2007-07-12, 11:24
Medlem
Chigarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niz
Ok men inte mer. Såg missarna ni påpekat, störde mig på lite andra grejer också.

-Juggen och hans polare sitter i omklädningsrummet på gymmet och diskuterar olagligheter.
-Den "nya" snubben på gymmet är skitkaxig mot en (ok 30 kilo lättare eller vad var det) jugge.
-Tack vare sin nya smuggelteknik slipper man förvara droger på ranchen i England, men om påsarna ska "växa in" i kålhuvudena måste de väl vara där ett tag??
-En chilenare som säger "Abou"?! Är inte så bra på icke-germanska språk men detta är väl en persisk term?

Osv..

Om det är en persisk term eller liknande från början spelar ingen större roll. För "Abou" tillsammans med bl.a. "jao" och "bre" är ord som alla används flitigt av de flesta, i stort sett alla, invandrare i Sverige oavsett deras ursprung.
Så just den lilla grejen är inget egentligt fel i boken.
Citera
2007-07-12, 12:58
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chigaran
Om det är en persisk term eller liknande från början spelar ingen större roll. För "Abou" tillsammans med bl.a. "jao" och "bre" är ord som alla används flitigt av de flesta, i stort sett alla, invandrare i Sverige oavsett deras ursprung.
Så just den lilla grejen är inget egentligt fel i boken.

Jag har aldrig hört ordet förrän jag kom i kontakt med Jens Lapidus bok. Antingen är jag ouppmärksam eller så gäller det inte alla invandrare.
Citera
2007-07-12, 13:42
Medlem
Chigarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Jag har aldrig hört ordet förrän jag kom i kontakt med Jens Lapidus bok. Antingen är jag ouppmärksam eller så gäller det inte alla invandrare.

Ja du, jag vet faktiskt inte. Men i stort sett alla invandrare jag har kommit i kontakt med, Sthlms södra förorter, har uttryckt sig så.
Fast det kanske bara är i Sthlm det gäller iofs. jag vet faktiskt inte
Citera
2007-07-13, 09:42
Medlem
nizs avatar
Jag bor också i Stockholm och har aldrig träffat en icke-persisk person som använt ordet. I den förort jag kommer ifrån är perser och sydamerikaner sällan särskilt goda vänner, förringar inte att det kanske är/var annorlunda hos dig.
Citera
2007-07-14, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Tänkte på en miss när Juggen skall spela poker.

Inför sista kortet så överväger länge han om han skall syna för han kan ju ändå vinna genom att dra royal straight flush.

Vad Lapidus verkar missat var att vilket härter som helst hade gett juggen nöt färgen och ändå kammat hem potten.
Att han även foldar när han kan checka i handen innan (om jag minns rätt) är fint. Tvivlar faktiskt på att Jens spelar poker överhuvudtaget.

Inte läst ut boken än (cirkus 100 sidor kvar) men gillar den skarpt hittills! Återkommer med mer detaljerad recension, frågor m.m. när jag läst ut den.
Citera
2007-07-14, 15:44
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bt23
Att han även foldar när han kan checka i handen innan (om jag minns rätt) är fint. Tvivlar faktiskt på att Jens spelar poker överhuvudtaget.

Ja det var mest sådana detaljer man störde sig på tycker jag. Att han skriver detaljerat om saker som han uppenbarligen inte har någon erfarenhet av är väl en sak, som författare får man hitta på, men han kunde ha kostat på sig lite bättre research.
Citera
2007-07-25, 22:39
Medlem
Sartres avatar
Det som gör boken bra är helt enkelt att herr lapidus är humanist. Bevismaterialet är att han vägrar att fastställa någon som kategoriskt ond, vansinnig eller bara klantig. Folk vet vad de gör, de har mål i livet, de har MÄNSKLIGA drag. Bara för det så ger jag en eloge till boken oavsett bokens fel och brister. mina herrar, det är hans första roman helt enkelt. Tro fan att han har en massa skitfel i den då, som inte förtog läserfarenheten.

Sedan gillar jag det faktumet att poliserna inte är med alls, kanske i nästa bok borde han beskriva riktigt jävla korrupta snutar medans folket från första boken är bifigurer?
Citera
2007-07-25, 22:48
Medlem
Giggis avatar
Jag hade höga förväntingar, men har inte ens läst ut boken än. Hittade den i en väska häromdagen och insåg att jag hade 1/3 var att läsa. Vet inte om jag orkar. Tycker skriftspråket är jobbigt och det är för många, för mig, obekanta uttryck.

Har en polare som känner honom och tydligen är han en riktig djälva tönt, så han var fascinerad över hur bra han lyckats få till livet i underjorden!
Citera
2007-07-25, 23:59
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggi
Har en polare som känner honom och tydligen är han en riktig djälva tönt, så han var fascinerad över hur bra han lyckats få till livet i underjorden!

Han har inte fått till den biten särskilt bra.
Citera
2007-07-26, 00:15
Medlem
Giggis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Han har inte fått till den biten särskilt bra.

Nej, det var ungefär det han menade! Ironin framgick inte riktigt...
Citera
2007-07-26, 00:30
Medlem
Sjobogens avatar
JW var en intressant karaktär. Dock ganska tragiskt vad man gör för att få sitta på en krog på Stureplan.

Lättläst. Läsvärd. Läs.
Citera
2007-07-26, 00:44
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggi
Nej, det var ungefär det han menade! Ironin framgick inte riktigt...

Jaha. Förlåt :)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in