2023-11-28, 17:02
Medlem
noll.con.trolls avatar
Två nya bidrag, som båda handlar om hur uttal kan ändra innebörden av ett ord.

1. Tafatt. Betyder ungefär blyg, klumpig. Uttalas av vissa som leken "tafatt" där betoningen ligger på fatt istället för på ta.

2. Bågna. Betyder ungefär att böjas/utvidgas och formas till en båge (exempelvis ytspänning som får en yta att bågna). Uttalas av vissa som "bong-na" vilket inte bara låter tokigt, men även hintar om att personen som säger ordet inte förstår dess betydelse samt betydelsens koppling till uttalet.

Jag lyssnar på mycket ljudböcker, så jag kan nog komma på fler exempel. Alltid lika smärtsamt att höra en proffsig uppläsare göra sådana här kardinalfel.

Jag hörde även den där (Greger?) Josefsson i Creepypodden uttala MKUltra som M-kultra genom ett helt avsnitt, vilket ju var lite pinsamt men inte kan räknas in i ovan nämnda kategori av feluttal.
Senast redigerad av noll.con.troll 2023-11-28 kl. 17:59.
Citera
2023-11-28, 17:16
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
That's for me to know and you to not find out ☺️
Inte svenska eller engelska, i alla fall. Jag tänkte om det möjligen var latin, för då kunde du översätta originaltexten från århundradet f.Kr.:
http://www.perseus.tufts.edu/hopper/...3Asection%3D32
Citera
2023-11-28, 17:24
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Inte svenska eller engelska, i alla fall. Jag tänkte om det möjligen var latin, för då kunde du översätta originaltexten från århundradet f.Kr.:
http://www.perseus.tufts.edu/hopper/...3Asection%3D32

Jag studerar latinska skrifter, men inte latin. Jag utläser att det är en beskrivande text om samhället som nämner Helvetet (eller Schweiz?), galliska barbarer, ett undantag som var nödvändigt och det romerska folket (?).

Längst ner i texten står något om lagstiftning och offentlig förvaltning. Tack för en kul utmaning! 😃

Författaren var Cicero som var en känd rådgivare åt högt uppsatta politiker.

Edit: vid närmare eftertanke tror jag att Helvetorium bör tolkas som Schweiz eller ett annat landområde, eftersom det räknas upp som ett i raden av flera geografiska områden.

Jag är dock den första att erkänna att jag inte kan latin.
Senast redigerad av noll.con.troll 2023-11-28 kl. 17:29.
Citera
2023-11-28, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jovisst kan man röka som en borstbindare.
Och borstbindare svär visst påfallande mycket.

Det är inte utan att man undrar vad borstbindare var för figurer egentligen.
Hade en skolkompis vars farsa var blind och jobbade med att tillverka borstar.
Vet ej om han svor kan inte komma ihåg om vi träffades någon gång

Googlade lite och läste detta, tydligen var borstbindare ett hedervärt yrke

Borstbindare är en person som binder borstar eller kvastar. Ett eget skrå för borstbindare inrättades i Sverige och Finland 1749 och existerade fram till skråväsendets avskaffande 1846.[1]
I Sverige var borstbinderi länge en vanlig sysselsättning för synskadade och blinda

https://sv.wikipedia.org/wiki/Borstbindare

Kompisens farsa var kanske inte helt blind utan mer allmänt synskadad, vi var i 10 årsåldern inget man funderade vidare om.
Senast redigerad av SlowCooker 2023-11-28 kl. 17:31.
Citera
2023-11-28, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Du har fel.

En borgenär/borgensman är någon som åtar sig att betala en skuld för någon annan om personen inte betalar själv

Är du efterbliven ?
Den som låna ut - borgenär
Den som lånar- gäldenär
Den som går i borgen-borgensman
Har du inte ens gått i skolan?
Citera
2023-11-28, 17:28
Medlem
genusvaetares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HSU
Det där med chans och risk har många svårt för .
Ex "det är stor chans att jag blir påkörd"
Eller att "risken är stor att jag vinner"

Det är inte riktigt så enkelt. Det används ofta ironiskt.
- Jag spelar inte på Lotto.
- Men tänkt om du vinner högsta vinsten.
- Jadu, det är ju stor risk. (Med överdrivet syrligt tonfall)

Där blir dubbel ironi eftersom stor risk här ska tolkas som (extremt) liten chans.
Yngre personer förstår inte ironi och poängen går alltså över huvudet på dem.
Istället tolkas det som ett språkfel.
Citera
2023-11-28, 17:30
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Jag studerar latinska skrifter, men inte latin. Jag utläser att det är en beskrivande text om samhället som nämner Helvetet (eller Schweiz?), galliska barbarer, ett undantag som var nödvändigt och det romerska folket (?).

Längst ner i texten står något om lagstiftning och offentlig förvaltning. Tack för en kul utmaning! 😃

Författaren var Cicero som var en känd rådgivare åt högt uppsatta politiker.
Helvitorium är en form av Schweiz, inte helvetet.

Men traggla dig igenom texten så får du se var uttrycket ”undantaget som bekräftar regeln” användes första gången.
Citera
2023-11-28, 17:33
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Helvitorium är en form av Schweiz, inte helvetet.

Men traggla dig igenom texten så får du se var uttrycket ”undantaget som bekräftar regeln” användes första gången.

Ah, det nödvändiga undantaget ☺️ men jag kan inte latin så bra. Översätt du istället!

PS. Jävligt starkt av dig att spåra ursprunget! Du kanske kan göra detsamma med björntjänst.
Senast redigerad av noll.con.troll 2023-11-28 kl. 17:46.
Citera
2023-11-28, 17:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Bockat. Bitch.
Men båda går säkert så ger dig hälften rätt.

Det är ju bra att du ger exempel på hur de som felaktigt säger ord eller ordspråk stenhårt tror på att det som de säger är korrekt

Googlar du "det ska böjas i tid det som bockat ska bli" får du noll träffar. Det säger ju en del om bockat eller krokigt är det rätta.
Citera
2023-11-28, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
En liknade har jag: Tack vare = positivt. På grund av = negativt.

Jag skriver som en kratta med många slarvfel så jag är den sista att klaga. Men jag kan inte låta bli att störa mig när jag läser texter av faktiska skribenter så som journalister som konstant gör denna miss.
På grund av är inte negativt per se, inte heller tack vare är positivt alltid, dessa uttryck är beroende av sammanhanget där de sägs.

Sen lök på laxen. Finns säkert många laxrätter där lök passar bra. Men jag tänker mej alltid en fin smörgås med gravad lax som man sen förstör med rå lök. Du märker inget av den fina laxen utan du har endast en jättelök i käften.

Grädde på moset. De flesta tänker nog potatismos men det tror jag är fel, låter lite äckligt med grädde på potatismos. Jag tror det handlar om annat mos, t. ex. äppelmos som är gott och sen vispad grädde till det extra fint.

Sådana här uttryck är gamla och har sin tids värderingar, lax, grädde var inte vardagsmat förr.

EDIT. Skrev i inlägget ordet "sammanhanget", detta medvetet, vill reagera mot användandet av ordet "kontext", varför använda detta ord när vi i svenskan har det fina motsvarande ordet "sammanhang"?
Senast redigerad av SlowCooker 2023-11-28 kl. 18:10.
Citera
2023-11-28, 18:06
Medlem
AttansNedranss avatar
Demokratiskt används ofta nuförtiden i betydelsen "jämlikt" eller "rättvist", men det betyder väl inte?!
Citera
2023-11-28, 18:06
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ah, det nödvändiga undantaget ☺️ men jag kan inte latin så bra. Översätt du istället!

PS. Jävligt starkt av dig att spåra ursprunget! Du kanske kan göra detsamma med björntjänst.
Det hela kommer av ett försvarstal Cicero höll för att försvara en viss Cornelius Balbus, som var anklagad för att ha fått romerskt medborgarskap på felaktiga grunder. Cicero visade då att det fanns förbud för en massa olika folkslag att bli medborgare, exempelvis för schweizare. Däremot fanns det inget förbud för gaditer, som sagde Balbus tillhörde, att bli medborgare. Cicero menade då att eftersom det bara var vissa specifika folk som inte fick bli medborgare, så var det tillåtet för alla andra. Det var alltså undantagen som bekräftade regeln.

Björntjänst är från en gammal fabel om en trädgårdsmästare som hade en tam björn. En dag när trädgårdsmästaren låg och sov såg björnen att det kröp en fluga på trädgårdsmästarens huvud. Björnen skulle då vara hjälpsam och vifta bort flugan. Men med sina allt för stora krafter slog han i stället ihjäl sin husbonde. En riktig björntjänst, alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in