Citat:
Ursprungligen postat av
Kuggarn
Jo, jag har sett dem. Egna observationer är inte detsamma som att ha sett på filmsnuttar.
Hur menar du, stämmer dem inte?
Citat:
Folk får väl hålla på med vad de vill bakom stängda dörrar om det inte rör någon annan eller är brottsligt.
Javisst, jag har inte heller påstått något annat någonstans. Men du förstod vad jag menar att vill man med alla medel hålla ute allmänheten och samlas i stora grupper utan naturliga skäl (såsom släktband), så kommer folk att undra vad ni gör där, och brottslighet kan av naturliga skäl pågå (just eftersom ingen har insyn eller hör något, samt att ingen skvallrar).
Citat:
Varför ska någon behöva verifiera det?
Ja varför inte? Det borde bara gagna er för att skingra tvivel, men kanske ni trots allt har något att dölja. Det skulle bättre förklara ert hemlighetsmakeri.
Citat:
Eftersom de handlar om att ge en pedagogisk upplevelse för nya och gamla bröder. De som inte ställer upp på de kriterier vi ställer eller som inte har en genuin önskan att bli broder kommer bara att känna att det här inte är relevant för dem.
Det finns så många föreställningar om vad vi håller på med och de förklaringar vi ger duger aldrig.
Jag tror det ligger i sakens natur att misstro när stora samlingar människor utan naturlig koppling samlas och håller möten i hemlighet. Lägg därtill att de som samlas kan vara och ganska ofta är män med makt, då börjar nog folk undra desto mera.
Sedan att du nämner skäl som "pedagogisk upplevelse" är inte så trovärdigt skäl för att hålla ritualerna hemliga.
Jag vet inte om du har fjärmat dig mycket från hur människor i allmänhet tänker och därmed inte kan förstå att man måste ha naturliga förklaring till varför ritualerna skall vara konfidentiella, annars kommer man att avfärda förklaringarna och kanske bli ännu mer misstänksam fortsättningsvis.