Citat:
Man brukar beskriva Svenska Frimurare Orden som ett sällskap med hemligheter, inte ett hemligt sällskap. Med andra ord: allt är så långt möjligt för utomstående att följa, det går ex. att hitta Ordens Allmänna Lagar på SFMO:s webbplats, det går att läsa tidningen Frimuraren via issuu.com m.m. Det enda som inte är tillgängligt är just ritualerna.Men du förstod vad jag menar att vill man med alla medel hålla ute allmänheten och samlas i stora grupper utan naturliga skäl (såsom släktband), så kommer folk att undra vad ni gör där, och brottslighet kan av naturliga skäl pågå (just eftersom ingen har insyn eller hör något, samt att ingen skvallrar).
Jag tror det ligger i sakens natur att misstro när stora samlingar människor utan naturlig koppling samlas och håller möten i hemlighet. Lägg därtill att de som samlas kan vara och ganska ofta är män med makt, då börjar nog folk undra desto mera.
Sedan att du nämner skäl som "pedagogisk upplevelse" är inte så trovärdigt skäl för att hålla ritualerna hemliga.
Jag vet inte om du har fjärmat dig mycket från hur människor i allmänhet tänker och därmed inte kan förstå att man måste ha naturliga förklaring till varför ritualerna skall vara konfidentiella, annars kommer man att avfärda förklaringarna och kanske bli ännu mer misstänksam fortsättningsvis.
Jag tror det ligger i sakens natur att misstro när stora samlingar människor utan naturlig koppling samlas och håller möten i hemlighet. Lägg därtill att de som samlas kan vara och ganska ofta är män med makt, då börjar nog folk undra desto mera.
Sedan att du nämner skäl som "pedagogisk upplevelse" är inte så trovärdigt skäl för att hålla ritualerna hemliga.
Jag vet inte om du har fjärmat dig mycket från hur människor i allmänhet tänker och därmed inte kan förstå att man måste ha naturliga förklaring till varför ritualerna skall vara konfidentiella, annars kommer man att avfärda förklaringarna och kanske bli ännu mer misstänksam fortsättningsvis.
SFMO och medlemmar förklarar återkommande: det handlar om att ritualerna har något som närmast kan beskrivas som "överraskningens pedagogik", det vill säga, det finns saker i ritualen som ger en bättre upplevelse om man inte på förhand vet vad som ska hända. Den vanligaste liknelsen är att det inte är kul att titta på en film om man vet hur filmen slutar.
När det gäller frågan om brottsmisstankar, det finns tre saker som väldigt tydligt går emot det i Ordens Allmänna Lagar: dels påbjuds lydnad inför överhet och lagar, det framgår klart och tydligt att man inte får gynna varandra med hänvisning till att att man är frimurare samt att brott som dömts till frihetsberövande innebär grund för uteslutning. Ordens Allmänna Lagar visar genom sin blotta förekomst hur man ser på lag och rätt.
(OT: Ser att du menar att WHO ägs av privata organisationer i din signatur. Ett fullkomligt stolligt påstående: enligt WHO:s konstitution kapitel III (https://apps.who.int/gb/bd/pdf_files/BD_49th-en.pdf) utgörs WHO av stater ("länder") som blir medlemmar genom att acceptera WHO:s konstitution.)
Senast redigerad av jonar242 2024-01-01 kl. 22:09.
Senast redigerad av jonar242 2024-01-01 kl. 22:09.