2023-12-07, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Du har verkligen noll koll på vad du snackar om. Kommande kraftig höjda avgifter pga bostadsrättsföreningars lån,löpande kostnader med underhåll väntar dig och många andra. Det är slut med värdeökningen på köpta bostäder. Den tiden är förbi.
Haha det berättar du till mig som är ordförande för min förening, man måste välja en förening med låga avgifter, checka upp vad föreningen har för budget och vilka renoveringar som gjorts, samt kolla hur högt belånad den är.
Ut över det kör jag alla offerter på renoveringar och dom flesta upphandlingar själv eller via inhyrd konsult ifall det är omfattande, på detta sätt sparar man extremt stora belopp åt föreningen, tar man vår förvaltare som är inhyrd, som ska sköta allt detta ser man hur hutlösa priser dom får via sina offert anbud, dvs dom gör inte mer arbete än vad som krävs, och det får föreningen betala för, då ingen vill eller ens är insatt hur en förhandling fungerar, HSB som jag har som förvaltare tycker det jag gör är fel?
Jag fråga varför? vi kan vårt jobb berätta chefen, vi har alla kontakter och ramavtal.
Konstigt att jag då få offerter/anbud som är billigare än er, ni fick från ett stort företag ett högt bud, jag fick från en lika stort konkurrerande företag mycket bättre pris. företag som gav mig bästa pris var NCC, Budet dom gav var 2.5 milj billigare än vad HSB lyckade få, det menas vi kan betala kontant istället för att behöva belåna oss mer. Chefen surna till, alla kan inte göra som du, du har ett eget arbete o sköta samt ett liv, varför läger du tid på detta? det du gör är omoraliskt. Vad säger man fint svar från HSB för man fixa ett bättre avtal/offert på exakt samma arbete och utförande.

Ser du att allt ser fint ut behöver man inte oroa sig för höga hyreshöjningar, även om man höjer avgiften med några procent, blir inte höjningen så stor genom att avgiften redan är låg.
Senast redigerad av hjorten16 2023-12-07 kl. 01:28.
Citera
2023-12-07, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Jag betalade kontant brf,en, en trea centralt för3 milj.

Det gör att jag nu bor mycket billigt kan ta ledigt, jobba minder och ändå spara pengar.
Pengarna i bostadsrätten kommer alltid bestå, dvs tills du väljer att förverkliga pengarna(sälja)
ev har bostadsrätten stigit med 1 milj i värde efter några år.
slår du då ut hyran du haft under tiden du haft värdeökning, kommer resultatet oftast visa att du gått plus på att bara bo, dvs du räknar ut alla avgifter du betalt på bostaden minus vinsten, blir oftast att man har några tusen plus varje månad för att man bara bodde där.

Väljer man att inte sälja ska man även räkna in pension, man har lägre avgift i brf än en hyresrätt, dvs sista 20-30 åren spara man in på pensionen för man har låg avgift, istället för en hög hyra.

Det är alltså vinn vinn på betala av sina skulder.

Under lågränteperiodrn kostade 3 miljoner i lån cirka 30k om året efter ränteavdrag. I genomsnitt hade vi annualiserad avkstning på cirka 10% mellan 2010-2020 på Stockholmsbörsen. Med en indexfond med 0.1 procent i avgift samt ISK konto hamnar du under 1 procent i avgift och skatt. Lägg på en inflation på i genomsnitt 2 procent så hade du en real avkastning på cirka 7% årligen.

Nu vill jag veta hur någon som samlat på sig 3 miljoner, inte kunde göra den enkla uträkningen. Istället för att tjäna netto cirka 200k i genomsnitt per år så valde du att spara 30k för att komma fram till att det var vinn vinn.

Även i dagens ränteläge har du en positiv marginal, om inte för att du håller långsiktigt, även för att när läget stabiliserat sig så är du tillbaka på att årligen ha en avkstning på 300 k innan skatt och avgift.

Men grattis du spara 30k i räntor eller 100k med dagens ränteläge.
Citera
2023-12-07, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Bostaden går upp i värde oavsett om du har amorterat klart eller om du använder lånet till aktier, som gör att du får rejäl avkastning på lånet som du annars hade betalat av. Ett lån med en ränta som inte är i närheten av börsens uppgång.

Och man köper inte enskilda aktier när det finns indexfonder. Ett gäng olika sådana så har det funkat i alla fall de senaste trettio åren.

Men visst, i dag kanske sparkonton är bättre. Men att betala av bostaden tror jag inte på, i längden.

I år har OMXS30 gått ungefär 9% plus. Om du istället för att ha dina pengar i bostaden hade köpt in dig på ett sådant index hade du gjort en ganska bra vinst. Och så är det, kanske inte år efter år, men över tid.

Citat:
Om du gör som jag säger, behöver du inte vara aktiv, och över tid kommer du få en avkastning som är bättre än att betala av din bostad.

Att ens försöka slå index är en tabbe.

Håller med, kör själv på LF Global Index som bas och sen en mindre mängd annat mest för skojs skull (egentligen vet jag ju att det andra i längden inte kommer slå index)
Citera
2023-12-07, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MockDraft
Under lågränteperiodrn kostade 3 miljoner i lån cirka 30k om året efter ränteavdrag. I genomsnitt hade vi annualiserad avkstning på cirka 10% mellan 2010-2020 på Stockholmsbörsen. Med en indexfond med 0.1 procent i avgift samt ISK konto hamnar du under 1 procent i avgift och skatt. Lägg på en inflation på i genomsnitt 2 procent så hade du en real avkastning på cirka 7% årligen.

Nu vill jag veta hur någon som samlat på sig 3 miljoner, inte kunde göra den enkla uträkningen. Istället för att tjäna netto cirka 200k i genomsnitt per år så valde du att spara 30k för att komma fram till att det var vinn vinn.

Även i dagens ränteläge har du en positiv marginal, om inte för att du håller långsiktigt, även för att när läget stabiliserat sig så är du tillbaka på att årligen ha en avkstning på 300 k innan skatt och avgift.

Men grattis du spara 30k i räntor eller 100k med dagens ränteläge.

Vad du inte räknar med är hur mycket bostäder ökat under samma period 2010-2020, dessa har mer än dubblat sitt värde, köpte du för 1 mille drygt kosta bostaden idag närmare 3 mille.
Dvs det är ett placerat kapital som vuxit ordentligt genom att bara bo i den.
Via bostadsmarknaden har jag kunnat bygga upp kapitalet genom att bara bo, sålt och bytt upp mig, köpte första som ung, har sedan växlat upp mig med mycket låg reavinst skatt.
Via detta sätt har jag inte behövt snåla och spara, utan kunnat resa, shoppa osv under tiden.
Nu har jag växlat ner bostaden från 6 milj till 3 milj, det utgjorde att jag kunde köpa kontant samt ligga på börsen med runt 1 milj, målet med denna milj är att få den o växa snabbt på börsen, men det är inte så enkelt som många tror, dels så är det konjunkturen som ställer till den, men ser en ljusning nu under nästa år.
Citera
2023-12-07, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Jag hade aldrig betalat av på det lånet, du har ett jäkligt bra "fuck off konto" med en mille. Det är mer värt än man tror...

Vad är skillnaden mellan att ha 1miljon på kontot och ett lån på 750K, eller ha 250K på kontot och en lägenhet som är betalt och därmed går att sälja i stort sett närsomhelst?

Jag hade betalat av och suttit kvar med lägenhet+cash utan att behöva betala ränta. Känns som onödiga pengar i detta läge.

Till ts:
När man räknar på vad som är bäst ekonomiskt så brukar man räkna på avkastningen.

Kan din miljon (på börsen tex) slå räntan på tex 5% så ger det mer att sätta den på börsen än betala av lånet. Sen tillkommer ju ovissheten på börsen och att du eg inte vet om lägenheten är värd 1,3 om något år framåt.
Men om du inte behöver pengarna akut så kvittar det då priserna vid en krasch kommer gå upp igen.

Jag hade betalat av och haft noll lån, noll ränta.
Jag gissar att du ganska snabbt kan spara/tjäna ihop en ny miljon med dina 250K som startkapital.
Citera
2023-12-07, 12:07
Medlem
Citat:
Historiskt hade du kunnat bo ännu billigare om du lagt en del av det du nu lade i brf:ens amorteringar på aktier.

Jag förstår inte varför så många känner att det är så viktigt att inte ha lån till hus eller bostadsrätt.

Jag kan vittna om fördelen med att ha ett betalt boende och inga andra lån: när bostadsrättsavgiften, försäkringarna, telefonerna och bilens löpande kostnader är betalda har det bara försvunnit 8000 kronor från månadens inkomster. Sen lever man bättre än många andra och har ändå pengar kvar när nästa lön trillar in.
Citera
2023-12-07, 12:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekool
Hej,

Funderar lite på hur man ska lägga upp sin strategi framåt.

Har en liten Brf som jag haft länge (7,5 år). I centrala Malmö. Köptes för 1080 000, nu är den väl värd runt 1 350 000, tror den var uppe i runt 1 500 000+ under covid.

(Har ca 750 000 i lån)

Nu till frågan. Har runt 1 000 000 likvida medel.

Vad hade varit det bästa privatekonomiska beslutet?

1. Sälja Brf och fixa hyresrätt
2. Betala av lånet och vänta till bättre tider
3. Inte betala lånet och investera i något annat
4. Köpa "bättre" lägenhet, i bättre område som kan öka mer i värda när det vänder.

Tankar?

I dessa tider är det nog ett safe bet att att helt enkelt betala av lånet, om du inte hittar en säkrare placering där du får mer i ränta än du betalar i lån.

Angående börsen är det aldrig en bra strategi att lägga in så mycket pengar på en gång i någon "investering".

Allt hänger såklart på vad du tänkt göra i framtiden och hur ditt bostadsbehov ser ut och om du planerar att vara kvar i Malmö. Vad jag vet så har BRF:erna i malmö ganska höga avgifter och många har ganska dålig ekonomi med höga lån. Är det så mycket billigare att bo i en bostadsrätt vs att bo i MKB? Det kanske går att använda dina pengar på något annat sätt som skapar mer livskvalitet, som exempelvis att köpa ett landställe istället för pengarna?

Ska du bo kvar i Malmö och behöver en större, dyrare och bättre bostad, ja då kanske det är läge att passa på att byta nu. Men om du inte har behov är det nog bäst att betala av lånet och avvakta.
Citera
2023-12-07, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Vad är skillnaden mellan att ha 1miljon på kontot och ett lån på 750K, eller ha 250K på kontot och en lägenhet som är betalt och därmed går att sälja i stort sett närsomhelst?

För att du måste bo någonstans och för att realisera värdet i bostaden måste du antingen sälja eller belåna och du är beroende av att banken godkänner belåningen.

1miljon på kontot kan du omsätta när du behöver utan konsekvenser för stunden.
Citera
2023-12-07, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tottte
Jag kan vittna om fördelen med att ha ett betalt boende och inga andra lån: när bostadsrättsavgiften, försäkringarna, telefonerna och bilens löpande kostnader är betalda har det bara försvunnit 8000 kronor från månadens inkomster. Sen lever man bättre än många andra och har ändå pengar kvar när nästa lön trillar in.
Alternativet till att amortera klart boendet är INTE att istället konsumera, utan att investera.

Sedan kanske det kan vara fiffigt att få ner belåningsgraden något, men resten kan man låta inflationen äta upp.

Och som jag sagt flera gånger, att man ska ta hänsyn till åldern. Är man exempelvis 55+ är det svårt att få låna upp igen, och då är det bra att redan ha boendet belånat.

Att dö med stora lån är det optimala, förutom för de efterlevande om de hoppats på stort arv.
Citera
2023-12-07, 14:34
Medlem
Citat:
Alternativet till att amortera klart boendet är INTE att istället konsumera, utan att investera.

Sedan kanske det kan vara fiffigt att få ner belåningsgraden något, men resten kan man låta inflationen äta upp.

Och som jag sagt flera gånger, att man ska ta hänsyn till åldern. Är man exempelvis 55+ är det svårt att få låna upp igen, och då är det bra att redan ha boendet belånat.

Att dö med stora lån är det optimala, förutom för de efterlevande om de hoppats på stort arv.

Varför ska man dö med stora lån? Då får man ju dras med ränte- och amorteringskostnader in i det sista.
Nä, håller inte med.
Citera
2023-12-07, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tottte
Varför ska man dö med stora lån? Då får man ju dras med ränte- och amorteringskostnader in i det sista.
Nä, håller inte med.
Vad gör det om du har stora ränte- och amorteringskostnader om du betalar dessa med ännu större investeringsvinster. Det förutsätter såklart att man tjänar mer på att investera än på att amortera - Men så brukar det vara över tid.

Fördelen med att dö med mycket skulder: Ingen ärver dina skulder, men visst, arvet blir inte lika stort. Vilket beror på att det är du, och den som troligen tjänat in pengarna, som gör av med dem - Ingen annan.
Citera
2023-12-07, 15:00
Medlem
Citat:
Vad gör det om du har stora ränte- och amorteringskostnader om du betalar dessa med ännu större investeringsvinster. Det förutsätter såklart att man tjänar mer på att investera än på att amortera - Men så brukar det vara över tid.

Fördelen med att dö med mycket skulder: Ingen ärver dina skulder, men visst, arvet blir inte lika stort. Vilket beror på att det är du, och den som troligen tjänat in pengarna, som gör av med dem - Ingen annan.

Är det viktigt att göra av med sina pengar så ens barn inte ska få något arv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in