2023-12-02, 14:07
Medlem
Nu har jag fått vatten på kvarnen!

Det påstås i ett meddelande från regeringskansliet att Sverige är med i ett samarbete för att kärnkraftsproduktionen globalt ska tredubblas mellan 2020 och 2050. Några siffror redovisas inte så det går inte att avgöra om det verkligen är tre dubbleringar man menar? Eller om det handlar om att trefaldiga produktionen. Det skulle innebära en stor skillnad och just i denna fråga är det viktigt att de termer som används inte kan feltolkas.

https://www.regeringen.se/artiklar/2...-av-karnkraft/
Senast redigerad av Tjelovek 2023-12-02 kl. 14:12.
Citera
2023-12-02, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Nu har jag fått vatten på kvarnen!

Det påstås i ett meddelande från regeringskansliet att Sverige är med i ett samarbete för att kärnkraftsproduktionen globalt ska tredubblas mellan 2020 och 2050. Några siffror redovisas inte så det går inte att avgöra om det verkligen är tre dubbleringar man menar? Eller om det handlar om att trefaldiga produktionen. Det skulle innebära en stor skillnad och just i denna fråga är det viktigt att de termer som används inte kan feltolkas.

https://www.regeringen.se/artiklar/2...-av-karnkraft/

Tredubbla och trefaldiga är synonymer. Det kan verka ologiskt men så är det.

Hörde nyss på radion ”…å andras vägar”.
Citera
2023-12-02, 17:16
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Intressant. Jag har nog bara hört uttrycket "jag är inte den som är den" användas lite skämtsamt i sällskapslivet, till exempel när folk har velat undvika tröttsamma ritualer med trugande och avböjande innan man accepterar ytterligare en kaka till kaffet. "Om det bjuds så är inte jag den som är den."

Men grundbetydelsen är väl "jag vill inte vara den som avviker eller opponerar mig".
Eller jag är inte den som är tyckmycken. Se t ex Hasse Alfredssons glödande kärleksvisa som avslutningsvis berör eventualiteten att föremålet för den ömma lågan inte helt besvarar den och slutar:
men det gör detsamma
då går jag till din mamma
hon är inte den som är den!
Citera
2023-12-02, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnuz
Tredubbla och trefaldiga är synonymer. Det kan verka ologiskt men så är det.

Hörde nyss på radion ”…å andras vägar”.

Jag har ingen aning om vad som har sagts på radion, men de matematiska termerna dubblera och flerfaldiga är inte synonyma.

Under mina studier i statistik på 1970-talet användes ett exempel i undervisningen för att vi studenter skulle förstå hur viktigt det är att man använder rätt begrepp. Se beskrivning i länken nedan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Riskor...ackbr%C3%A4det
Citera
2023-12-02, 19:01
Medlem
Citat:
Jag har ingen aning om vad som har sagts på radion, men de matematiska termerna dubblera och flerfaldiga är inte synonyma.

Ursäkta, det med radion var min egen iakttagelse av ett felaktigt uttryck och hade inget med tredubbling att göra. Det stämmer att de matematiska termerna dubblera och flerfaldiga inte är synonyma, men tredubbla och trefaldiga är det.
Citera
2023-12-02, 20:40
Medlem
Citat:
Ursäkta, det med radion var min egen iakttagelse av ett felaktigt uttryck och hade inget med tredubbling att göra. Det stämmer att de matematiska termerna dubblera och flerfaldiga inte är synonyma, men tredubbla och trefaldiga är det.

Jag är dessvärre inte överens med dig om detta. Om man ska utgå ifrån det som Regeringskansliet meddelar så ska alltså produktionen av kärnkraft tredubblas på trettio år, dvs under perioden från 2020 till 2050.

Enligt Vattenfall (se länk nedan) så producerade svensk kärnkraft 50 Terawattimmar (TWh) under år 2022. Om man utgår från den siffran så innebär en tredubbling att Sverige planerar att producera 400 TWh år 2050. Om siffran trefaldigas hamnar man i stället på 150 TWh. Det är en mycket stor skillnad. Jag tvivlar således på att det är en tredubbling som avses. Det verkar helt enkelt inte rimligt.

Min poäng med detta exempel är att Sveriges regering faktiskt bör vara mycket tydliga med vad som utlovas och att de som ansvarar för informationen ut till svenska folket bör ta reda på innebörden av de termer som de använder sig av.

https://group.vattenfall.com/se/var-...ktionshistorik
Citera
2023-12-02, 21:07
Medlem
Citat:
Enligt Vattenfall (se länk nedan) så producerade svensk kärnkraft 50 Terawattimmar (TWh) under år 2022. Om man utgår från den siffran så innebär en tredubbling att Sverige planerar att producera 400 TWh år 2050. Om siffran trefaldigas hamnar man i stället på 150 TWh. Det är en mycket stor skillnad. Jag tvivlar således på att det är en tredubbling som avses. Det verkar helt enkelt inte rimligt.

Nej, det är mycket riktigt helt orimligt. I språket är tredubbling och trefaldigande betraktade som synonymer (se t.ex. SAOB) och risken för att någon skulle ta fel är obefintlig. Matematiskt fackspråk är en annan sak.
Citera
2023-12-02, 23:34
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Eller jag är inte den som är tyckmycken. Se t ex Hasse Alfredssons glödande kärleksvisa som avslutningsvis berör eventualiteten att föremålet för den ömma lågan inte helt besvarar den och slutar:
men det gör detsamma
då går jag till din mamma
hon är inte den som är den!

Sanningen, fint!

Den som inte är den är någon som inte är kinkig alls.

<
Citera
2023-12-03, 04:45
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Varje gång någon klagar på detta handlar det om känd. Finns det inga andra exempel? Jag tror det är minst hundra gånger vanligare att man får se perifrastisk komparation av ett adjektiv som ledigt och naturligt kan ta ett vanligt böjningssuffix, t.ex. mer(a) vanlig i stället för vanligare.

Vit
Svart
Gravid
Oskyldig
Död
Citera
2023-12-03, 13:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Ordet ens verkar många ha missförstått. Jag hör ofta användande som dessa:
- Var är ni »ens«? (Om det ska läggas till något extra ord här är det »någonstans«)

- Vad är det för företag »ens«? (Om det ska läggas till något extra ord här är det »egentligen«)
Citera
2023-12-03, 13:21
Medlem
Citat:
Nej, det är mycket riktigt helt orimligt. I språket är tredubbling och trefaldigande betraktade som synonymer (se t.ex. SAOB) och risken för att någon skulle ta fel är obefintlig. Matematiskt fackspråk är en annan sak.

Vi har olika uppfattning om detta. Att vi är två som uppfattar dessa begrepp på olika sätt innebär i sig att det finns risk för missförstånd.

Återigen alltså: Att tredubbla en utgångssumma är en matematisk procedur som innebär att varje summa som dubbleras, i sin tur dubbleras. Detta sker i tre omgångar. Det är något helt annat än att multiplicera utgångssumman med tre = trefaldiga.

Den som menar att en summa ska flerfaldigas ett antal gånger gör nog bäst i att använda ett annat uttryck än att ta till dubbleringstermen. T.ex. skulle regeringens budskap blivit tydligare om det i stället sagts att man avtalat om att öka Sveriges nuvarande kärnkraftsproduktion tre gånger, från 50 TWh till 150 TWh. Om det nu är det som menas. Något som inte går att utläsa av den text som publicerats från Regeringskansliet. Riktigt usel information, i avsaknad av alla relevanta faktauppgifter enligt min mening.
Citera
2023-12-03, 14:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Vi har olika uppfattning om detta. Att vi är två som uppfattar dessa begrepp på olika sätt innebär i sig att det finns risk för missförstånd.

Återigen alltså: Att tredubbla en utgångssumma är en matematisk procedur som innebär att varje summa som dubbleras, i sin tur dubbleras. Detta sker i tre omgångar. Det är något helt annat än att multiplicera utgångssumman med tre = trefaldiga.

Den som menar att en summa ska flerfaldigas ett antal gånger gör nog bäst i att använda ett annat uttryck än att ta till dubbleringstermen. T.ex. skulle regeringens budskap blivit tydligare om det i stället sagts att man avtalat om att öka Sveriges nuvarande kärnkraftsproduktion tre gånger, från 50 TWh till 150 TWh. Om det nu är det som menas. Något som inte går att utläsa av den text som publicerats från Regeringskansliet. Riktigt usel information, i avsaknad av alla relevanta faktauppgifter enligt min mening.

Jag kan inte påminna mig att tredubbla överhuvudtaget används som explicit matematisk term. I vardagsspråket ända sedan 1600-talet har dubbla fått den underförstådda betydelsen (två)-faldiga. På den vägen har sedan »tredubbla« blivit synonym till trefaldiga och så vidare. Det kan man naturligtvis anföra är ologiskt, men språk är inte logiska till alla sina delar. Språk är accepterade och inlärda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in