• 1
  • 2
2023-12-06, 13:56
Medlem
På ett tidigt ultraljud, ca v. 13-14, fick vi se fostret för första gången. Barnmorskan blev snabbt sammanbiten och förklarade att det inte såg bra ut alls. Den vätskefyllda nackspalten var ca 7mm, vilket var mer än dubbelt så brett som gränsvärdet på ca 3,5mm, och sträckte sig ner över ryggen. Generellt verkar det som att ju större avvikelser = desto mer risk för problem, och 7mm är stort. Den vanligaste orsaken till att det ser ut såhär är någon form av kromosomavvikelse med varierande livsduglighet, förväntad livslängd och livskvalitet som resultat. Utöver kromosomerna är spalten associerad med hjärtproblem. I övrigt var dock fostret proportionerligt och med fin profil.

Vi är överens om att risken för ett liv in och ut på sjukhuset inte är något vi vill utsätta ett litet oskyldigt liv för. Samtliga kromosomavvikelser vi läst på om verkar ha rätt jobbiga risker för diverse ohälsa, fysisk och psykisk, och därmed ställde vi in oss på att det blir en abort. Efter ultraljudet gjordes ett vävnadsprov från moderkakan för att testa på vanliga kromosomavvikelser och idag kom resultatet:

Ingenting avvikande där. Inte Downs, inte Turners, inte något annat man testat på. Därmed skickas ett prov ner till Uppsala för mer omfattande analys på mer ovanliga avvikelser, och det kommer ta ca två veckor att få svar därifrån. För oss känns det jobbigt och svårt att förhålla oss till graviditeten i nuläget. Ovissheten är jobbig, och det känns dumt att göra abort utan att veta säkert ifall något är fel, samtidigt som det känns dumt att göra en sen abort när man kan göra den relativt okomplicerat nu (ca v.15).

Skulle det visa sig att fostret har någon sorts avvikelse som negativt påverkar livskvaliteten eller livsdugligheten så kommer det bli abort.

Min undran är ifall det finns någon där ute med liknande erfarenheter, och hur det gick för er? Har läst lite på Familjeliv men där är alla uppdateringar från graviditeterna och ingenting från födseln och därefter. Har någon fått liknande besked om nackspalt, uteslutit kromosomavvikelser och bestämt sig för att köra på det? Hur gick det för er?

Tack på förhand!
Citera
2023-12-06, 14:09
Medlem
psykoshippiens avatar
Bommar fostret nu istället för sedan, Oavsett om det är kromosomavvikelse så kommer det bli en deformation i ryggraden. Inget ni vill försöka ge ett värdigt liv till.
Måste fråga, är du och din partner av samma etnisk bakgrund?
Citera
2023-12-06, 14:10
Medlem
Inte jag men bekanta beslutade sig för att avsluta graviditet efter nackspalten upptäcktes vara för "bred". Ingen kul abort men det är de iofs inte någon gång.

Vet ej ifall det rörde sig om downs eller om det var annat.

Jag och frun bestämde redan innan vi körde för barn att inte utsätta varken oss eller en ny individ för lidande. Jag anser inte "mild" downs som lidande för personen med syndromet utöver ökade risken med nedsatt imunförsvar.

Hoppas allt går bra, hur ni än gör.
Citera
2023-12-06, 14:12
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangbing
Inte jag men bekanta beslutade sig för att avsluta graviditet efter nackspalten upptäcktes vara för "bred". Ingen kul abort men det är de iofs inte någon gång.

Jag och frun bestämde redan innan vi körde för barn att inte utsätta varken oss eller en ny individ för lidande. Jag anser inte "mild" downs som lidande för personen med syndromet utöver ökade risken med nedsatt imunförsvar.

Inte skitkul när ens unge är en unge tills den fyller 30, för att sedan bli knalldement och orimligt aggressiv redan i 50-års åldern. Men man kanske får 5-10år av värdighet i en hel livstid.
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Du får väl fråga någon som är van med att sortera ut människor som har någon form av avvikelse. NMR. Fråga dem.
Du menar att invandrare till alla nordiska länder har avvikelser såsom genetiska defekter jämfört med nordbor? Fräsch inställning du kommer med.
Senast redigerad av psykoshippien 2023-12-06 kl. 14:14.
Citera
2023-12-06, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bangbing

Tack för omtanke. Jo, i vår bekantskapskrets finns barn med downs som är superfina, och hade det visat sig att fostret hade downs så vet jag inte vilket beslut vi landat i. Rent allmänt är jag för rätten till abort och ser inga moraliska problem med att utföra dem så länge det är i linje med moderns önskan. Motiven behöver man inte rättfärdiga för någon annan än sig själv. Jag förstår varför dina bekanta gjorde som de gjorde, för ovissheten och oron för hur det ska bli är förjävlig. Helst skulle man vilja kunna glädja sig åt graviditeten. Barnet som sådant är ju efterlängtat.
Citera
2023-12-06, 14:49
Medlem
Ts hur fan kan du ens tänka tanken att mörda ditt eget barn. Alla barn har rätt att födas och bli älskade för precis den dom är. Det finns hjälp att få om ditt barn har funktionshinder. Gör du abort kommer du ångra dig resten av livet.
Citera
2023-12-06, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konstantinpoopel
På ett tidigt ultraljud, ca v. 13-14, fick vi se fostret för första gången. Barnmorskan blev snabbt sammanbiten och förklarade att det inte såg bra ut alls. Den vätskefyllda nackspalten var ca 7mm, vilket var mer än dubbelt så brett som gränsvärdet på ca 3,5mm, och sträckte sig ner över ryggen. Generellt verkar det som att ju större avvikelser = desto mer risk för problem, och 7mm är stort. Den vanligaste orsaken till att det ser ut såhär är någon form av kromosomavvikelse med varierande livsduglighet, förväntad livslängd och livskvalitet som resultat. Utöver kromosomerna är spalten associerad med hjärtproblem. I övrigt var dock fostret proportionerligt och med fin profil.

Vi är överens om att risken för ett liv in och ut på sjukhuset inte är något vi vill utsätta ett litet oskyldigt liv för. Samtliga kromosomavvikelser vi läst på om verkar ha rätt jobbiga risker för diverse ohälsa, fysisk och psykisk, och därmed ställde vi in oss på att det blir en abort. Efter ultraljudet gjordes ett vävnadsprov från moderkakan för att testa på vanliga kromosomavvikelser och idag kom resultatet:

Ingenting avvikande där. Inte Downs, inte Turners, inte något annat man testat på. Därmed skickas ett prov ner till Uppsala för mer omfattande analys på mer ovanliga avvikelser, och det kommer ta ca två veckor att få svar därifrån. För oss känns det jobbigt och svårt att förhålla oss till graviditeten i nuläget. Ovissheten är jobbig, och det känns dumt att göra abort utan att veta säkert ifall något är fel, samtidigt som det känns dumt att göra en sen abort när man kan göra den relativt okomplicerat nu (ca v.15).

Skulle det visa sig att fostret har någon sorts avvikelse som negativt påverkar livskvaliteten eller livsdugligheten så kommer det bli abort.

Min undran är ifall det finns någon där ute med liknande erfarenheter, och hur det gick för er? Har läst lite på Familjeliv men där är alla uppdateringar från graviditeterna och ingenting från födseln och därefter. Har någon fått liknande besked om nackspalt, uteslutit kromosomavvikelser och bestämt sig för att köra på det? Hur gick det för er?

Tack på förhand!
Är utbildad sjukgymnast med erfarenhet från psyk/hab och har träffat väldigt många med både kromosomabberationer och andra utvecklingsstörningar, samt har barn (dock utan utvecklingsstörning). Jag förstår absolut er oro, men bred nackspalt innebär inte automatiskt att barnet kommer vara funktionsnedsatt på något sätt. Jag tycker absolut ni ska "köra på det" och de som säger annorlunda vet inte vad de snackar om.

Om det däremot vid senare undersökningar visar sig att det finns andra strukturella fel är det helt rätt att ni vill göra abort. Det går många gåner att göra mycket för dessa individer, men det innebär inte att det är ett bra val att låta dem komma till världen. Folk ser "söta" downisar på TV och inser inte vilket helvete deras och deras familjs liv är egentligen. Intellektuella funktionsnedsättningar med extremt hög komorbiditet för andra strukturella åkommor ger oftast inget värdigt liv, och jag har många gånger reflekterat över att patienter verkar leva mer för föräldrarna och vissa kollegor inom professioner än sig själva.

Håller tummarna för er!
Citera
2023-12-06, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Du menar att invandrare till alla nordiska länder har avvikelser såsom genetiska defekter jämfört med nordbor? Fräsch inställning du kommer med.
Vill inte att tråden spårar men det där är faktiskt ganska okontroversiellt. Inavelsgraden i mellanöstern och nordafrika ligger mellan 20 - 80% i många av länderna pga. kulturell promotion av kusingifte och de har mycket högre risk för utvecklingsstörningar och annat som leder till funktionsnedsättning.

En majoritet av de jag träffat i min yrkesutövning med utvecklingsstörning är från dessa länder trots att de utgör en relativt liten del av befolkningen.
Citera
2023-12-06, 15:10
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Ts hur fan kan du ens tänka tanken att mörda ditt eget barn. Alla barn har rätt att födas och bli älskade för precis den dom är. Det finns hjälp att få om ditt barn har funktionshinder. Gör du abort kommer du ångra dig resten av livet.

Håller helt med. Att denna individ skulle undvaras livets eventuella konsekvenser genom att dödas är inget annat än bortförklaringar.
Citera
2023-12-06, 15:36
Medlem
Jag tackar för engagemanget och vill åter förtydliga om att eventuella åsikter kring aborter, för eller emot, inte kommer påverka hur vi känner eller tänker kring att avbryta graviditeten. Barnets förutsättningar för att kunna leva ett värdigt, självständigt och bra liv är vår högsta prioritet. Ifall det visar sig osannolikt och vi har möjlighet att göra abort så kommer vi göra det.
Citera
2023-12-06, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konstantinpoopel
Jag tackar för engagemanget och vill åter förtydliga om att eventuella åsikter kring aborter, för eller emot, inte kommer påverka hur vi känner eller tänker kring att avbryta graviditeten. Barnets förutsättningar för att kunna leva ett värdigt, självständigt och bra liv är vår högsta prioritet. Ifall det visar sig osannolikt och vi har möjlighet att göra abort så kommer vi göra det.

Du kan få ett fullt friskt barn som blir skadad i framtiden och behöver mycket hjälp. Ska du avliva barnet då av ren barmhärtighet då? Änglamakare är vidriga.
Citera
2023-12-06, 16:12
Medlem
EddieGeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Du kan få ett fullt friskt barn som blir skadad i framtiden och behöver mycket hjälp. Ska du avliva barnet då av ren barmhärtighet då? Änglamakare är vidriga.
Alltid intressant med människor som inte kan skilja på ett foster och en född människa. Har du också svårt att skilja en rot från ett träd? En deg från ett färdigbakat bröd? Ett hårstrå från en peruk?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in