2023-12-03, 09:45
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyDunky
Alla utom Fredrik verkar vara skrivna i Sverige dock, ser ut som att ena snubben (Adam) bodde i ryssland ett tag men varit häktad här i Sverige så oklart om han är här eller inte.

De menar inte heller att han huvudmannen omsatt 3miljarder utan att sajten omsatt så mycket cash genom sin livstid och dem tog väll ca 3% av vinsten om jag kommer ihåg rätt?

Det kostade väl även att börja sälja där för säljarna. Några tusen. Och där var ganska många säljare.
Citera
2023-12-03, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Det är en hund begraven i detta fallet.
Varit helt knäpp tyst i två år, inget från media ingenting alls. Och nu fick dom ingen stor publicitet heller mer än några små artiklar i media.

Nåt stämmer inte. Polisen har verkligen gjort detta i skymundan. Antar alla har trott att dom bara försvann när dom stängde sidan. Först två år efter dom blivit häktade vet man att dom blev tagna.

Hur är det ens möjligt?

Utredningstid 2 år. Hur länge utredde dom 2.0?
Jag misstänker att polisen blev serverade inlogg och allt och att dom hållit koll på bitcoin transaktioner. En del säljare har blivit tagna sen dess.

Bara min känsla att de är något som inte stämmer med detta. Dessutom verkar dom släppt nån ur häktet, vilket tyder på att tingsrätten inte tyckt att dom hade tillräckligt på personen.

Håller med. Polisen brukar ju stolt gå ut meddela när dom häktat någon. Speciellt i ett sånt här ärende då dom jobbar mycket med skrämseltaktik kring narkotika. Sen undrar jag om det har någon betydelse att det gått just 2 år? Konstigt också att dom misstänkta inte haft någon bekant som läckt detta om dom nu suttit häktade så länge.
Citera
2023-12-03, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemKiloGuld
Kvarstad är ett interimistiskt beslut att beslagta tillgångar innan en dom har fallit. Det är alltså ett beslut som berör pengar eller lösöre. Det används om det finns risk för att tillgångarna minskas eller undanhålls vid slutlig beslut genom att den åtalade förfogar över sina egna tillgångar.

Det är alltså beslagtagen egendom som inte är i sig brottslig, men som sannolikt går att härröra till själva brottet som åtalet gäller.

Tack för förklaringen! Undra om de kommit över hans stash med Bitcoin? Jääävligt klantigt i så fall. Finns många sätt att förvara de säkert på utan att någon kan hitta de. Så har man iaf något att falla tillbaka på när man suttit klart.

Men som andra vart inne på, skumt med så lite medial uppmärksamhet. FS2 och Alexander blåstes upp som fan. Jag hörde dock något för ett tag sedan om någon som hade träffat någon på ett häkte. Skulle suttit häktad i två år och det var "narkotikarelaterat med speciella omständigheter". Minns inte i vilket sammanhang dock.

Om någon är orolig för att hamna på någon lista för att de typ köpt typ lite gräs. Jag har handlat på nästan varje stor marknadsplats sedan Silkroads tid. Även följt fallen noggrant varje gång någon åkte dit (även stora säljare). Det är samma visa varje gång, det kommer in tomtar som verkar njuta av att skrämma upp folk. De är säkra på att polisen har en lista med alla köpare osv osv.

Flugsvamp 2 körde också med autokryptering och den tråden svämmades över av folk som var säkra på att alla köpare skulle hängas ut. Hände inte ett skit. Visst teoretiskt kan polisen komma över det. Men det ligger verkligen i personen som driver sidans intresse att hålla det krypterat och spara så lite loggar som möjligt.

När Alexandrus åkte fast på Silkroad 2 eller vad det var hade jag två polare som fick brev som polisen hade beslagtagit. Dvs polisen hade tagit brevet fotat brevet (med namn adress osv) och innehållet och sedan skickat det vidare igen. Hände inte ett skit. Ingen uthängning, ingen husis. Det ska mycket till för att detta ska påverka någon vanlig köpare.
Citera
2023-12-03, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CBDtillTHC
Det fanns en automatisk krypteringsfunktion på FS3.0 som alla använda då det var omständigt att själv kryptera med PGP.

Nu går det rykten att den automatiska krypteringsfuktionen där alla skrev sina namn och adress till langaren var fejk och all kommunikation skedde okrypterat och sparades i klartext.

Vi får se om det stämmer när förundersökningsprotokollet släpps…

1. Det är inget rykte utan en ren gissning utan grund.

2. Vi får se när förundersökningsprotokollet släpps ja... Har du sett ett förundersökningsprotokoll? Det är i regel avgränsat till bevisning gällande den gärning som misstanken gäller.

I detta fall pratar vi om miljontals transaktioner, som givetvis inte kommer redovisas i någon fup eftersom materialet, om det fanns sparat, vore för omfattande.
Citera
2023-12-03, 10:48
Medlem
Citat:
Skriven i Sverige kan man ju alltid vara. Sen behöver man ju inte vara här för det.

Om så är fallet så borde de dragit in 90 000 000 på sidan (3 MKR * 0,03 = 90 mkr). Låter lite väl mycket.

Well inte så konstigt med tanke på att sidan var så populär och droger inte är billiga. Men jag tror också dem tar med hur mycket bitcoin ökat i värden i dem beräkningarna.
Citera
2023-12-03, 10:53
Medlem
Citat:
Kvarstad är ett interimistiskt beslut att beslagta tillgångar innan en dom har fallit. Det är alltså ett beslut som berör pengar eller lösöre. Det används om det finns risk för att tillgångarna minskas eller undanhålls vid slutlig beslut genom att den åtalade förfogar över sina egna tillgångar.

Det är alltså beslagtagen egendom som inte är i sig brottslig, men som sannolikt går att härröra till själva brottet som åtalet gäller.

Kan det vara så att dem blivit av med precis allting nu då? alla bitcoins etc frysta inga gömda usb plånböcker eller någontign allt var mer eller mindre förgäves och ett fängelsestraff väntar, får en känsla av att skaparna är riktigt korkade om så är fallet. Jag menar skaparen av FS2 kom undan med bitcoins värda hundratals miljoner med tanke på att dem ökade något sinnessjukt i värde under den tiden och sitter idag och gottar sig i Turkiet.
Citera
2023-12-03, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
https://www.expressen.se/nyheter/40-...-pa-knarksajt/

Expressen rapporterar om att snubben har omsatt 2,5 miljarder SEK i bitcoin mellan december 2018 till november 2021.
Kan väl knappast vara sant? Isf att alla säljare tillsammans omsatt det? Inte en chans att ägaren av sidan dragit in så mycket pengar
Citera
2023-12-03, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User1945
Kan väl knappast vara sant? Isf att alla säljare tillsammans omsatt det? Inte en chans att ägaren av sidan dragit in så mycket pengar

Nejnej det är vad sidan omsatt totalt dvs vad folk köpt knark för sen får man tänka bitcoins värdet som ökat dem räknar nog in det i sina beräkningar. Ägarna har tjänat 75mille tror dem
Citera
2023-12-03, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyDunky
Alla utom Fredrik verkar vara skrivna i Sverige dock, ser ut som att ena snubben (Adam) bodde i ryssland ett tag men varit häktad här i Sverige så oklart om han är här eller inte.

Kan vara så att Fredrik saknar folkbokföring.
Citera
2023-12-03, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaVindar
"Gömma er bakom blåa ögon?" "Något som bara kan hjälpa svenskar?"

Hatet från blattarna är så tydligt.

Vafan yrar du om? Jag är pursvensk asg
Citera
2023-12-03, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Kan vara så att Fredrik saknar folkbokföring.

Skyddade personuppgifter? Även om man saknar folkbokföringsadress så finns man ju med på ratsit och sådana sidor.

Eller så är han skriven utomlands och har varit det ett tag.
Citera
2023-12-03, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddy Picker
Skyddade personuppgifter? Även om man saknar folkbokföringsadress så finns man ju med på ratsit och sådana sidor.

Eller så är han skriven utomlands och har varit det ett tag.

Nej jag menar att han saknar folkbokföringsadress.
Jag vet flera exempel på gubbar jag letat efter genom åren som saknas på ratsit och liknande och ringer man skattteverket svarar dom att personen saknar känd adress, personen har i dom flesta fallen i praktiken varit hemlös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in