12-07, 21:02
Medlem
ErnstRamsteiners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm

Fördelen med att dö med mycket skulder: Ingen ärver dina skulder, men visst, arvet blir inte lika stort. Vilket beror på att det är du, och den som troligen tjänat in pengarna, som gör av med dem - Ingen annan.

Nu har du upprepat detta ett antal gånger så hoppas ingen tror på detta. Pilleram verkar tro att alla skulder avskrivs vid dödsfall men det gäller ju enbart totalt i ett dödsbo.

Har du ett hus värt 5 mille och två mille i lån hos banken kommer dödsboet behöva betala tillbaka lånet när huset säljs.

Ärver du ett dödsbo med sammanlag skuld ärver du inte skulderna men har heller ingenting att ärva.
Citera
2023-12-07, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRamsteiner
Nu har du upprepat detta ett antal gånger så hoppas ingen tror på detta. Pilleram verkar tro att alla skulder avskrivs vid dödsfall men det gäller ju enbart totalt i ett dödsbo.

Har du ett hus värt 5 mille och två mille i lån hos banken kommer dödsboet behöva betala tillbaka lånet när huset säljs.

Ärver du ett dödsbo med sammanlag skuld ärver du inte skulderna men har heller ingenting att ärva.
Just det. Bra att du förstår hur det fungerar.
Citera
2023-12-07, 21:20
Medlem
ErnstRamsteiners avatar
Mycket amatörer och folk som enbart vill öppna munnen eller skryta i denna tråd.

Ta det bara lite lugnt, du sitter i en bra sits och allt är inte svart eller vitt.

-Det viktiga är DU och inte jag eller någon annan i tråden. Vissa säger betala av hela lånet, några säger investera allt. Vad känner du? Kan väl gå en mellanväg. Betala 261.000 på lånet och komma under halvmiljoen i lån, och investera resten.

-Att investera allt på en och samma gång kan var farligt om det kommer en set back, än mer om det blir en krasch.

-Själv skulle jag aldrig rekommendera att betala av hela lånet på 750k som vissa säger. En del om det känns bättre som jag skrev i första punkten, men att ha lån även med 4,6% ränta är inte så farligt om du har likviditet. Alternativkostnaden här är ju viktig men svårt för dig eller någon att gissa framtiden.

-Indexfonder som vissa skriver verkar vara rena mirakelmedicinen men följer ju enbart index, även i en krasch.

-Nästan viktigast, trivs du där du bor? Vill du verkligen byta till annat område/större är det mer värt än en fjant på FB som säger att du kan investera allt på börsen istället och se pengarna ramla in.
Citera
2023-12-07, 23:38
Medlem
Förutsatt att du trivs i lägenheten och inte könner något behov att flytta pga det. Hade spridit riskerna. Amortera säg 5000-1000 i månaden, ha lite olika börs och fond alternativ.

Allt kan krascha, börsen kan gå ner 50% och lägenheten kan gå ned 50%. Sprid risker.

Kommer väl en tjej en vacker dh och då ska det bytas lägenhet osv, gött med en tillgänglig handpenning då som inte är låst i lägenheten.
Citera
2023-12-07, 23:43
Bannlyst
Skulle nog köpa en bättre lägenhet till det vänder,vilket jag tror sker snart
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem