• 1
  • 2
2023-12-06, 21:02
Medlem
Kallekools avatar
Hej,

Funderar lite på hur man ska lägga upp sin strategi framåt.

Har en liten Brf som jag haft länge (7,5 år). I centrala Malmö. Köptes för 1080 000, nu är den väl värd runt 1 350 000, tror den var uppe i runt 1 500 000+ under covid.

(Har ca 750 000 i lån)

Nu till frågan. Har runt 1 000 000 likvida medel.

Vad hade varit det bästa privatekonomiska beslutet?

1. Sälja Brf och fixa hyresrätt
2. Betala av lånet och vänta till bättre tider
3. Inte betala lånet och investera i något annat
4. Köpa "bättre" lägenhet, i bättre område som kan öka mer i värda när det vänder.

Tankar?
Senast redigerad av Kallekool 2023-12-06 kl. 21:12.
Citera
2023-12-06, 21:38
Medlem
SameOldStorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekool
Hej,

Har en liten Brf som jag haft länge (7,5 år). I centrala Malmö. Köptes för 1080 000, nu är den väl värd runt 1 350 000, tror den var uppe i runt 1 500 000+ under covid.

(Har ca 750 000 i lån)

4. Köpa "bättre" lägenhet, i bättre område som kan öka mer i värda när det vänder.

Tankar?

Bra jobbat! Du har satt dig i en bra sits så kudos till dig.

Jag är definitivt inget investeringsproffs men hade jag trivts i lägenheten hade jag bott kvar med nuvarande lån och investerat större delen av summan. Anledningen till det är att (långsiktigt) tjänar man bra med pengar, speciellt du som har så stora belopp att gå in med.
Citera
2023-12-06, 22:07
Medlem
Citat:
Tankar?
Det beror bland annat på hur gammal du är.

Om du börjar närma dig sextio, så kan det vara bra att ha det där lånet, du kommer inte kunna få ett nytt med samma villkor.

Det kan vara bra att ha massor pengar att röra sig med och bara betala ränta på. Inte behöva bekymra sig om amorteringar vid pensionen.
Citera
2023-12-06, 22:08
Medlem
Kallekools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Det beror bland annat på hur gammal du är.

Om du börjar närma dig sextio, så kan det vara bra att ha det där lånet, du kommer inte kunna få ett nytt med samma villkor.

Det kan vara bra att ha massor pengar att röra sig med och bara betala ränta på. Inte behöva bekymra sig om amorteringar vid pensionen.

Sant. Men jag är 30-35. Så tänker mer långsiktigt.
Citera
2023-12-06, 22:11
Medlem
Citat:
Då gäller helt annat.

En börskrasch kommer att komma under din livstid, frågan är bara när, haha. Och troligen kommer priser på lägenheter fortsätta att stiga, i alla fall så länge det pumpas in pengar i ekonomin. Folk vet inte vad de ska göra med alla sina pengar.
Citera
2023-12-06, 22:19
Medlem
Jag hade aldrig betalat av på det lånet, du har ett jäkligt bra "fuck off konto" med en mille. Det är mer värt än man tror...
Citera
2023-12-06, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Jag hade aldrig betalat av på det lånet, du har ett jäkligt bra "fuck off konto" med en mille. Det är mer värt än man tror...
Nu är hen ung, men i sak har du rätt. Och man ska dö med så mycket skulder man bara kan, utan att det påverkar ens sista tid i livet.
Citera
2023-12-06, 22:30
Medlem
Citat:
Jag betalade kontant brf,en, en trea centralt för3 milj.

Det gör att jag nu bor mycket billigt kan ta ledigt, jobba minder och ändå spara pengar.
Pengarna i bostadsrätten kommer alltid bestå, dvs tills du väljer att förverkliga pengarna(sälja)
ev har bostadsrätten stigit med 1 milj i värde efter några år.
slår du då ut hyran du haft under tiden du haft värdeökning, kommer resultatet oftast visa att du gått plus på att bara bo, dvs du räknar ut alla avgifter du betalt på bostaden minus vinsten, blir oftast att man har några tusen plus varje månad för att man bara bodde där.

Väljer man att inte sälja ska man även räkna in pension, man har lägre avgift i brf än en hyresrätt, dvs sista 20-30 åren spara man in på pensionen för man har låg avgift, istället för en hög hyra.

Det är alltså vinn vinn på betala av sina skulder.
Citera
2023-12-06, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Jag betalade kontant brf,en, en trea centralt för3 milj.

Det gör att jag nu bor mycket billigt kan ta ledigt, jobba minder och ändå spara pengar.
Historiskt hade du kunnat bo ännu billigare om du lagt en del av det du nu lade i brf:ens amorteringar på aktier.

Jag förstår inte varför så många känner att det är så viktigt att inte ha lån till hus eller bostadsrätt.
Citera
2023-12-06, 22:37
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Hej,

(Har ca 750 000 i lån)

Tankar?
Det sista.
Citera
2023-12-06, 22:41
Medlem
Det här är sådana frågor som ingen kan svara på åt dig, eftersom den avgörande faktorn är vad du tycker om din lägenhet.
Citera
2023-12-06, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Historiskt hade du kunnat bo ännu billigare om du lagt en del av det du nu lade i brf:ens amorteringar på aktier.

Jag förstår inte varför så många känner att det är så viktigt att inte ha lån till hus eller bostadsrätt.
Ja skulle man verkligen det, om du är på börsen kanske du kan se att jag skriver ofta även där, då under olika aktier. men samma nicknamn.

Men om du tar dom största HM, Sinch, Telia, Ericsson, Embracer SBB osv. då har man förlorat stora belopp om man bara skulle ligga kvar, dvs inte vara aktiv. Man hade förlorat mer pengar än vad man investerat i brf, jag köpte under pandemin, bara 1,5 år efter gick brf upp 1 milj, villan jag sålde har däremot sjunkit från sina 6 milj till 5,5 milj.
Senast redigerad av hjorten16 2023-12-06 kl. 23:35.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in