• 5
  • 6
2024-05-29, 16:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runx
I proposition 1994/95:142 om fosterdiagnostik och abort skriver regeringen följande.

Citat:
Och med de orden så förlängde de helt fri abort från 12:e till 18:e veckan.
Det framstår ju som lite motsägelsefullt.
Citera
2024-05-29, 16:53
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Och med de orden så förlängde de helt fri abort från 12:e till 18:e veckan.
Det framstår ju som lite motsägelsefullt.

Mycket. Feministernas påstående om en så kallad intresseavvägning är i slutändan inget annat än tomma ord.
Citera
2024-06-05, 16:00
Citat:
Ursprungligen postat av Konstantinpoopel
Hej och god fortsättning till alla er som läser detta! Som jag gjorde klart i början ämnar jag uppdatera den här tråden med hur den här graviditeten fortlöper, oavsett resultat. När vi fick beskedet om nackspalten letade jag förgäves efter andras historier om samma sak här på FB, så jag hoppas att den här tråden kan fylla den funktionen för er som får samma besked i framtiden.

Nåja, detta har hänt sedan sist:
Efter första beskedet gick allt fort. Vävnadsproverna från moderkakan skickades på grundlig analys till Uppsala och återkom... utan något uppenbart avvikande vad gäller kromosomerna. Man kan ju knappast ha testat för exakt allt, men läkaren beskrev resultatet som tillräckligt omfattande för att hon tycker vi kan utesluta kromosomknas. Vidare följde ett extremt ingående ultraljud där läkaren systematiskt och noggrant ägnade 45-60 minuter åt att scanna av kroppsdel för kroppsdel efter potentiella missbildningar. Under hela tiden var hon tyst, om vi inte frågade henne något speciellt, för att slutligen säga att hon inte kunde se något avvikande, utan tyckte det såg bra ut. Hon underströk dock att det är svårt att se perfekt hur exempelvis hjärtat ser ut när det är stort som en ärta och rör sig samtidigt som det befinner sig i en liten kropp som också rör sig. Men av det hon kunde se såg allt alltså bra ut. Nackspalten i sig har växt tillbaka och är nu ca 2mm, men så gör den tydligen alltid, oavsett ifall det är något på tok eller inte.

Således fortsätter graviditeten till vidare, och vårt hopp om att bli tre i sommar är helt klart tillbaka. Risken för missfall är dock något förhöjd och det blir lite extra återkommande ultraljud för att fortsatt kolla efter missbildningar. När vi tänker på riskerna känns det såklart lite jobbigt, men å andra sidan är ju inga graviditeter riskfria, så det enda vi kan göra är att acceptera dem och att så här är det att skaffa barn, nackspalter or not.

PS: För dig som är i en liknande sits och är lika desperata efter falsk känsla av kontroll som vi var kan jag rekommendera två saker. Dels en metastudie som förklarar prognosen med nackspalter bättre: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3279164/
Här kan vi bland annat se att mindre än 15% av fostren med vår nackspalt i slutändan föds utan påtagliga fel. Kass prognos alltså, men ändå 15% fler än 0%. Ifall man inte hittar kromosomavvikelser eller missbildningar på ultraljudet förstår jag det som att riskerna nästan är tillbaka på nivåerna som vid "vanliga" graviditeter.
Den andra saken jag kan rekommendera är P1-programmet Kropp & Själ som gjorde avsnittet "Fosterdiagnostikens dilemman" ganska nyligen. Handlar inte lika mycket om nackspalt, men desto mer om hur vi kan tolka och förhålla oss till alla olika svar man får vid fosterdiagnostik.

Uppdatering kommer när vi vet mer hur det går. Beräknad födsel 7 juni.

Allt gott, och har ni några frågor svarar jag gärna så gott jag kan!
Bara 2 dagar kvar, hur går det?
Citera
2024-06-07, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tangerinescience
Bara 2 dagar kvar, hur går det?

Jomen verkligen, och nu har till och med nedkomstdatumet passerat. Allt går än så länge bra. Barnet lever om i magen men visar för närvarande inga tecken på att försöka vilja ta sig ut. Vi har sista inplanerade besöket hos barnmorskan nu direkt efter helgen, och ifall inget sätter igång av sig själv kommer förlossningen sättas igång på BB någon gång efter nästa helg.
Citera
2024-06-16, 08:45
Medlem
Hallå på er! Kort uppdatering:

Barnet har kommit!! Vi har fått en oerhört söt och fantastisk dotter. Några dagar efter bf satte förlossningen igång naturligt och många långa timmar senare låg hon och andades på min frus bröstkorg. Nu har det gått några dagar och vi har fått komma hem! Vi är jätteglada, men också mörbultade och trötta. All tid går åt att hänga med lilltjejen och försöka få vila. Det där glaset rödvin på balkongen, som en annan användare ifrågasatte oss för, har såklart inte kommit till stånd och befinner sig långt ner på priolistsn i nuläget.

Vad gäller bebisen så har det inte gjorts några omfattande hälsoundersökningar än, men det beror nog delvis på att hon på alla sätt verkar vara frisk och må bra. Hjärta, reflexer, avföringen, matintag och ögonkontakten är alla grejer som verkar fungera bra. Både jag och min fru reagerade på att just nacken såg fläskigare ut än vi förväntat oss, men det verkar bara vara lite extrahud snarare än något annat.

Vi är i början på en livslång resa, och skulle det nu komma fram att hon har någon sorts syndrom eller sjukdom så är det en helt annan sak än där kring vecka 20 när jag skapade tråden. Då var vi oroliga för vilken typ av liv barnet skulle få. Skulle det bli in och ut på sjukhuset resten av livet, hur lång var den förväntade livslängden, skulle hon kunna kommunicera med oss, leka med kompisar osv?

Nu har vi en dotter som har hela livet framför sig och vi ser fram emot att upptäcka världen tillsammans med henne. Prognosen är att hon har samma möjligheter, förmågor och utmaningar som alla andra barn. Livet kommer utan garantier och de svårigheter vi stöter på framöver löser vi tillsammans.

För trådens skull tänker jag att jag framöver endast uppdaterar på eget initiativ ifall någonting händer som kan kopplas till nackspalten. Kanske en tvåårsuppdatering också? Ifall någon har frågor, funderingar eller kommentarer så ska jag försöka vara behjälplig när tid och utrymme finnes.

Tack för ert engagemang och omtanke! Ha en toppensommar!
Citera
2024-06-16, 13:59
Stort grattis!

Frågade ni personalen på förlossningen om nackspalten? Alltså att ni misstänkte att det kunde vara något trubbel
Citera
2024-06-17, 18:54
Medlem
Citat:
Vin i solen? Ni vet väl att ni snart har ett barn att ta hand om som behöver er uppmärksamhet alla dygnets sekunder. Klart det är jobbigt att vara gravid men det är ju efter förlossningen det börjar på riktigt

Varför skulle inte föräldrar till ett nyförlöst barn kunna ta ett glas vin i solen!?

Alla dygnets sekunder? Ungen sover ju större delen av dygnet….
Citera
2024-06-17, 19:00
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvenator
Varför skulle inte föräldrar till ett nyförlöst barn kunna ta ett glas vin i solen!?

Klart man kan men precis som TS skrev nu efter förlossningen så är alkohol rätt långt ner på prislistan.
Citera
2024-06-22, 01:26
Medlem
Citat:
Stort grattis!

Frågade ni personalen på förlossningen om nackspalten? Alltså att ni misstänkte att det kunde vara något trubbel

Tack!! Nej, inte mer än att vi efteråt konstaterade att det var lite extrahud i nacken och undrade ifall det kunde ha något att göra med nackspalten, vilket de såklart inte kunde svara på där och då.
Citera
2024-06-22, 01:30
Medlem
Citat:
Klart man kan men precis som TS skrev nu efter förlossningen så är alkohol rätt långt ner på prislistan.

Hehe, kan meddela att idag begicks faktiskt uteserveringspremiär då jag och min fru tog oss en öl, respektive ett glas rosévin på en restaurang i stan, medan den lilla sov sött i barnvagnen. Det kändes väldigt fint och gav en känsla av ett nytt "normalt" liv på den här sidan föräldraskapet. Mer än en enhet vare sig orkade eller önskade vi, utan tog oss därefter hem för att återgå till bebisbubblan.
Citera
2024-06-23, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Nej är ingen Jehova och älskar kött. Däremot är allt liv heligt. Man dödar inte sin egen avkomma.

Finns inget som är heligt. Du har ett mentalt virus i hjärnan som får dig att tro på otroligt obegripliga sagor.
Citera
2024-06-23, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvenator

Ja verkar ju lite märkligt. Det pratades ju inte om 5 glas vin heller.
En frisk människa känner sannolikt knappt av ett glas vin annat än som milt avkopplande.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in