2023-11-28, 10:18
Medlem
Hade bilen (V60 II) inne på service via mitt serviceavtal hos Bilia och fick rekommendationen att byta bromsklotsar (alla fyra).

6300 kr vill Bilia ha för det. Låter vansinnigt dyrt när jag googlar, men frågan är om man kan få det lika bra gjort - med Volvo-originaldelar - i vilken annan verkstad som helst, eller om Bilias pris ligger inom det rimliga spannet? Det ligger väl inte i Bilias intresse att ockra sina kunder, eller är det så att man villigt brukar gå med på att betala dubbla kostnaden bara för att det är Bilia som byter dem?
Citera
2023-11-28, 10:25
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunkeymonkey
Hade bilen (V60 II) inne på service via mitt serviceavtal hos Bilia och fick rekommendationen att byta bromsklotsar (alla fyra).

6300 kr vill Bilia ha för det. Låter vansinnigt dyrt när jag googlar, men frågan är om man kan få det lika bra gjort - med Volvo-originaldelar - i vilken annan verkstad som helst, eller om Bilias pris ligger inom det rimliga spannet? Det ligger väl inte i Bilias intresse att ockra sina kunder, eller är det så att man villigt brukar gå med på att betala dubbla kostnaden bara för att det är Bilia som byter dem?

Ja, det finns numera EU-regler som gör att vilken verkstad som helst kan göra sådana arbeten med bibehållen garanti. 6300 kr låter dock som byte på fyra hjul. Det tar normalt 30 minuter för två personer att byta detta, men det är ett jobb som de ofta lägger på lärlingar så det kan vara 5-6 personer som byter på alla hjulen samtidigt och då tar det bara 15-20 minuter..
Citera
2023-11-28, 10:26
Medlem
eldrattans avatar
Va tror du?! Om du har något EPA gäng i närheten så byter dom säkert mot en rattmuff och ett flak öl för dig.
Citera
2023-11-28, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ja, det finns numera EU-regler som gör att vilken verkstad som helst kan göra sådana arbeten med bibehållen garanti. 6300 kr låter dock som byte på fyra hjul. Det tar normalt 30 minuter för två personer att byta detta, men det är ett jobb som de ofta lägger på lärlingar så det kan vara 5-6 personer som byter på alla hjulen samtidigt och då tar det bara 15-20 minuter..

Yep, det är alla fyra det rör sig om.
Citera
2023-11-28, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Va tror du?! Om du har något EPA gäng i närheten så byter dom säkert mot en rattmuff och ett flak öl för dig.

Ja, det låter inte som ett särskilt vettigt tillvägagångssätt. Jag gör det nog helst via en seriös verkstad, näringsidkare och fackman, så att mina rättigheter som konsument står intakta. Frågan var vad en sådan verkstad hade tagit för jobbet, inte slynglarna på åkern.
Citera
2023-11-28, 10:46
Medlem
zkumbollens avatar
Löjligt dyrt

Material kostar ca 1500 kr, fram och bak

https://www.skruvat.se

Hade det varit min bil och mina pengar, skulle jag antingen ringt mekonomen eller gjort det själv, det senare har ju lite att göra med ifall man är händig + har någonstans att mecka
Citera
2023-11-28, 10:55
Medlem
Firewaias avatar
Autobutler säger: ” Priset för ett nytt par bromsklossar/bromsbelägg är inte högt. Det ligger på mellan 600 och 1 200 kronor. Om man sedan lägger på priset för själva arbetet så hamnar man på omkring 1 600 kronor”

Säker på att du inte bytte bromsskivor och belägg?

” Byta bromsbelägg och bromsskivor: från 6000 kr*”
Citera
2023-11-28, 10:58
Medlem
Kan man inget själv, så blir det dyrt !
Citera
2023-11-28, 10:58
Medlem
Dum fråga förmodligen, men är det "Volvo originaldelar" man vill ha när man byter bromsklotsar, eller hur säkerställer man kvaliteten så att säga?
Citera
2023-11-28, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Autobutler säger: ” Priset för ett nytt par bromsklossar/bromsbelägg är inte högt. Det ligger på mellan 600 och 1 200 kronor. Om man sedan lägger på priset för själva arbetet så hamnar man på omkring 1 600 kronor”

Säker på att du inte bytte bromsskivor och belägg?

” Byta bromsbelägg och bromsskivor: från 6000 kr*”

Det är ju som sagt alla fyra bromsklotsar, både fram och bak. Då borde väl totalen snarare hamna på minst 1600x2, dvs. 3200.

I rekommendationen jag fick från Bilia står bara "bromsklotsar fram" och "bromsklotsar bak". 3400 kr för fram, 3000 kr för bak.
Citera
2023-11-28, 11:04
Medlem
NyaHenriksss avatar
Kontakta en fristående verkstad. Mekonomen, Meca eller BDS använder sig bara av bra reservdelar, från samma tillverkare som tillverkar bromsbelägg till bla Volvo. Om materialet ligger på 1000kr så gissar jag ca 1500kr för jobbet.
En stor volvoverkstad tar väl ca 2000kr per timme, där jag lämnar in räknar dom på 650kr+moms så det blir stor skillnad.
Slutresultatet blir samma.
Citera
2023-11-28, 11:06
Medlem
Låter högt men det brukar vara så när det gäller orginal.
Mekonomen tog 4300 för skivor och klossar bak på en kia optima 2019 med elektrisk handbroms.
Bara klossar runt om bör ta en ensam mekaniker ca 45min, så arbetstid, 1200, miljöavgift samt delar (likvärdig orginal) med garanti för runt 3500-4000 max.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in