Citat:
Ursprungligen postat av
Klappasäften
Du har verkligen noll koll på vad du snackar om. Kommande kraftig höjda avgifter pga bostadsrättsföreningars lån,löpande kostnader med underhåll väntar dig och många andra. Det är slut med värdeökningen på köpta bostäder. Den tiden är förbi.
Haha det berättar du till mig som är ordförande för min förening, man måste välja en förening med låga avgifter, checka upp vad föreningen har för budget och vilka renoveringar som gjorts, samt kolla hur högt belånad den är.
Ut över det kör jag alla offerter på renoveringar och dom flesta upphandlingar själv eller via inhyrd konsult ifall det är omfattande, på detta sätt sparar man extremt stora belopp åt föreningen, tar man vår förvaltare som är inhyrd, som ska sköta allt detta ser man hur hutlösa priser dom får via sina offert anbud, dvs dom gör inte mer arbete än vad som krävs, och det får föreningen betala för, då ingen vill eller ens är insatt hur en förhandling fungerar, HSB som jag har som förvaltare tycker det jag gör är fel?
Jag fråga varför? vi kan vårt jobb berätta chefen, vi har alla kontakter och ramavtal.
Konstigt att jag då få offerter/anbud som är billigare än er, ni fick från ett stort företag ett högt bud, jag fick från en lika stort konkurrerande företag mycket bättre pris. företag som gav mig bästa pris var NCC, Budet dom gav var 2.5 milj billigare än vad HSB lyckade få, det menas vi kan betala kontant istället för att behöva belåna oss mer. Chefen surna till, alla kan inte göra som du, du har ett eget arbete o sköta samt ett liv, varför läger du tid på detta? det du gör är omoraliskt. Vad säger man fint svar från HSB för man fixa ett bättre avtal/offert på exakt samma arbete och utförande.
Ser du att allt ser fint ut behöver man inte oroa sig för höga hyreshöjningar, även om man höjer avgiften med några procent, blir inte höjningen så stor genom att avgiften redan är låg.