2023-11-24, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenusKhan
Finns nog en god anledning till varför JFK varnade skarpt för att individer som var medlemmar i slutna sällskap med starka lojalitetsband skulle få inneha högre maktpositioner i samhället (och varför det gick som det gick sedan)[...]

Inte för att JFK är någon 100%-ig auktorietet på något specifikt i dagens samhälle, men vad tänker du på här? Är det den berömda (och misstolkade) tal till amerikanska journalister 1961 (det som innehåller "and we are as a people inherently and historically opposed to secret societies, to secret oaths and to secret proceedings")? [1]
För det är ju ett retoriskt trick, när hag ska försöka övertala amerikanska journalister att inte rapportera om problem om det innebär att kommunisterna (i praktiken Sovjet och kanske Kuba) får information och argument. Då säger han "hemligheter är dåligt, vi ska leva i ett öppet samhälle där pressen rapporterar allt de tycket är viktigt. Men just nu är det bättre att man INTE rapporterar om sådant. Så gör inte det".

[1] https://www.jfklibrary.org/archives/...ation-19610427
Citera
2023-11-24, 13:04
Medlem
Citat:
Har dock pratat med tillräckligt många där som har större insyn i "andra sällskap" för att ha fått uppfattning att vad som står skrivet på papper och hur man verkligen agerar ofta är två vitt skilda saker, samt att idealism/moral tenderar att bli allt mer åsidosatta ju högre upp i graderna man kommer på dylika organisationer. Sen är det självklart att jag inte kan veta hur det är exakt utan måste lita på dem eftersom jag inte är där personligen, men har ingen direkt anledning att tvivla på deras ord.

Citat:
Du får gärna lista några av dessa sällskap som kan utgöra större demokratiproblem än frimureriet då, så vi tillsammans kan bidra till att minska problemet med allmänhetens felaktiga uppfattningar och brist på information om dessa dolda/mindre kända sällskap som kan tänkas bidra till lojalitetskonflikter och bristande demokratisk insyn.
I det första citatet uppger du att du själv inte har en egen förstahandsinformation utan dina åsikter är baserade på vad folk "som har insyn i andra sällskap" säger. Sedan efterlyser du att jag ska berätta var makten samlas. Om du inte har koll på var eliten samlas, eller "de tillräckligt många som har större insyn i andra sällskap" inte heller verkar ha det, hur kan du då han en bestämd uppfattning om vad som sker eller inte sker där??

Nej, jag inte lista några sällskap, det får du faktiskt ta reda på själv i stället för att titta på fantasifulla YouTube-klipp om "makteliten".

Det jag kan säga är att ingen av sällskapen har en egen agenda, men de samlar olika delar av Sveriges elit och det finns gott om överlappningar i medlemskap mellan de olika sällskapen. De blir på det sättet en del av ett nätverkande på högre nivå.

Citat:
Det må så vara, men bara för att en liten andel kvinnor och en del icke-frimurarmän också innehar maktpositioner så innebär det väl inte att det faktiskt finns ett betydande antal som uppenbarligen är medlemmar (även om de inte är i majoritet) kan driva vissa agendor gemensamt för ömsesidig vinning även om de ibland t.om. kan förneka det för sig själva. Inte så att det skulle vara något uttalat syfte, se ovan att jag inte förnekar att det görs en hel del bra inom både personlig utveckling och rent samhällsmässigt inom dessa organisationer, men det finns ju som sagt vissa risker också vad gäller maktkoncentration, främst inom högre grader då naturligt nog.
Det är inte "en liten andel kvinnor". Har du ens undersökt hur många det är? Det är inte "en del icke-frimurarmän". Har du ens undersökt hur många det är?

Det finns något som på engelska kallas confirmation bias vilket betyder att man bara tar till sig de saker som stärker det man redan tror. Saker som utmanar eller motsäger den uppfattning man har, de förminskar man eller låtsas som att de inte finns. Det finns en hel del confirmation bias här...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Konfirmeringsbias
Senast redigerad av jonar242 2023-11-24 kl. 13:13.
Citera
2023-11-24, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastpall500kg
Ok. Uppenbart jäv och lika uppenbart att frimurarordern har gräddfil i svenskt rättsväsende.

Nej jag behöver inte vara utbildad domare för att ha en åsikt.
Så du kan mer än svenska rättsväsendet som sagt sitt.
Lämna truckstolen och bli domare, du verkar vara ett riktigt ämne, vad kan gå fel.
Citera
2023-11-24, 16:45
Medlem
Citat:
Är inte ute efter att kritisera ditt kära frimureri rent allmänt, det finns naturligtvis många saker de gör som tar samhället i rätt riktning och jag känner flera bra människor som är frimurare och som genuint är intresserade av att jobba på sin personliga/andliga utveckling samt att arbeta för en "bättre värld för alla", försöker bara belysa att det uppenbarligen finns en del faror med sådana sällskap också även om de till synes styrs av nobla ideal.

På lägre nivåer är det väl mer harmlöst, har själv varit tillräckligt mycket på Rotary osv för att se hur tongångarna brukar gå, på det stora hela verkar det vara hyggliga människor och även om det naturligtvis förekommer viss vänskapskorruption så gör det väl "begränsad skada" så att säga när det inte handlar om några med större makt i samhället.

Har dock pratat med tillräckligt många där som har större insyn i "andra sällskap" för att ha fått uppfattning att vad som står skrivet på papper och hur man verkligen agerar ofta är två vitt skilda saker, samt att idealism/moral tenderar att bli allt mer åsidosatta ju högre upp i graderna man kommer på dylika organisationer. Sen är det självklart att jag inte kan veta hur det är exakt utan måste lita på dem eftersom jag inte är där personligen, men har ingen direkt anledning att tvivla på deras ord.

Det är främst när individer med stort inflytande i samhället inom till synes vitt olika områden är medlemmar i samma hemlighetsfulla organisationer (oftast utan allmänhetens vetskap) som det ofta tenderar att bli ett demokratiproblem, oavsett vad den offentliga linjen utåt och i skrift säger vad gäller otillbörligt gynnande och dylikt.

Finns nog en god anledning till varför JFK varnade skarpt för att individer som var medlemmar i slutna sällskap med starka lojalitetsband skulle få inneha högre maktpositioner i samhället (och varför det gick som det gick sedan), men då pratar vi såklart inte om hela den lokala "grabblogen" och dess medlemmar som bara tycker om att umgås och diskutera sina gemensamma intressen utan bra mycket högre grader med helt annat inflytande över större samhälleliga och politiska skeenden.

Det må så vara, men bara för att en liten andel kvinnor och en del icke-frimurarmän också innehar maktpositioner så innebär det väl inte att det faktiskt finns ett betydande antal som uppenbarligen är medlemmar (även om de inte är i majoritet) kan driva vissa agendor gemensamt för ömsesidig vinning även om de ibland t.om. kan förneka det för sig själva. Inte så att det skulle vara något uttalat syfte, se ovan att jag inte förnekar att det görs en hel del bra inom både personlig utveckling och rent samhällsmässigt inom dessa organisationer, men det finns ju som sagt vissa risker också vad gäller maktkoncentration, främst inom högre grader då naturligt nog.

Du får gärna lista några av dessa sällskap som kan utgöra större demokratiproblem än frimureriet då, så vi tillsammans kan bidra till att minska problemet med allmänhetens felaktiga uppfattningar och brist på information om dessa dolda/mindre kända sällskap som kan tänkas bidra till lojalitetskonflikter och bristande demokratisk insyn.
Du svamlar om högre och lägre nivåer.
Alla nivåer följer Ordens Allmänna Lagar.
Visa oss var i dessa lagar det går att läsa om dina villfarelser?
Citera
2023-11-24, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Haha så du är alltså en frimurare som hjälper till att håna andra frimurare, enbart för att ni är från olika gäng?
Detta blir bara bättre och bättre!
Ja, så mycket för den frimurarlojaliteten!
Inom frimureriet söker vi SANNING och LJUS. Sanningen är att det som visades på de smygfilmade klippen var dåligt genomfört. Sanningen är att det är milsvida skillnader mellan t.ex. det amerikanska frimureriet och det svenska.

De flesta känner t.ex. till att man har så kallade "grader" inom frimureriet. I USA kan du få grad I-III på sex månader, i vissa fall över en helg. Du kan dessutom få grad IV-XXXII (4 till 32) på en långhelg.

I Sverige tar det däremot som någon annan broder skrev i tråden 18-20 år att gå från grad I till grad X (tio). Detta faktum bör berätta för en oinvigd att vi och amerikanerna i detta fall håller på med vitt skilda verksamheter, även om vi har gemensamma rötter.

Det svenska systemet är unikt på så sätt att alla 10 graderna ingår ett integrerat koncept, en sorts hologram, vars visdom gradvis kan sippra in i din själ om du har tur och är flitig och sökande - det finns inga garantier, man måste arbeta med sig själv och sitt frimureri.

Jag tror att grundproblemet med de taffliga videos som länkades bottnar i att genomsnittsamerikanen är relativt rotlös och historielös – de har en sådan ung nation som är sammansatt av en mängd folkslag, de saknar gemensamt djup. I Stockholm kan du fika i en källare från 1200-talet, i USA är en pinne med 50 år på nacken ”antique”.

I USA går folk på loge i fleece och T-shirt och jumpadojjor. I Sverige, Norge, Danmark, Island, Finland går vi på loge i frack eller svart kostym. Detta faktum är också talande. Jag var t.ex. i ett annat sammanhang på en tillställning där en amerikan som just fått Nobelpriset satt i frack med en bakåtvänd keps på ett antikt bord, totalt omedveten om att hundratals gäster inte var ett dugg imponerade över hans ”coola” tilltag. Tänk om någon hade ställt sig upp mitt under en högmässa i kyrkan och börjat köra gangsterrap – skamligt och okänsligt. Vår hemsida på engelska ger en vink om hur man ser ut inom SFMO samt våra lokaler. https://frimurarorden.se/en/

Något är grundläggande fel med ett sådant förhållningssätt, en avsaknad av värdighet, respekt, tradition, känsla för kvalitet, historia...

När du refererar till "frimurarlojalitet" så är det ett okänt begrepp. Vi är ett brödraskap. Vi STÖTTAR varandra på många sätt men vi GYNNAR inte varandra på otillbörligt vis, det är strängeligen förbjudet I SVERIGE enligt Ordens Allmänna Lagar (OAL).

I samma anda som jag stöttar en broder så undviker jag förstås att ljuga för en broder (eller för någon annan för den delen). Därför kan jag utan problem hävda att de videofilmer som länkades in är riktigt dåliga (ur multipla perspektiv). Det är trist om någon skulle känna sig sårad men då är det bara att höja kvaliteten på arbetet.

Svenska loger är högstämda, djupa, välregisserade, välrepeterade, vackra, meningsfulla, har många olika nivåer, är lärorika och ger näring till själen och sprider gnistor av visdom som föder den inre eld som brinner i alla oss människor.

Jag länkar in en bild från Riddarsalen i Stamhuset på Blasieholmen (det är en lokal som inte är "hemlig") - blotta åsynen av en sådan prakt och skönhet berättar något. https://images.app.goo.gl/rzwDvV33GqFKTuLt9

Även om ett par dagisbarn som bedårande tutar falskt på blockflöjter gör "musik" så är det en dramatisk nivåskillnad jämfört med att avnjuta Beethovens 9:a framförd av en välrenommerad symfoniorkester. Allt frimureri världen över är inte lika.

Varför bemödar jag mig att besvara dig? Det är egentligen inte ett svar till dig utan till en eventuell åskådare/läsare som kanske har sett de publicerade videosnuttarna och därmed får en komplett felaktig uppfattning - därav mitt svar. Vi i Sverige gör något annat. Vi har något gemensamt med amerikanerna i filmen, men vi gör något annat.

Till dig personligen (Haschpundaren) så vill jag svara att trots din negativa inställning till vår verksamhet så är det kanske just vad du skulle behöva? Ett umgänge med vuxna män som inte lallar bort sin tid, som tar ansvar i sin omvärld, personer som är betydligt hederligare än gemene man och innerliga?

Det är ju någonting hos dig som gör att du reagerar så cyniskt och negativt, det kan inte vara nyttigt i längden. Vad har du förlorat? Vad söker du?

Varje gång en frimurartråd dyker upp på Flashback så blir jag lika förvånad över alla personer som hävdar att de minsann vet vilka filurer vi är, att vi myglar, att vi dyrkar djävulen, att vi har enorm makt, att vi är pajasar, att vi inte har ett smack med andlighet att göra, att vi inte är Kristna osv.
Jag vet inte var all misstänksamhet, illa dold avundsjuka, hävdade monopol på Kristendom och andlighet osv kommer ifrån, men det är obefogat.

En sista kommentar om "frimurarlojalitet" - de olika Storlogerna har "samarbetsavtal" - jag får inte besöka vilka utländska loger som helst, och detsamma gäller att vi inte tar emot besökare från vilka loger som helst. Detta sista faktum berättar också en historia för den som har ögon att se med och öron att höra med.
Citera
2023-11-24, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Jag hoppas inte att jag avslöjar något hemligt nu, men om det anses vara något okänt och fullständigt främmande, är vår kultur verkligen nästan bortom räddning.

Om Gud är allt gott i dygd och etik, och vi människor kan vara mer goda eller mindre goda, så måste man dra slutsatsen att mer dygd gör att man antingen 1) lär känna Gud, eller 2) blir mer som Gud.

Det är vad det handlar om. Och det kan man finna överallt i den klassiska litteraturen. Fundera sedan på vart vår kultur befinner sig om man kan gradera vår kulturs dygder och laster på en skala.

Den unika säljpunken i frimureriet är den stegvisa vandringen i att blir en bättre person, en vandring som de anser vara beprövad, och som ritualerna är tänkta att visa.

Tack för ett sansat inlägg. Om man frågar en engelsk frimurare vad syftet med frimureri är så blir svaret ofta: "To make good men better."
Citera
2023-11-24, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Nej, vem sålde är har jag ingen aning om men personen jag svarar påstår sig vara frimurare och han hånar de aktiviteter som sker i klippet. Ska ni inte vara lojala mot varandra?
Så en tomte på internet påstår att han är frimurare och postar trams och då skall jag vara honom trogen 😂.

Käre Broder,

jag tror att "Haschpundaren" fibblat när han skrev sitt inlägg, kanske han fokuserade på någon aktivitet som är relaterat till hans pseudonym. Vem vet.

Vad jag däremot vet är att han syftade på mig, jag kanske är en tomte på internet men jag är i alla fall stolt medlem av SFMO. För att ge lite kredibilitet, har varit IB i SJL, IB och FBB i SAL, hållit instruktionsloger, seminarier och tal, 35 besök under 2023, var i Kapitlet i onsdags, vi har säkert mötts om du håller till i Stockholm!
Citera
2023-11-24, 22:33
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Eftersom våra ritualer är hemliga så vore det rätt märkligt om jag skrev ut de här 🙄
Vad du sedan inbillar dig om oss är dina egna hjärnspöken som du själv måste leva med, räknar med att du är konspirationsteoretiker i allmänhet och går runt och tror du blir grundlurad från morgon till kväll, dina problem, inte mina 🙂

Jag är inte det minsta konspiratorisk. What you see is what you get, som jänkarna säger. Ingenting av det som syns i videoklippen är kristet, eller rumsrent bland normala, städade människor, vilket också är skälet till att era ritualer hålls i det fördolda.

Citat:
Tror du behöver googla ”davidsstjärnan” innan du spekulerar vidare

Upplys mig. Kan det möjligen handla om stjärnan som beskrivs i Ap. 7:43? Jag menar, bakgrunden till davidsstjärnan har ju debatterats i århundraden och det finns inga bevis för att den har ett bibliskt eller ens förhistoriskt ursprung, annat än hänvisningen i Apostlagärningarna, så klart.

Citat:
Eftersom du inte verkar förstå vad andlighet är så blir det meningslöst att diskutera, förkovra dig är mitt tips.

Förkovra mig? Till skillnad från dig så har jag läst hela Nya testamentet, alla Moseböckerna och stora delar av profetböckerna. Eftersom frimurare inte går i kyrkan eller ägnar sig åt seriösa Bibelstudier är det löjeväckande att höra er raljera om er "fördjupande andlighet"!
Citera
2023-11-24, 23:04
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShivaDestructor
innerliga?

Det är ju någonting hos dig som gör att du reagerar så cyniskt och negativt, det kan inte vara nyttigt i längden. Vad har du förlorat? Vad söker du?

Varje gång en frimurartråd dyker upp på Flashback så blir jag lika förvånad över alla personer som hävdar att de minsann vet vilka filurer vi är, att vi myglar, att vi dyrkar djävulen, att vi har enorm makt, att vi är pajasar, att vi inte har ett smack med andlighet att göra, att vi inte är Kristna osv.
Jag vet inte var all misstänksamhet, illa dold avundsjuka, hävdade monopol på Kristendom och andlighet osv kommer ifrån, men det är obefogat.

Jag är imponerad. Hela Flashbacks organiserade hord av frimurare har krälat fram från sina kloaker likt slamkrypare för att rycka ut till ordens försvar (tog ni upp tråden på logemötet?). Att ni kastar era amerikanska bröder under bussen som "skamliga" och "okänsliga" kan väl knappast förvåna någon; det ligger liksom i frimurarens karaktär att trampa över sina medmänniskor – till hemlogens nytta, så klart.

Jag har alltid beskrivit frimurarslöddret som samhällets bottenskrap; låtsasintellektuella, opportunister, förrädare, politiker, exploatörer, narcissister, materialister... För 500 år sedan tog ni skepnad av skatteindrivare, myntklippare, judar, byråkrater, skamlösa aristokrater, och så vidare.

Att frimureriets kritiker skulle vara "avundsjuka" eller lida av psykiska problem är väl en vanlig anklagelse inom logen, misstänker jag? Jag menar, vad har riktiga, kyrkgående och bibelstuderande kristna att rå på frimureriets djävulsritualer och davidsstjärnor? Jag vet att ni gillar era gamla testamentska teaterpjäser, men som kristen föreslår jag att ni hoppar över till Nya testamentet där ni hör hemma. Luk. 8 är en bra början.
Citera
2023-11-24, 23:19
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det har skickats ut ett brev från ledaren i Arizona där det torrt konstaterats vad som har hänt.

https://pbs.twimg.com/media/F_fBsKCa...jpg&name=large

Frimurarna själva säger att de försöker hålla sina ritualer hemliga för att det ska bli en överraskning för medlemmarna som uppnår dessa grader och en del av upplevelsen.

Personligen så tror jag på denna förklaring - Frimurarna behöver granskas men deras ritualer är inte så intressanta utan det är istället medlemmarnas relation och kontakter utanför klubben som behöver granskas.

Tja, frimureriets ritualer är väl intressanta i det hänseendet att medlemmarna i många fall kan anses tillhöra en slags sekt som de på allvar tror är kristen. Eftersom frimurare nästan aldrig har frikyrklig eller en seriös kristen bakgrund är det säkert många som tror att detta är riktig kristendom och inte en ljusskygg och illa dold djävulsdyrkan. Varje sekt har väl sitt sätt att övertyga sig själva om sin andlighet.

Men ur ett samhälleligt perspektiv är det väl snarare de demokratiproblem som frimureriet medför som måste belysas. Användaren GenusKhan gav ju ett ganska bra svar på hur sällskapets sk. "OAL" är mer av en formalitet än en benhård princip (och det fattar nog alla).

I Storbritannien började man ju, av ganska enkla skäl, att registrera frimurare inom rättsväsendet och offentliga inrättningar för att undvika just jäv och vänskapskorruption.
Citera
2023-11-24, 23:40
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Tja, frimureriets ritualer är väl intressanta i det hänseendet att medlemmarna i många fall kan anses tillhöra en slags sekt som de på allvar tror är kristen. Eftersom frimurare nästan aldrig har frikyrklig eller en seriös kristen bakgrund är det säkert många som tror att detta är riktig kristendom och inte en ljusskygg och illa dold djävulsdyrkan. Varje sekt har väl sitt sätt att övertyga sig själva om sin andlighet.

Jag tycker att Al-Gore-Rytms inlägg som fick tack från ShivaDestructor är väldigt talande, och även till viss del vad jag själv har syftat på. Vad Al-Gore-Rytm säger kanske låter fint, men det är något som alla riktiga kristna vet är heretiskt. ShivaDestructor, om ShivaDestructor faktiskt vore kristen, borde alltså ta avstånd från uttalandet. Men ShivaDestructor, precis som alla andra Friclowner, förstår inte detta. De är inte andliga, de är inte kristna. Deras ritualer må vara smålustiga (oavsett hur de utförs), men deras hemligheter är skrattretande.
Citera
2023-11-24, 23:52
Medlem
Citat:
Jag är imponerad. Hela Flashbacks organiserade hord av frimurare har krälat fram från sina kloaker likt slamkrypare för att rycka ut till ordens försvar (tog ni upp tråden på logemötet?).

Nä men hej Skogsvätte! Om inte jag minns fel så var det dina personangrepp som gjorde att senast vi diskuterade så kastades halva tråden i papperskorgen .

Citat:
Att ni kastar era amerikanska bröder under bussen som "skamliga" och "okänsliga" kan väl knappast förvåna någon; det ligger liksom i frimurarens karaktär att trampa över sina medmänniskor – till hemlogens nytta, så klart.

Jaha, det är ju ingen vits att sträva efter att skriva med hög precision när personer läser hur de vill, inte hur det står. Du har precis skapat ett eget syftningsfel inne i ditt eget huvud. Jag skrev inte alls vad du hävdar.

Citat:
Jag har alltid beskrivit frimurarslöddret som samhällets bottenskrap; låtsasintellektuella, opportunister, förrädare, politiker, exploatörer, narcissister, materialister... För 500 år sedan tog ni skepnad av skatteindrivare, myntklippare, judar, byråkrater, skamlösa aristokrater, och så vidare.

Du är jätteintressant! Jag skulle så gärna vilja förstå vad som har fått ett sådant obefogat hat att börja gro i dig? Var kommer det ifrån? Det är rena illusioner, så vem eller vad har implanterat såna tankevirus i dig? En av det svenska frimureriets mål är att ge verktyg för självkännedom. Har du självkännedom? Vågar du ifrågasätta dina bevekelsegrunder, handlingar, mönster, trossystem osv? Vågar du se dig i spegeln? Har du alltid haft rätt?

Citat:
Att frimureriets kritiker skulle vara "avundsjuka" eller lida av psykiska problem är väl en vanlig anklagelse inom logen, misstänker jag?

Anklagelse? Alla personer, oavsett inom eller utanför orden, har sina levnadsöden, trauman, bördor osv att axla och bearbeta. Vad som dock är uppenbart är att ett fåtal individer blir helt skogstokiga så fort frimureri nämns, och det dessa individer har gemensamt är att de a) reagerar extremt emotionellt/blir upprörda b) inte har några fakta utan propagerar myter, lögner osv c) argumenterar oärligt (bryter mot allehanda accepterade regler och normer för civiliserad och intellektuellt ärlig debatt).

Om jag skulle kasta mig in i en tråd om t.ex.Volvo 740 och börja skrika "Alla som kör Volvo 740 har cancer i röven och säljer knark, de har sex med avgasröret och äter bara blodpudding med wasabi på, det är kriminellt, de skall korsfästas, de har tagit över Ikea i Barkarby och har hemliga gångar ner till Clas Ohlson där de byter prislappar på borrmaskiner! Det vet alla, det finns på Youtube, det finns en bok, jag känner flera personer som kan verifiera detta!" - en normalt funtad människa vet att en person som skulle bete sig på det sättet har allvarliga problem. På samma sätt så lockar trådarna på Flashback (och säkert över allt där man kan diskutera) om frimureri fram helt oproportionerliga morbida reaktioner som gör att man baxnar och undrar hur antagonisterna mår (på riktigt, inte som påhopp) och vad som format deras världsbild.

Citat:
Jag menar, vad har riktiga, kyrkgående och bibelstuderande kristna att rå på frimureriets djävulsritualer och davidsstjärnor? Jag vet att ni gillar era gamla testamentska teaterpjäser, men som kristen föreslår jag att ni hoppar över till Nya testamentet där ni hör hemma. Luk. 8 är en bra början.

Många av oss frimurare älskar liknelser, metaforer, myter, sagor och heliga skrifter oavsett ursprung då de är mättade med symboler så det är ingen uppoffring som kristen att fräscha upp Lukasevangeliet i minnet. Som du kanske lagt märke till så strävar jag efter att inte sätta vårt ljus under en skäppa (Luk 11:33).

Men Skogsvätte, om du är genuint kristen, varför ber du inte för oss, förlåter oss, och förlitar på den Allsmäktiges makt att vi kommer att se ljuset och bli frälsta trots att vi fallit så djupt i synd? Är förresten inte vättar lite väl mycket hednatro för någon som är purkristen?

Sen undrar jag vilka som är dina värsta fiender? Judarna, islamisterna eller frimurarna? Eller vi kanske är en antikrist-treenighet som står i direkt juxtaposition till den Kristna treenigheten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in