2023-11-25, 22:34
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Att om något har högt odds att hända så är det mer sannolikt än något med lågt odds.
Citera
2023-11-25, 22:36
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
När folk kallar "refug" för "centrifug" börjar jag tugga fradga.

MVH/Gnomegirl.

Hej Gnomegirl, det gjorde jag så sent som idag.

Minns för övrigt att vi haft en passion här på FB. Hoppas livet leker.
Citera
2023-11-25, 22:38
Medlem
Moment 22

9/10 ggr jag hör det är det inte något moment 22 som de syftar på (2 villkor beroende av varandra, tex måste ha en bil för att kunna skaffa ett jobb, men måste ha ett jobb för ha råd att köpa en bil) utan bara något allmänt krångel
Citera
2023-11-25, 22:40
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Slänger in "undantaget som bekräftar regeln". Har nog aldrig hört någon använda det i ett korrekt sammanhang.
Citera
2023-11-25, 22:44
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Att om något har högt odds att hända så är det mer sannolikt än något med lågt odds.

Jag använder faktiskt inte oddsbegreppen, då det lätt blir missförstånd.
Citera
2023-11-25, 22:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Det ger inte heller någon förklaring till varför just kork (som väl är ett relativt sent importerat material) skulle anses som särskilt dumt; rentav därhän att dess dumhet smittar den som nyttjar det! Fast appellativet korkskalle följer onekligen ett urgammalt mönster, det forntidens indiska grammatiker benämnde bahuvrihi!

Första belägget för bakom flötet är från 1904 och och kork fanns tillgängligt långt dessförinnan.
Citera
2023-11-25, 22:55
Medlem
Sqrbankens avatar
Ganska vanligt att folk använder uttrycket "koka soppa på en spik" i samma kontext som "göra en höna av en fjäder". Inget som stör mig - kanske för att jag själv inte har någon koll här - men associerar personligen främst in en klang av "sparsamhet" i det första uttrycket, "drama queen" i det andra.
Citera
2023-11-25, 22:56
Medlem
WetCigarettes avatar
Att reklamera betyder att man klagar på och blir ersatt för en felaktig vara eller tjänst. Inte att göra reklam för något. Har både hört felet i verkliga livet och läst det på internet.
Senast redigerad av WetCigarette 2023-11-25 kl. 22:59.
Citera
2023-11-25, 22:59
Medlem
Jag är förbryllad över den moderna användningen av "mot", då menat som med, till eller för. T.ex "jag jobbar m o t kunderna" sa man så här för 40-70 år sen (?!)....
Jämför då betydelsen av "mota" och "motvalls",,...
"Jag jobbar mot kunderna, skulle ju då kunna innebära att man försöker hindra, stoppa....
Inte konstigt det går illa med försäljningen, när kunderna blivi stoppade.
Det kan ju rent av vara Hets mot Kundgrupp!.....
Citera
2023-11-25, 23:01
Medlem
Folk säger "Klipp dig och skaffa ett jobb" men om man inte har ett jobb så kanske man inte har råd att klippa sig. Därför borde det väl heta "Skaffa ett jobb och klipp dig".

En sak till. Förstår folk att uttrycket "negativt" vid ett drogtest är bra dvs positivt då det inte visar prov på några droger ?
Om man å andra sidan har droger i kroppen så visar det "positivt" men det är dåligt alltså negativt för patienten.
Senast redigerad av kirespappapa 2023-11-25 kl. 23:05.
Citera
2023-11-25, 23:14
Klipp dig och skaffa dig ett jobb syftar väl till att man ser så anskrämlig ut så man aldrig blir anställd. Här i Uppland finns det ett ordstäv ”Fint ska det va” som jag tänker mg betyder sluta skryt. Men går man direkt på meningen så är det ju ett statement att det ska inte vara nåt sk-t. Men tonen det sägs i tyder på det första. Blev väldigt förbryllad då jag aldrig hört liknande sägas nån annanstans.
Citera
2023-11-25, 23:22
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Hej Flashback!

Jag har en fantastisk väninna som av någon anledning använder uttrycket björntjänst väldigt ofta. Bara det i sig är ju lite kul.... hon skulle teoretiskt kunna identifieras här bara genom att hon - till skillnad från ALLA andra normala människor - använder ordet björntjänst minst 3 ggr per dag.

Men gulligt nog har hon missuppfattat hela innebörden, så om min väninna säger att någon har gjort henne en "björntjänst", då menar hon att personen (alltid en kille, ofta ett ex) har försökt att skada henne på något sätt, men så blev det tvärtom att hon ändå vann i slutändan.

Har ni fler exempel på folk som missupfattat vanliga ord och uttryck, eller ordspråk?

Ordet ”spirituell” är en bra kandidat. Det har ingenting med det engelska ordet att göra, utan betyder ”kvick, fyndig”.

Sen stör jag mig på person som säger ”dra alla över en KANT” istället för kam
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in