2023-12-30, 16:46
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SivansLillebror
Vart är efterlysningen borttagen? https://www.missingpeople.se/efterlysningar/elliott/

Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Nej, dom är kvar.

https://www.missingpeople.se/efterlysningar/elliott/

Edit: 2a.
Jag tog bort mitt inlägg.
Jag försökte gå via länkarna i första inlägget och fick inte upp efterlysningen utan fel meddelanden.
Så jag borde ha kollat andra sökvägar innan jag skrev något
Tack för rättelsen.
Citera
2023-12-30, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BB555BB
Det största mysteriet enligt mitt tycke är bilen, en person kan lätt försvinna, förvilla sig och frysa ihjäl, alternativt benägna sig själv sitt liv på någon avlägsen plats, men en bil är rätt knepig att gömma, särskilt på vintern då det är begränsad framkomlighet till avlägsna platser.

Det finns ju alltid en möjlighet att han lämnat bilen med nyckeln i låset och någon tjuv hittat bilen och följaktligen mobilen efter e4 vid jävre och stängt av den.

Men ändå, det är ingen bil som någon tjuv behåller om det inte är en helt hjärndöd pundare, men då kör den säkerligen runt med den och borde dragit uppmärksamhet till sig.

Var står bilen?

Förmodligen högt uppe i landet någonstans där det är många mil mellan byarna..
Alternativt någonstans där bilen inte sticker ut och folk inte reflekterar över den. Jag skulle väl inte bli jätteförvånad om det kommer kommentarer som "Jaahaa jag trodde det var grannens bil" när den väl är hittad, folk i allmänhet har verkligen ingen koll.
Citera
2023-12-30, 17:24
Medlem
Solstol28s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Var det hon som var invalid och gick med två kryckor? Hon blev väl plockad av sin man, hela storyn var ju helt osannolik men ändå köpte Skellefteå Polis allt med hull och hår, men tydligen är det vardag för Kling o Klang i Skellefteå att missa grovt i utredningar.

Här kan ni spekulera vidare om det, finns ett antal frågetecken givetvis (FB) Skellefteå: 53-åriga Carola Hällberg försvunnen sedan 2020-12-12, (hittad avliden)
Citera
2023-12-30, 20:08
Medlem
Citat:
Förmodligen högt uppe i landet någonstans där det är många mil mellan byarna..
Alternativt någonstans där bilen inte sticker ut och folk inte reflekterar över den. Jag skulle väl inte bli jätteförvånad om det kommer kommentarer som "Jaahaa jag trodde det var grannens bil" när den väl är hittad, folk i allmänhet har verkligen ingen koll.

Precis, fast där ute i obygden så har folk ganska bra koll och stannar ofta och tittar på saker som dyker upp, jag har blivit ståendes med lastbilen ute i nån by utanför kaunisvaara och då kom det direkt någon och frågade om jag behövde en traktor eller typ hjälp på nått vis, det stannade sammanlagt tre personer vid det tillfället, antingen för att dom var nyfiken eller ville erbjuda hjälp om dom kunde.

Dyker det upp en okänd bil efter nån väg så är det snabbt dit nån och undersöker den. Sen kan det ju givetvis vara så att informationen inte nått fram att den bilen är eftersökt, det är ju en möjlighet.

Det var lite därför jag var inne på typ flygplats eller liknade, ingen tänker två gånger på vad det står för bilar där på långtids, men ofta är det istället kameror osv som avskräcker.
Citera
2023-12-30, 20:18
Medlem
Citat:
Precis, fast där ute i obygden så har folk ganska bra koll och stannar ofta och tittar på saker som dyker upp, jag har blivit ståendes med lastbilen ute i nån by utanför kaunisvaara och då kom det direkt någon och frågade om jag behövde en traktor eller typ hjälp på nått vis, det stannade sammanlagt tre personer vid det tillfället, antingen för att dom var nyfiken eller ville erbjuda hjälp om dom kunde.

Dyker det upp en okänd bil efter nån väg så är det snabbt dit nån och undersöker den. Sen kan det ju givetvis vara så att informationen inte nått fram att den bilen är eftersökt, det är ju en möjlighet.

Det var lite därför jag var inne på typ flygplats eller liknade, ingen tänker två gånger på vad det står för bilar där på långtids, men ofta är det istället kameror osv som avskräcker.

Ja, så är det! Jag menade antingen eller.. antingen att den står i obygden, eller att den står mer centralt men att den då är missad pga att folk har dålig koll på parkeringarna i området. Det är som sagt ingen bil som sticker ut nämnvärt.

Jag har googlat och det verkar som att det kostar att parkera på Kallax långtidsparkering? Det talar emot för att den skulle stå där, Skellefteås är gratis men frågan är då varför han skulle åkt från Jävre till Falmark som ligger söder om Skellefteå? Kameror behöver man nog inte fundera på den kvällen, bilarna var kamouflerade i snö!
Citera
2023-12-30, 20:25
Medlem
Citat:
Ja, så är det! Jag menade antingen eller.. antingen att den står i obygden, eller att den står mer centralt men att den då är missad pga att folk har dålig koll på parkeringarna i området. Det är som sagt ingen bil som sticker ut nämnvärt.

Jag har googlat och det verkar som att det kostar att parkera på Kallax långtidsparkering? Det talar emot för att den skulle stå där, Skellefteås är gratis men frågan är då varför han skulle åkt från Jävre till Falmark som ligger söder om Skellefteå? Kameror behöver man nog inte fundera på den kvällen, bilarna var kamouflerade i snö!

Kallax är betalparkering men jag undrar om det inte är så att man får biljett när man kör in och betalar när man kör ut, minns inte hur det var sist jag stod där ifall jag angav regnummer när jag körde in men det borde man rimligen ha gjort.
Citera
2023-12-30, 20:30
Medlem
Citat:
Kallax är betalparkering men jag undrar om det inte är så att man får biljett när man kör in och betalar när man kör ut, minns inte hur det var sist jag stod där ifall jag angav regnummer när jag körde in men det borde man rimligen ha gjort.

Aaah okej! Ja då är det ju en möjlighet..
Man kan ju "råka" skriva fel regnummer, tex kasta om två siffror.

Annars är parkeringen på ett större företag med flera hundra anställda också ett alternativ, jag har själv jobbat på industrier där bilar blivit stående länge utan att någon ifrågasätter det.
Citera
2023-12-30, 20:49
Medlem
Citat:
Aaah okej! Ja då är det ju en möjlighet..
Man kan ju "råka" skriva fel regnummer, tex kasta om två siffror.

Annars är parkeringen på ett större företag med flera hundra anställda också ett alternativ, jag har själv jobbat på industrier där bilar blivit stående länge utan att någon ifrågasätter det.

Ja speciellt som vintern sett ut i år med all denna snö, lätt hänt att två bilar står där det antas ska stå en bil
Citera
2023-12-30, 20:59
Medlem
Citat:
Ja speciellt som vintern sett ut i år med all denna snö, lätt hänt att två bilar står där det antas ska stå en bil

Precis, vi kan sammanfatta det som att det finns ett flertal alternativ.
Var bilen fulltankad har vi dessutom en radie på runt 90mil från Jävre att leta på, om än det känns mest logiskt att han är inom Norrbotten någonstans.
Citera
2023-12-30, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GBskaina
Skulle man inte kunna skapa någon form av interaktiv karta där alla kan markera var de kört och kollat? Finns sådana program?
Det går men det ska också finnas frivilliga som ska ha huvudansvar för kartan och se till att det sköts på ett bra sätt.
Citera
2023-12-30, 22:33
Medlem
-GGs avatar
Citat:

Ja. Jag vet en bil som stod parkerad i tre år på en industriparkering innan folk fattade misstankar och den forslades bort.

Själv tittade jag på den bilen varje dag och undrade om den i mitt sinne.
Citera
2023-12-30, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Ja. Jag vet en bil som stod parkerad i tre år på en industriparkering innan folk fattade misstankar och den forslades bort.

Själv tittade jag på den bilen varje dag och undrade om den i mitt sinne.

Lätt hänt! Man tittar på den men tänker att någon annan har koll på vems det är och släpper det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in