2023-12-06, 22:03
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Bellman använder det rätt snyggt i epistel No:4.

Vilket betyder att damerna var lätt frivola och lyfte på kjolarna.
Kort - prostitution.

När någon stavar fel "förskyld" är min association att lätta på förlåten då kanske
Citera
2023-12-06, 22:25
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Frågan är nu hur man uttrycka sig om man vill säga att man gör nånting bokstavligen (enligt den ursprungliga betydelsen) så att den yngre generationen ska förstå?

Handlar om skillnaden mellan bildligt och bokstavligt kan jag tro.

Det bildliga är vad man föreställer sig själv i hjärnan. Det bokstavliga är fakta, ord präntat i svart och vitt.
Citera
2023-12-09, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Jag läser saker som är positiva och 'tack vare' passar in bättre än 'pga' - vilket jag tycker är negativt eftersom man väljer det istället för 'tack vare'.

Ja, som en annan skribent skrev:

Nu är ni två som skrivit att 'pga' är neutralt så jag får tänka om i det avseendet. Men tycker ändå att jag många gånger läser något negativt där 'tack vare' används och det omvända.

Jag håller med dig. Pga låter som ett problem och tack vare som en lösning 🙂
Citera
2023-12-09, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Alltså... En risk är en oförutsedd framtida händelse. Det kan vara bra saker och det kan vara dåliga saker.
Men... Eftersom folk tenderar att använda det som ett negativt laddat ord, och eftersom språket ju faktiskt är föränderligt, så är ju frågan vad betydelsen egentligen är, eller ska vara, idag.

På de kurser om riskanalys/riskbedömning/riskhantering som jag har gått så är föreläsarna vanligtvis noga med att påpeka att risk inte har någon egentlig laddning, men att eftersom de flesta vanligtvis tolkar det negativt så kan man istället prata om chans/risk istället för risk för att undvika missförstånd... om man vill.
Men risk är som sagt en oförutsedd framtida händelse.

I ett projekt är det vid riskanalysen bra att ta med även positiva händelser som skulle kunna uppstå i framtiden.

Fint ändå att du argumenterar mot SAOBs definitioner genom att hänvisa till nån random kurs om riskanalys du gått du har inte övervägt att det kanske är inom "riskanalysbranchen" som ordet fått en annan betydelse än den normalspråkliga och inte tvärtom?
Citera
2023-12-10, 00:14
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Det lär inte fungera. Jag hörde på radio en ung tjej som berättade att hon tappade hakan, bokstavligt talat, när hon fick höra någon nyhet (kommer inte ihåg vad det var).
Kul med nya språkfel som ger bilder som ansluter till gamla. Tjejen som bokstavligt talat tappade hakan förmedlar en bildassociation som starkt liknar den man får av den gamla godingen När nyheten om Gustav Adolfs död nådde bundsförvanternas öron, avföllo dessa.
Citera
2023-12-10, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgatonLax
Fint ändå att du argumenterar mot SAOBs definitioner genom att hänvisa till nån random kurs om riskanalys du gått du har inte övervägt att det kanske är inom "riskanalysbranchen" som ordet fått en annan betydelse än den normalspråkliga och inte tvärtom?
Jodå, men genom omfattande riskanalys kom jag fram till dels att sannolikheten för det var väldigt låg, och dels att eventuell konsekvens också var väldigt låg.

Ett annat ordspråk som folk konsekvent missförstår och felanvänder är fastighet.
Citera
2023-12-10, 17:46
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Jodå, men genom omfattande riskanalys kom jag fram till dels att sannolikheten för det var väldigt låg, och dels att eventuell konsekvens också var väldigt låg.

Ett annat ordspråk som folk konsekvent missförstår och felanvänder är fastighet.

Kul.
Du är ett tydligt exempel på varför språk får felaktiga betydelser i och med att du tydligt hävdar att en felaktig betydelse skulle vara korrekt.

Den som påstått på dina kurser att "risk inte har någon egentlig laddning, men att eftersom de flesta vanligtvis tolkar det negativt så kan man istället prata om chans/risk istället för risk för att undvika missförstånd" har själv ett ordentligt missförstånd.

Vid riskanalys, riskbedömning och riskhantering är det alltid de negativa konsekvenserna man analyserar, bedömer och hanterar (förebygger). En risk bedöms aldrig som något positivt. Om du tror det så har du missuppfattat hela konceptet med riskanalys/riskbedömning/riskhantering.

Den dag då man börjar att göra riskanalys/riskbedömning/riskhantering på så vis att man försöker att öka sannolikheten för att det man kallar "risk" ska uppstå så kan du börja påstå att en risk är något positivt.

Inom finansvärlden, däremot, kan vissa se "risk" som något positivt i den bemärkelse att man kan tjäna mer pengar på den genom att ta ut en högre ränta för lån och liknande, men det är ändå fortfarande en negativ risk i och med att allt kan gå åt skogen vid en konkurs och det som man inte hunnit få tillbaka kan gå upp i rök. Själv har jag däremot alltid tyckt att en högre ränta på risklån ju egentligen höjer den finansiella risken, så jag vet inte om det är så smart, egentligen.
Citera
2023-12-13, 16:18
Bannlyst
Goddag yxskaft eller goddag herr yxskaft. Det betyder inte att någon är dum, utan att någon har gett ett irrelevant svar på en fråga som inte ställdes. Det kommer från början från en saga om en gubbe som hörde dåligt och svarade på vad han trodde frågades.
Citera
2023-12-13, 17:29
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgyptiskKatt
Goddag yxskaft eller goddag herr yxskaft. Det betyder inte att någon är dum, utan att någon har gett ett irrelevant svar på en fråga som inte ställdes. Det kommer från början från en saga om en gubbe som hörde dåligt och svarade på vad han trodde frågades.

Just det, det är irrelevansen som är poängen, men många använder tyvärr uttrycket även när de fått ett faktiskt svar på sin fråga om de tycker att det var ett korkat svar.

I originalberättelsen så handlar det ju om att inte ha hört vad som frågades och därför ge de irrelevanta svaren "Goddag" och "Yxskaft".

Och många tror också att det ska vara "Goddag, yxskaft" som ett enda svar i stället för "Goddag." och "Yxskaft." som två separata svar på två separata frågor.
Citera
2023-12-16, 19:37
Medlem
3Godisars avatar
"Bjuda" på auktion.

urrrrk
Citera
2023-12-16, 21:50
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
"Bjuda" på auktion.

urrrrk
Öh? Lägga bud är kanske det som låter mest "termigt", men bjuda på auktion är fullt korrekt svenska, vilket man kan fråga sig om det nutida buda verkligen har hunnit bli. När jag var liten, betydde buda att tömma dasstunnorna.
Citera
2023-12-18, 00:40
Medlem
Devinivillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
När brorsans korkade flickvän ska kalla någon annan för korkad säger hon "tappad bakom flötet". Det är lika roligt varje gång.

Chall på kapsylen ligger nog i samma fack 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in