2023-12-07, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sydmanen
Optimalt läge så kan 3g nå över 10km finns ingen riktning är det inget litet område med 1km radie
Nej det försvårar det hela onekligen. Men, om man utgår från masten och den yttre periferin och söker där, det kan ju inte finnas hur många vägar som helst inom denna radie att söka av?
Citera
2023-12-08, 00:00
Medlem
Även om sökområdet är stort är det ju ändå lättare att hitta en bil än en person. Bilen syns ju mer än vad en person gör. Och då han har färdats i bilen så är han troligen inte långt ifrån den. Så hittar man bilen hittar man nog honom också. Jag ska läsa in mig lite om Jävre nu och hur vägarna ser ut där
Citera
2023-12-08, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sydmanen
Nu får du väl ändå ge dig mitt svar var på denna frågan så har du inget mer att tillföra , skriv inte

"Ursprungligen postat av Dream.71
Någon som vet vilken mast i Jävre som mobilen pingade mot? Han borde inte vara långt ifrån där sista pinget."

Jag vet vad du svarade på.

Dream skrev: "Han borde inte vara långt ifrån där sista pinget."

Polisen säger: "Masten har en räckvidd på ett tiotal mil"

Sen kommer du och påstår att en 3G mast når 10km, så antingen kan du ju förklara vad du vet som polisen inte vet eller så snackar du bara skit..
Citera
2023-12-08, 00:04
Medlem
Någon som har länk till Elliots Fb?
Citera
2023-12-08, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Jag vet vad du svarade på.

Dream skrev: "Han borde inte vara långt ifrån där sista pinget."

Polisen säger: "Masten har en räckvidd på ett tiotal mil"

Sen kommer du och påstår att en 3G mast når 10km, så antingen kan du ju förklara vad du vet som polisen inte vet eller så snackar du bara skit..
10-tal mil låter långt för en 3G mast. Krävs nog fler än en 3G mast för att få den räckvidden. Inte ens om det är fri sikt och platt mark skulle den kunna nå så långt?
Citera
2023-12-08, 00:09
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Men det är bara du som har pratat om "en 3G mast", masten som mobilen senast var uppkopplad mot har en radie på ca 10 mil enligt polisen.
Fast visst brukar man vara uppkopplad mot flera master så man kan trianguleras på någon meter när.
I alla fall i bebyggda områden som E-4:an?
Min första tanke och still is är att han körde av vägen i skitvädret som var den kvällen.
Jag körde traktor själv hela natten och det tog inte lång stund innan spåren man gjort var osynliga.
Avkörning i diket och bilen översnöad av det kraftiga snöfallet och dom hårda vindarna som rådde då.
Svår att se även idag.
Runt 80-85 cm snö i skellefteå som bara är några mil söderut och i ett dike stannar mycket mera snö pga vinden.
Så en bil begravs fort.
Det enda som stör mig är att man borde väl kunna ta sig ut ur bilen genom en sidoruta och upp på vägen.
Citera
2023-12-08, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
10-tal mil låter långt för en 3G mast. Krävs nog fler än en 3G mast för att få den räckvidden. Inte ens om det är fri sikt och platt mark skulle den kunna nå så långt?

Jag kan inte sånt så det kan jag inte svara på, vi får väl se om sydmannen kan utveckla sitt svar. Men jag förstår inte varför polisen skulle säga att masten täcker ett 10-tal mil om den egentligen bara täcker 1 mil. Täcker den bara 1 mils radie så skulle man ju kunna söka av varenda meter inom det området ganska snabbt.

Bifogar citatet från polisen ytterligare en gång:
Citat:
Hur stort är mastens upptagningsområde?

– Det är ett tiotal mil runt Jävre. Det är hanterbart men det är ett område som kunde visa att han färdas norrut och att han inte behöver ha svängt av.

Observera "mastens" i singular, inte masternas.
Citera
2023-12-08, 00:21
Medlem
Citat:
Jag kan inte sånt så det kan jag inte svara på, vi får väl se om sydmannen kan utveckla sitt svar. Men jag förstår inte varför polisen skulle säga att masten täcker ett 10-tal mil om den egentligen bara täcker 1 mil. Täcker den bara 1 mils radie så skulle man ju kunna söka av varenda meter inom det området ganska snabbt.

Bifogar citatet från polisen ytterligare en gång:

Observera "mastens" i singular, inte masternas.
Jag kan inte svara på varför polisen uppger 10 mils radie, men, det låter långt för att vara en 3G mast.
Citera
2023-12-08, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Fast visst brukar man vara uppkopplad mot flera master så man kan trianguleras på någon meter när.
I alla fall i bebyggda områden som E-4:an?
Min första tanke och still is är att han körde av vägen i skitvädret som var den kvällen.
Jag körde traktor själv hela natten och det tog inte lång stund innan spåren man gjort var osynliga.
Avkörning i diket och bilen översnöad av det kraftiga snöfallet och dom hårda vindarna som rådde då.
Svår att se även idag.
Runt 80-85 cm snö i skellefteå som bara är några mil söderut och i ett dike stannar mycket mera snö pga vinden.
Så en bil begravs fort.
Det enda som stör mig är att man borde väl kunna ta sig ut ur bilen genom en sidoruta och upp på vägen.

Jag vet inte, men gissningsvis kan det göra skillnad om mobilen är påslagen eller inte? Om den var igång så att den gick spåra så kanske man kunde trangilera den? De sitter väl förmodligen inte på lika mycket data om vart exakt telefonen stängdes av.

Klart din teori är möjlig, men det förklarar inte varför han gav sig ut i snöstormen och körde upp till Norrbotten utan att berätta något för någon eller varför mobilen dog just där och då.
Citera
2023-12-08, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Jag kan inte svara på varför polisen uppger 10 mils radie, men, det låter långt för att vara en 3G mast.

Vad finns det som säger att det är just en 3G mast, förutom sydmannens påstående att så skulle vara fallet? Finns det andra typer av master som har längre räckvidd?
Citera
2023-12-08, 00:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av just_a_girl
Kanske skulle han på en endagskurs I Piteå eller Luleå och bestämde sig för att åka dit kvällen innan pga snöstormen som pågick även onsdag morgon. Vid Jävre löper E4:an alldeles längs vattnet. Kanske har något hänt som gjort att han kört av med bilen och hamnat i vattnet. Blivit snöblindad t.ex. I Sangis norr om Kalix var det två unga män som körde av så olyckligt att de hamnade i älven med bilen och det tog bra länge innan man upptäckte detta och spekulationerna om vad som hänt var många och vittnen som påstod sig ha sett dem här och där.

Stämmer bra! Det var min far och hans polare. Troligen somnade han bakom ratten i småfyllan tyvärr!
Citera
2023-12-08, 00:27
Medlem
På Fb står det att det är många som söker och kör många mil i sökandet. Det står också att det efterfrågas om det går att se vart folk har sökt, så att man inte kör på samma väg som andra har sökt men att det går inte att få den informationen. Jag vill minnas att när Ddniz Arda var försvunnen fanns ett system för att få aktuell info om vilka områden som genomsökts. Jag tror det gick ut på att man fick i någon slags gemensam karta fylla i koordinaterna på den plats man sökt, detta var då synligt för alla de som var med ock sökte. Även i Ardas fall var det ett stort sökområde
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in