2007-11-28, 14:17
Medlem
j0h2ns avatar
Under förutsättningen att de fortsätter läsa efteråt, visst.

Föredrar analfabeter framför folk som säger att det här är en bra bok. Köper helt enkelt inte storyn.
Citera
2007-11-28, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av j0h2n
Under förutsättningen att de fortsätter läsa efteråt, visst.

Föredrar analfabeter framför folk som säger att det här är en bra bok. Köper helt enkelt inte storyn.

Att juggar säljer koks?
Citera
2007-11-28, 17:50
Medlem
Thalassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrapnel
Candyflipping är en term som används för kombinationen MDMA + LSD, och eftersom varken LSD eller MDMA (egentligen) är centralstimulantia kan man nästan dra slutsatsen att du halkade på din egen slips .

MDMA är egentligen inte centralstimulantia? Så inom vilken kategori av psykoaktiva substanser vill du hellre placera det?
Citera
2007-11-28, 19:11
Medlem
Jag är inte så imponerad faktiskt, språket som har fått så mycket beröm känns krystat (Lapidus påstår att han har lärt sig invandrarsvenska genom att läsa Jonas Hassen Khemiri, säger väl en del), historien känns irriterande osannolik, vilket inte hade varit ett problem om inte Lapidus hade varit så jävla taggad på att berätta något om det samtida Sverige, vilket för övrigt är det fånigaste en deckarförfattare kan göra.
Citera
2007-12-29, 00:48
Medlem
Tycker den var OK. Utan att ha någon större insyn i Sveriges organiserade brottslighet kan jag köpa den bild Lapidus målar. Tycker flertalet utvecklingar känns lite för otroliga, och att läsarna blir berövade på ett riktigt slut.

Sammanfattningsvis, ok underhållning - bitvis slött tempo, författaren gör sig dessutom beroende av att man finner alla tre huvudkaraktärers öden intressanta då han växlar i ordning. Abrupt slut som saknar svar på många frågor.

Var det nån som tänkte på att han gav en liten känga till Peder Fogstrand? Måste vart han som åsyftades i ett kort stycke där, fast under annat namn. Man blir nyfiken på vilka fler karaktärer som är baserade på riktiga personer.
Citera
2007-12-30, 23:54
Medlem
myrornaskrigs avatar
Jag tycker boken var klart underhållande utan vidare värderingar!
Citera
2008-01-03, 23:30
Medlem
har inte läst hela tråden, är mitt uppe i boken, så jag slipper ifall det är spoilers osv. men känns lite som att han har stulit basstory rätt av Requiem for a Dream av Hubert Selby Jr. Har läst ca 52 % av boken. Men det är verkar lite som att dessa "härliga" snubbar kommer råka ut för samma sak som huvudpersonerna i requiem for a dream. lite av gud straffar dom som behöver straffas

Men som sagt jag kan ha helt fel. Bok är ganska lagom underhållande, funkar när man ligger hemma och är förkyld som i mitt tillfälle just nu.
Citera
2008-01-04, 18:40
Medlem
Sexymotherfuckas avatar
Jävla skit. Läs riktiga böcker istället.
Citera
2008-01-06, 00:26
Medlem
Igens avatar
storyn i boken får man ta med en nypa salt. Men språket författaren skriver på är ju fantastiskt. Bra att det börjar komma sådana här böcker i Sverige så de händer något i detta trista land.
Citera
2008-01-07, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niz
Ok men inte mer. Såg missarna ni påpekat, störde mig på lite andra grejer också.

-Juggen och hans polare sitter i omklädningsrummet på gymmet och diskuterar olagligheter.
-Den "nya" snubben på gymmet är skitkaxig mot en (ok 30 kilo lättare eller vad var det) jugge.
-Tack vare sin nya smuggelteknik slipper man förvara droger på ranchen i England, men om påsarna ska "växa in" i kålhuvudena måste de väl vara där ett tag??
-En chilenare som säger "Abou"?! Är inte så bra på icke-germanska språk men detta är väl en persisk term?

Osv..

Nu var det ett tag sen jag läste boken, men var inte snubben på gymet en polis som försökte infiltrera sig i deras gäng? (Kanske rent av Micke, som jag inte kommer ihåg så mycket av) Minns fall ihåg att jag tänkte i den banan när Jorge var ute på sin permission.

Angående uttrycket abou, så har jag som "helsvensk" sporadiskt använt det under min uppväxt på 90-talet, så någon omöjlighet eller faktafel är det sannerligen inte. Jag vet inte vad du syftar på gällande smugglarna i England, det var inget jag tänkte på i alla fall.
Citera
2008-01-07, 14:57
Medlem
underrs avatar
Första boken jag läser sen skolan (drygt 7år). Hatar värkligen att läsa men bestämde mig att börja igen. Valde denna och jag måste erkänna att den var fantastisk. Så jävla spännande!

Ska nog köpa hem den dära "En amerikansk myt" också.
Citera
2008-01-07, 16:17
Medlem
Kingen_kings avatar
Jag är mitt i boken, och jag tycker den är riktigt bra. Jag blev tipsad av flera personer att läsa den, och det ångrar jag inte.
Om man säger så här, jag har läst betydligt sämre böcker med behållning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in