2007-05-14, 11:11
Medlem
Motor_666s avatar
Lite fler missar eller var jag bara trött nät jag läste?

Glasögonsnubben synade, stoppade in 4000 till?
Låter som en höjning och inte en syn.
Förövrigt ser nog dom flesta big skick som en öppning till topp par med bästa kicker alt KK med topp kicker, suited är ett plus men knappast ett Royaldrag preflop.

Alla MC klubbar och deras underavdelningar och supporters korrekt namngivna utom Diablos MC som han blandat ihop med Amigos MC?

Om man frakta grönsaker från England med lastbil och färja (sid 365 i pocket) Hur hamnar dom på Arlanda?

En kroppsbyggar/kampsportare på den nivån som beskrivs som inte har mat hemma, "endast barskåpet fyllt"? Dom jag känner som tränar hårt har ägg tonfisk kyckling pasta ris bananer och matlådor i hela köket.

Hur visste undercover Micke något om kokaintransporten? han fanns inte med i något sammanhang efter rapporten om den försvunna trafficing tjejen?

Jorge var helt säker på att JW dragit in juggar i fryshuset efter 1 sekund då endast de själva visste nåt, de och de som läst faxet som gått ut till alla berörda inom polisen, som inte borde ha en susning. Det är ganska vanligt att kriminella har informatörer inom polisen. Säker väldig vanligt på 100 kilos-kokain-nivån..

En underhållande bok men som nämnts tidigare, kraftiga brister i reserchen och korren..
Citera
2007-05-14, 14:11
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motor_666
Om man frakta grönsaker från England med lastbil och färja (sid 365 i pocket) Hur hamnar dom på Arlanda?
Touché. Kan inte förstå att jag missade ett så pass frappant misstag.

Citat:
En kroppsbyggar/kampsportare på den nivån som beskrivs som inte har mat hemma, "endast barskåpet fyllt"? Dom jag känner som tränar hårt har ägg tonfisk kyckling pasta ris bananer och matlådor i hela köket.
Mycket sant. Det är precis som du säger. De byggare jag känner har också alltid en jäkla massa "bra" mat hemma. Det funkar inte att leva på McD om man ska få några resultat.

Citat:
Hur visste undercover Micke något om kokaintransporten? han fanns inte med i något sammanhang efter rapporten om den försvunna trafficing tjejen?

Jorge var helt säker på att JW dragit in juggar i fryshuset efter 1 sekund då endast de själva visste nåt, de och de som läst faxet som gått ut till alla berörda inom polisen, som inte borde ha en susning. Det är ganska vanligt att kriminella har informatörer inom polisen. Säker väldig vanligt på 100 kilos-kokain-nivån..

Utveckla hur du menar. Det jag reagera på var att kriminella och småbus generellt är riktiga skvallerkärringar. Mycket "berätta inte det här för NÅGON, men...". Att dessa "superskurkar" skulle klara av att hantera en affär av den här storleken utan att någon inom deras egna umgängeskrets skulle få nys om något känns osannolikt. Men det är klart - om Jorge chansar och JW går på det så är ju inte utvecklingen otänkbar trots att det inte behöver vara den enda möjligheten vilket Jorge verkar tro.
Citera
2007-05-14, 17:36
Medlem
Motor_666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Utveckla hur du menar. Det jag reagera på var att kriminella och småbus generellt är riktiga skvallerkärringar. Mycket "berätta inte det här för NÅGON, men...". Att dessa "superskurkar" skulle klara av att hantera en affär av den här storleken utan att någon inom deras egna umgängeskrets skulle få nys om något känns osannolikt. Men det är klart - om Jorge chansar och JW går på det så är ju inte utvecklingen otänkbar trots att det inte behöver vara den enda möjligheten vilket Jorge verkar tro.

Småbus är säker skallerkärringar. Juggemaffian, Joksos Arvtagare, som kan slanta ett föskott på 20 miljoner för 100 Kg Kokain är inte småbus i mina ögon. Det framgår inte på något sätt att Jorge skulle chansa så dina om och otänkbar är väl valda ord. Mitt intryck som läsare, han visste, JWs uppfattning som smart fictiongangster, han var torsk.
Citera
2007-05-14, 17:40
Medlem
vgers avatar
Citat:
Mitt intryck som läsare, han visste, JWs uppfattning som smart fictiongangster, han var torsk.
Vad betyder den meningen? Jag hänger inte med.
Citera
2007-05-14, 17:46
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Småbus är säker skallerkärringar. Juggemaffian, Joksos Arvtagare, som kan slanta ett föskott på 20 miljoner för 100 Kg Kokain är inte småbus i mina ögon. Det framgår inte på något sätt att Jorge skulle chansa så dina om och otänkbar är väl valda ord. Mitt intryck som läsare, han visste, JWs uppfattning som smart fictiongangster, han var torsk.

Det jag menar är att även om Jorge tror sig ha listat ut den enda tänkbara möjligheten till att juggarna stormat in så behöver det ju inte vara så. Nu visade det sig att han har rätt och JW går i toppspinn. Man kan föreställa sig att situationen som Lapidus beskriver inte gav utrymme för några långa utläggningar likt den här. Jorge "chansade" rätt helt enkelt.

"Småbus" är fel ord att använda men det jag menar är att saker och ting alltid har en tendens att sprida sig. Toppkillen lägger locket på men berättar det ändå för sin närmaste man som i sin tur berättar det för sin närmaste osv. I det här fallet fanns det ju dessutom en "liga" i England som rent teoretiskt kunde ha läckt info.

Hypotetiska resonemang visserligen men bokens många faktafel gör att man lätt börjar tänka kritiskt kring saker som man annars bara skulle låta passera. Vi får väl slå fast att detta är, utöver det vedervärdiga språkbruket, ännu en brist.

Jag önskar boken haft mer fokus på systerns fall som snarare blir en bisak i handligen. Där fanns ett intressant uppslag. En ung tjej som försvinner och hennes bror som planlöst letar efter henne snarare än den nuvarande "actionrullestoryn".
Citera
2007-06-24, 01:36
Medlem
Wyndorfs avatar
En riktigt bra historia rakt igenom. Så gott som alla de drygt 50 kapitlen kändes meningsfulla. Bra karaktärer, och då tänker jag inte bara på huvudpersonerna utan även de runt omkring; Abdulkarim, Rado, stureplansstekarna osv.

Språkigt sett är boken väldigt lättläst. Lapidus har en väldigt slangig stil som är rätt cool, men ibland lite väl tafatt. Jag skiter fullständigt i om det är frågan om ett språkligt plagiat. Prettovarning på den som tog upp det.

Man får ta boken för vad den är, underhållning och action. Men samtidigt också en väldigt intressant skildring av Stockolms undre värld. Det är så vitt jag vet ingen som någonsin trott att den här boken ska ta Lapidus till Svenska Akademien.

Negativt:
Tabbarna som många redan tagit upp. Pokerhanden, lastbilen på Arlanda osv.
Sedan tycker jag slutet var alldeles för innehållslöst. Det gick för snabbt och lämnade alltför många frågetecken om hur det gick för många av karaktärerna. Tänker främst på Fahdi, Abdulkarim, Rado, Nenad. Hade också velat veta mer utförligt vad som hände JW:s syrra och domen för de så åkte fast. Jag gillar böcker där man lämnar lite åt fanatsin till läsaren, men här var det så bristfälligt att man inte ens orkar gissa.

Men trots allt, en mycket bra bok. 4/5 får den av mig.
Citera
2007-06-24, 02:57
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Lite research missar som sagt, men bra bok annars.
Läst den när jag åkte tåg, bra tågläsning om inte annat. Bättre än genomsnitts pocketen.
Citera
2007-06-26, 20:39
Medlem
överjagets avatar
Nej, tyvärr.

Tycker att upplägget eller iden bakom boken är helt ok

men sen är det bara uselt. finns det ingen intelligent och skrivkunnig människa i Sverige som kan skriva underhållningslitteratur?
Uppskattningen som den här boken har rönt tyder inte på det
Citera
2007-07-01, 16:37
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
Lite research missar som sagt, men bra bok annars.
Läst den när jag åkte tåg, bra tågläsning om inte annat. Bättre än genomsnitts pocketen.

Ja, han har missat en del detaljer som man kan störa sig på. Bland annat så verkar Jens Lapidus inte kunna något om bilar, fast han lägger ned en massa energi på att beskriva vad karaktärerna åker runt i.

Historien är hyfsad.

Jag lyssnade på den i ljudboksformat (uppläst av Morgan Alling). Tyvärr så har Alling svårt för att uttala en del ord, särskilt på engelska, men han gör ett OK jobb ändå.
Citera
2007-07-05, 23:35
Medlem
Pillevickens avatar
Ingen som vet om Jens gjort fler böcker?
Finns det liknande böcker? Första boken jag läst helt o hållet! Skitbra!!
Citera
2007-07-09, 19:17
Medlem
Roland Janssons avatar
ett j-a gnäll på denna boken då, den är lättsmält och mkt underhållande! Dessutom: Finns det någon bok som är i närheten lik i stilen? Vidare: Skriven av en svensk då?
Citera
2007-07-12, 09:15
Medlem
nizs avatar
Ok men inte mer. Såg missarna ni påpekat, störde mig på lite andra grejer också.

-Juggen och hans polare sitter i omklädningsrummet på gymmet och diskuterar olagligheter.
-Den "nya" snubben på gymmet är skitkaxig mot en (ok 30 kilo lättare eller vad var det) jugge.
-Tack vare sin nya smuggelteknik slipper man förvara droger på ranchen i England, men om påsarna ska "växa in" i kålhuvudena måste de väl vara där ett tag??
-En chilenare som säger "Abou"?! Är inte så bra på icke-germanska språk men detta är väl en persisk term?

Osv..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in