Citat:
Ursprungligen postat av Lidenbrock
...
Utvecklingen har gått från Lagerlöf och Lagercrantz till Läckberg och Lapidus.
Och detta applåderar människor?
Så länge som den stora massan hellre ser på CSI än läser
Brott och Straff kommer också den stora massan få ut mer av
Snabba Cash än av
Dvärgen. Här blir jag helt oväntat själv del av den intelligentia som kämpar för Moderna Museet och fan vet vad mot Staël von Holsteins tugg om att konst ska berättiga sin egen existens genom att dra in pengar.
Hyresgästen som lämnade över min nuvarande bostad till mig lämnade kvar en bokhylla som var halvfylld med böcker som prisats i Aftonbladet de senaste åren - allt i pocketversioner som troligtvis plockats upp på Willys i samband med godisköp. Här fanns Lapidus, Larsson, Alvtegen, Marklund och, till min flickväns stora lycka,
Ego Girl av Carolina jävla Gynning. Igår kväll hade jag läst all min finlitteratur och kunde inte somna, så jag plockade ned
Snabba Cash från hyllan och det som står allra klarast efter 360 sidor är att böcker numer är lika mycket upplevelse som filmer.
Snabba Cash är ett fantastiskt exempel på en bok där läsaren inte behöver tänka en enda sekund - ögonen följer textrader istället för bilder på en skärm men i övrigt är det här exakt samma förbannade sak som Law & Order eller Harry Potter (film eller bok, same same).
Nåväl, så kanske det är. Själv föredrar jag exempelvis Dvärgen, allusioner ger mig en värre erektion än "k-ruset". Till och med i Bret Easton Ellis pajasbok Lunar Park sitter man åtminstone och frågar sig vad som är sant eller ej, vad som är hallucination och vad som är verklighet. Man läser en rad som startar en tankeprocess som går utanför bokens handling, det är min grej.
Jag hade kunnat lämna det här eftersom att alla är olika och folk får gilla vad fan de vill om det inte vore för en sak: språket.
Språket: åt helvete. Provocerar fram flashbacks. Använde liknande språk i en tecknad serie i tredje klass. (OrkarN minns: "I mål: Alexander. Ganska bra. Vi gjorde 1-0. Vann med betydligt större siffror.") Men det går fort.
Väldigt fort.
Det är spännande. Den stora massan: överlycklig. "Jag slipper bisatser. Ingen chans att jag inte fattar." Lapidus: stenrik. Katsching.
YOU'RE DOING IT WRONG, FAGGOT.