Hej och god fortsättning till alla er som läser detta! Som jag gjorde klart i början ämnar jag uppdatera den här tråden med hur den här graviditeten fortlöper, oavsett resultat. När vi fick beskedet om nackspalten letade jag förgäves efter andras historier om samma sak här på FB, så jag hoppas att den här tråden kan fylla den funktionen för er som får samma besked i framtiden.
Nåja, detta har hänt sedan sist:
Efter första beskedet gick allt fort. Vävnadsproverna från moderkakan skickades på grundlig analys till Uppsala och återkom... utan något uppenbart avvikande vad gäller kromosomerna. Man kan ju knappast ha testat för exakt allt, men läkaren beskrev resultatet som tillräckligt omfattande för att hon tycker vi kan utesluta kromosomknas. Vidare följde ett extremt ingående ultraljud där läkaren systematiskt och noggrant ägnade 45-60 minuter åt att scanna av kroppsdel för kroppsdel efter potentiella missbildningar. Under hela tiden var hon tyst, om vi inte frågade henne något speciellt, för att slutligen säga att hon inte kunde se något avvikande, utan tyckte det såg bra ut. Hon underströk dock att det är svårt att se perfekt hur exempelvis hjärtat ser ut när det är stort som en ärta och rör sig samtidigt som det befinner sig i en liten kropp som också rör sig. Men av det hon kunde se såg allt alltså bra ut. Nackspalten i sig har växt tillbaka och är nu ca 2mm, men så gör den tydligen alltid, oavsett ifall det är något på tok eller inte.
Således fortsätter graviditeten till vidare, och vårt hopp om att bli tre i sommar är helt klart tillbaka. Risken för missfall är dock något förhöjd och det blir lite extra återkommande ultraljud för att fortsatt kolla efter missbildningar. När vi tänker på riskerna känns det såklart lite jobbigt, men å andra sidan är ju inga graviditeter riskfria, så det enda vi kan göra är att acceptera dem och att så här är det att skaffa barn, nackspalter or not.
PS: För dig som är i en liknande sits och är lika desperata efter falsk känsla av kontroll som vi var kan jag rekommendera två saker. Dels en metastudie som förklarar prognosen med nackspalter bättre:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3279164/
Här kan vi bland annat se att mindre än 15% av fostren med vår nackspalt i slutändan föds utan påtagliga fel. Kass prognos alltså, men ändå 15% fler än 0%. Ifall man inte hittar kromosomavvikelser eller missbildningar på ultraljudet förstår jag det som att riskerna nästan är tillbaka på nivåerna som vid "vanliga" graviditeter.
Den andra saken jag kan rekommendera är P1-programmet Kropp & Själ som gjorde avsnittet "Fosterdiagnostikens dilemman" ganska nyligen. Handlar inte lika mycket om nackspalt, men desto mer om hur vi kan tolka och förhålla oss till alla olika svar man får vid fosterdiagnostik.
Uppdatering kommer när vi vet mer hur det går. Beräknad födsel 7 juni.
Allt gott, och har ni några frågor svarar jag gärna så gott jag kan!