Citat:
Ursprungligen postat av
FemKiloGuld
Kvarstad är ett interimistiskt beslut att beslagta tillgångar innan en dom har fallit. Det är alltså ett beslut som berör pengar eller lösöre. Det används om det finns risk för att tillgångarna minskas eller undanhålls vid slutlig beslut genom att den åtalade förfogar över sina egna tillgångar.
Det är alltså beslagtagen egendom som inte är i sig brottslig, men som sannolikt går att härröra till själva brottet som åtalet gäller.
Tack för förklaringen! Undra om de kommit över hans stash med Bitcoin? Jääävligt klantigt i så fall. Finns många sätt att förvara de säkert på utan att någon kan hitta de. Så har man iaf något att falla tillbaka på när man suttit klart.
Men som andra vart inne på, skumt med så lite medial uppmärksamhet. FS2 och Alexander blåstes upp som fan. Jag hörde dock något för ett tag sedan om någon som hade träffat någon på ett häkte. Skulle suttit häktad i två år och det var "narkotikarelaterat med speciella omständigheter". Minns inte i vilket sammanhang dock.
Om någon är orolig för att hamna på någon lista för att de typ köpt typ lite gräs. Jag har handlat på nästan varje stor marknadsplats sedan Silkroads tid. Även följt fallen noggrant varje gång någon åkte dit (även stora säljare). Det är samma visa varje gång, det kommer in tomtar som verkar njuta av att skrämma upp folk. De är säkra på att polisen har en lista med alla köpare osv osv.
Flugsvamp 2 körde också med autokryptering och den tråden svämmades över av folk som var säkra på att alla köpare skulle hängas ut. Hände inte ett skit. Visst teoretiskt kan polisen komma över det. Men det ligger verkligen i personen som driver sidans intresse att hålla det krypterat och spara så lite loggar som möjligt.
När Alexandrus åkte fast på Silkroad 2 eller vad det var hade jag två polare som fick brev som polisen hade beslagtagit. Dvs polisen hade tagit brevet fotat brevet (med namn adress osv) och innehållet och sedan skickat det vidare igen. Hände inte ett skit. Ingen uthängning, ingen husis. Det ska mycket till för att detta ska påverka någon vanlig köpare.