2023-11-28, 11:11
Medlem
Jag har en BMW 3-serie årsm. -20. BMW-verkstaden ansåg att jag behövde byte de bakre bromsbeläggen på båda sidor och för detta ville de ha 4900 kronor för arbete inklusive belägg och slitagevarnare. En annan märkesoberoende verkstad jag kollade med ville ha 2000 kr för samma jobbet inklusive delar.

Det är lång kötid till alla verkstäder och de skriker efter arbetskraft, kanske därför de kan ta hutlöst bra betalt.
Citera
2023-11-28, 11:12
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av zkumbollen
Löjligt dyrt

Material kostar ca 1500 kr, fram och bak

https://www.skruvat.se

Hade det varit min bil och mina pengar, skulle jag antingen ringt mekonomen eller gjort det själv, det senare har ju lite att göra med ifall man är händig + har någonstans att mecka
Är ju rätt säker på att Bilia inte köper delar på skruvat.
Utan att veta exakt modell så kostar (samma som) original-kvalitet delar till en T4 på en erkänd svensk reservdelskedja drygt 3300:- för alla fyra hjul. dvs. skivbromsbelägg och monteringssatser.

6300:- inklusive jobb för en originalverkstad är inte dyrt, men ja, det är klart att man kan göra det betydligt billigare om man gör det själv, framförallt om man väljer de allra billigaste eftermarknadsdelarna, men att göra det på en 5 år gammal bil är dumt.
Citera
2023-11-28, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Kontakta en fristående verkstad. Mekonomen, Meca eller BDS använder sig bara av bra reservdelar, från samma tillverkare som tillverkar bromsbelägg till bla Volvo. Om materialet ligger på 1000kr så gissar jag ca 1500kr för jobbet.
En stor volvoverkstad tar väl ca 2000kr per timme, där jag lämnar in räknar dom på 650kr+moms så det blir stor skillnad.
Slutresultatet blir samma.

Det här är jag lite inne på. Om en privatperson själv kan byta bromsbelägg så känns det ju inte som någon större skillnad att låta en fristående verkstad göra jobbet så länge man ser till att få kvalitet på materialet. Mekonomen säljer t ex en sats från Bosch för 1300 kr. Volvo tillverkar väl inte egna originalbelägg, vet nån vilka de använder på andra generationens V60?

Det jag dock fortsatt funderar på är slitagevarnare. Vet inte ens om vår bil har elektrisk slitagevarnare, och om det är något man i så fall måste köpa separat och byta ut eller om bilen redan har en sladd för slitagevarnare som man sticker in i de nya beläggen man byter till (förutsatt att den nya bromsbeläggsatsen är förberedd för slitagevarnarkontakt).
Citera
2023-11-28, 11:36
Medlem
Mullrets avatar
Kolla så det verkligen behövs. Bilia tar ofta en rövare med okunniga kunder.

Killarna på verkstaden mörkar och tjänar gärna extra på lätta jobb. Var nära bli lurad på ett sådant jobb.

Skivorna var ” tokslut ”, enligt Volvo, men Bilprovningen veckan därpå tyckte de såg kanon ut.
Senast redigerad av Mullret 2023-11-28 kl. 11:47.
Citera
2023-11-28, 11:42
Medlem
WhatsGuccis avatar
Har bara hört ruttet om Bilia.
En vän skulle lämna in sin Volvo V70 för en stor service, och de konstaterade minsann att hans skivor och belägg fram och bak var slut (Det fans gott om belägg och skivor kvar.)
De skulle ta runt 7 lax i samband med stor servicen.
Fixade de hos en annan icke märkes verkstad för säkert 3 lax.
Låter extremt dyrt, 6300 för byte av klossar?
Då bör de byta skivor också.
Citera
2023-11-28, 11:58
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsGucci
Har bara hört ruttet om Bilia.
En vän skulle lämna in sin Volvo V70 för en stor service, och de konstaterade minsann att hans skivor och belägg fram och bak var slut (Det fans gott om belägg och skivor kvar.)
De skulle ta runt 7 lax i samband med stor servicen.
Fixade de hos en annan icke märkes verkstad för säkert 3 lax.
Låter extremt dyrt, 6300 för byte av klossar?
Då bör de byta skivor också.
De måste värdera om beläggen håller ett år till nästa service och vid tveksamhet rekommenderar de att man ska byta. Det är därför man har service där de går igenom sådant här. Slarvar de med sådant får de byta gratis om de tar slut innan nästa års service. (har hänt mig då Bilia fick stå för byte belägg gratis)

på min XC60 ville de (Bilia) ha 14.000 kr för byte skivor och belägg runt om.
Köpte materialet själv med rätt kvalitet (bättre än Bilia använder) och gjorde jobbet själv. Kostade mig 4000 kr i material och en dags jobb.

Orkar man inte lära sig att skruva själv får man betala vad det kostar och tycker man att det är skit samma med kvalitet på delar och arbete så kan man nog för det billigare än 14.000 kr.
Dock tycker jag väl fungerande bromsar är jäkligt viktigt på den bil jag kör.
Citera
2023-11-28, 12:09
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Löjligt dyrt

Hade det varit min bil och mina pengar, skulle jag antingen ringt mekonomen eller gjort det själv, det senare har ju lite att göra med ifall man är händig + har någonstans att mecka
Och jobbet borde kosta ca 2000 kr. Så totalt runt 3500 kr hade varit vettigare.
Citera
2023-11-28, 12:21
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunkeymonkey
Det är ju som sagt alla fyra bromsklotsar, både fram och bak. Då borde väl totalen snarare hamna på minst 1600x2, dvs. 3200.

I rekommendationen jag fick från Bilia står bara "bromsklotsar fram" och "bromsklotsar bak". 3400 kr för fram, 3000 kr för bak.

Är det fyrhjulsdrift på bilen?
Citera
2023-11-28, 12:34
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Löjligt dyrt

Ett så enkelt ingrepp går faktiskt att göra med lite intresse och vilja på parkeringen. Ja. Under rådande väder kanske det inte låter så dyrt i TS.

Youtube håller med kunskap. Det enda problemet kan vara om man behöver specialverktyg för att sära på de bakre bromsoken. Har man gjort det en gång är det en baggis att göra det igen.

Bor i en småstad. Övertygad om att man kan få jobbet gjort för typ halva priset här.
Citera
2023-11-28, 12:40
Medlem
Raktinyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunkeymonkey
Hade bilen (V60 II) inne på service via mitt serviceavtal hos Bilia och fick rekommendationen att byta bromsklotsar (alla fyra).

6300 kr vill Bilia ha för det. Låter vansinnigt dyrt när jag googlar, men frågan är om man kan få det lika bra gjort - med Volvo-originaldelar - i vilken annan verkstad som helst, eller om Bilias pris ligger inom det rimliga spannet? Det ligger väl inte i Bilias intresse att ockra sina kunder, eller är det så att man villigt brukar gå med på att betala dubbla kostnaden bara för att det är Bilia som byter dem?

Har du inte någon pojkvän/killkompis som kan hjälpa dig? Vem fan betalar flera tusen för att byta bromsbelägg?
Citera
2023-11-28, 12:45
Medlem
tram123s avatar
Folk är villiga att betala dessa priser så det är klart att verkstaden tar för sig.

Kan du skruva upp en mutter så kan du göra jobbet själv för materialkostnaden på ca 1000 kr.
Det är bara hjulet som ska av sen är det 2 muttrar som håller fast beläggen och sen ska kolven backas vilket enklast görs med ett special verktyg som skruvar och trycker samtidigt för under 200 kr.

Men dagens män är som kvinnor och är inte kapabla till sådant här själva och därför kan verkstaden ta dessa priser.

Kollade ett South Park avsnitt där hantverkare var svin rika för att typ inga män kunde göra enkla jobb själva, det är dit vi är påväg.
Senast redigerad av tram123 2023-11-28 kl. 12:50.
Citera
2023-11-28, 12:48
Medlem
Dyrt men det beror nog på elektrisk handbroms.. data måste användas mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in