Citat:
Ursprungligen postat av
15minFame
En liknade har jag: Tack vare = positivt. På grund av = negativt.
Jag skriver som en kratta med många slarvfel så jag är den sista att klaga. Men jag kan inte låta bli att störa mig när jag läser texter av faktiska skribenter så som journalister som konstant gör denna miss.
På grund av är inte negativt per se, inte heller
tack vare är positivt alltid, dessa uttryck är beroende av sammanhanget där de sägs.
Sen lök på laxen. Finns säkert många laxrätter där lök passar bra. Men jag tänker mej alltid en fin smörgås med gravad lax som man sen förstör med rå lök. Du märker inget av den fina laxen utan du har endast en jättelök i käften.
Grädde på moset. De flesta tänker nog potatismos men det tror jag är fel, låter lite äckligt med grädde på potatismos. Jag tror det handlar om annat mos, t. ex. äppelmos som är gott och sen vispad grädde till det extra fint.
Sådana här uttryck är gamla och har sin tids värderingar, lax, grädde var inte vardagsmat förr.
EDIT. Skrev i inlägget ordet "sammanhanget", detta medvetet, vill reagera mot användandet av ordet "kontext", varför använda detta ord när vi i svenskan har det fina motsvarande ordet "sammanhang"?