Citat:
Ursprungligen postat av Motor_666
Småbus är säker skallerkärringar. Juggemaffian, Joksos Arvtagare, som kan slanta ett föskott på 20 miljoner för 100 Kg Kokain är inte småbus i mina ögon. Det framgår inte på något sätt att Jorge skulle chansa så dina om och otänkbar är väl valda ord. Mitt intryck som läsare, han visste, JWs uppfattning som smart fictiongangster, han var torsk.
Det jag menar är att även om Jorge tror sig ha listat ut den enda tänkbara möjligheten till att juggarna stormat in så behöver det ju inte vara så. Nu visade det sig att han har rätt och JW går i toppspinn. Man kan föreställa sig att situationen som Lapidus beskriver inte gav utrymme för några långa utläggningar likt den här. Jorge "chansade" rätt helt enkelt.
"Småbus" är fel ord att använda men det jag menar är att saker och ting alltid har en tendens att sprida sig. Toppkillen lägger locket på men berättar det ändå för sin närmaste man som i sin tur berättar det för sin närmaste osv. I det här fallet fanns det ju dessutom en "liga" i England som rent teoretiskt kunde ha läckt info.
Hypotetiska resonemang visserligen men bokens många faktafel gör att man lätt börjar tänka kritiskt kring saker som man annars bara skulle låta passera. Vi får väl slå fast att detta är, utöver det vedervärdiga språkbruket, ännu en brist.
Jag önskar boken haft mer fokus på systerns fall som snarare blir en bisak i handligen. Där fanns ett intressant uppslag. En ung tjej som försvinner och hennes bror som planlöst letar efter henne snarare än den nuvarande "actionrullestoryn".