Flashback bygger pepparkakshus!
2023-12-28, 17:05
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Egentligen är det ju ganska pointless att påpeka för en oinsatt att deras uppfattning är felaktig. Det spelar ju ingen roll att den som påpekar har lång egen erfarenhet av frimureriet. Ni brukar ju alltid bara klämma till med "att man är för låg grad", "det finns andra bakom" osv. helt utan belägg för detta.

Du bad om lite källor... OAL https://frimurarorden.se/ordens-allmanna-lagar/

Angående lydnad, underkastelse: 8 §
"En frimurare skall lojalt efter bästa förmåga efterkomma allt som Ordens Stormästare
eller logens ordförande mästare i hans namn kan ålägga honom till främjande av Ordens
ändamål och till bevarande av dess självständighet och framgång.
Den lydnad som Orden kräver gäller uteslutande frimureriska angelägenheter."

Angående politik och att förhålla sig till samhälle och lagstiftning: 11 §
"En frimurare behöver inte dölja att han är medlem av Svenska Frimurare Orden. Han
kan också, om han ser anledning därtill, informera utomstående om innehållet i
dessa allmänna lagar. Han kan vidare upplysa om att Orden ålägger sina medlemmar
trohet och lydnad mot överhet och lagar och att den alltid har avhållit sig från
att ta ställning till eget eller annat lands inrikes- eller utrikespolitik, liksom att sådana
ämnen inte får dryftas vid sammankomster."

Det står väldigt tydligt i våra allmänna lagar att man inte ska använda sitt medlemskap för egen vinning.
Det framgår väldigt tydligt i Andra kap. § 13 §
"Ingen frimurare får använda sig av sitt medlemskap i Orden eller sin ställning inom
denna för att försöka skaffa sig personliga fördelar eller på annat sätt söka bli gynnad.
Inte heller får en frimurare otillbörligt gynna en annan frimurare."

Men jag antar att du i sann konspiratorisk anda redan har bestämt dig för att vi bara ljuger eller är oinsatta så dessa källor duger nog knappast. Det finns ingen grupptryckstanke, likriktning i tänkesätt eller dogmatik. Det handlar inte om makt eller inflytande utan om trygghet i vänskapen med personer med vilka man har många gemensamma värderingar. Det handlar om att försöka bli en bättre människa eftersom vi tror vi har en odödlig själ. Detta skall dock inte sammanblandas med den egna religionsutövningen eller uppfattningen. Kyrkan och gudstjänster är någon separat och viktigt och frimureriet ersätter inte detta. Detta framgår också i OAL.

Många tror att vi sitter med en whisky och skrävlar och diskuterar när vi träffas. Det är inte det det går ut på. Det är något helt annat som antagligen skulle framstå som helt ointressant för dig.

Eden vi just lyssnade på understryker att ni, precis som Judarna ska hjälpa varandra och varandras familjer , att det är för andra är implicit.

Allmänna ordnings hit och dit, historien är ett facit och ursäkten som drogs tidigare om att "det inte var riktiga frimurare" är lite som "det där är inte en riktig kommunist/nazist". Det är inte som att ni offentligt fördömde logerna i Italien innan allmänheten fick veta deras Gladio-, CIA och Mafiakopplingar.

Decembristerna hade många frimurare i sina led, likaså de fransk revolutionärerna, de amerikanska revolutionärerna och som vi redan gått igenom de Mexikanska kuppmakarna.

Orka kuppa Sverige när kungen är högsta hönset och beskyddaren och där ni redan från början var en del av maktstrukturen. Kanske därför kristendomen högst ovanligt är inskriven i just era regler men inte hos de andra.

Hade väl vart bättre om ni satt med en Whiskey och diskuterade än att ni repeterade inlärda fraser i en grupp som säger sig arbeta för en ökad självinsikt.

Jag har inget emot era revolutionära insatser egentligen, varför kan du inte stå bakom dem? Är du inte stolt? Som jag sa, på gott och ont.

Men när det gäller att utveckla sin själ och göra gott så kan man lika gärna göra det i ljuset än i mörkret.
Senast redigerad av Transaktiv 2023-12-28 kl. 17:19.
Citera
2023-12-28, 21:47
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
Eden vi just lyssnade på understryker att ni, precis som Judarna ska hjälpa varandra och varandras familjer , att det är för andra är implicit.

Allmänna ordnings hit och dit, historien är ett facit och ursäkten som drogs tidigare om att "det inte var riktiga frimurare" är lite som "det där är inte en riktig kommunist/nazist". Det är inte som att ni offentligt fördömde logerna i Italien innan allmänheten fick veta deras Gladio-, CIA och Mafiakopplingar.

Decembristerna hade många frimurare i sina led, likaså de fransk revolutionärerna, de amerikanska revolutionärerna och som vi redan gått igenom de Mexikanska kuppmakarna.

Orka kuppa Sverige när kungen är högsta hönset och beskyddaren och där ni redan från början var en del av maktstrukturen. Kanske därför kristendomen högst ovanligt är inskriven i just era regler men inte hos de andra.

Hade väl vart bättre om ni satt med en Whiskey och diskuterade än att ni repeterade inlärda fraser i en grupp som säger sig arbeta för en ökad självinsikt.

Jag har inget emot era revolutionära insatser egentligen, varför kan du inte stå bakom dem? Är du inte stolt? Som jag sa, på gott och ont.

Men när det gäller att utveckla sin själ och göra gott så kan man lika gärna göra det i ljuset än i mörkret.
Filmerna som visas i första inlägget har inget med den svenska riten att göra. Jag kan inte kommentera vad som sker under ritualerna men den svenska riten är väldigt annorlunda och innehåller inte det där rabblandet man ser ibland. De löften vi avger i Sverige är i enlighet med den Svenska riten. Det finns inte heller någon internationell överordnad organisation. De flesta storloger väljer dock att i huvudsak följa UGLEs klassning av reguljära/irreguljära storloger i andra länder. I övrigt godkänner storlogerna varandra om de uppfyller kraven för att anses vara reguljära. Loger i Franrike och Italien har ibland varit irreguljära då de kanske haft en uttalad ateistisk eller politisk inriktning eller för att de godkänner kvinnliga medlemmar. Av alla loger som finns så är ett mindre antal irreguljära och dessa är i ”frysboxen” s a s. Vilket i sak betyder att vi inte får, vare sig besöka dem eller ta emot besök från dem.

Revolution är ett politiskt medel och således inget en sann broder ska ägna sig åt i egenskap av frimurare. Historiskt så har det ju funnits många bröder som är intellektuella, vetenskapsmän och statsmän som skapat ett avtryck i historien. Det är dock inte i som frimurare de har agerat utan som självständiga individer. Sen är det ju givetvis så att liberala tankar om människans värde, frihet, demokrati och upplysning har gemensamma idéer med en del frimureriskt tankegods. Att Washington som överbefälhavare över den amerikanska revolutionsarmén agerar på ett sätt som stämmer överens med både sin personliga politiska övertygelse och sina frimureriska ideal är ju inte så konstigt då de klingar ganska väl ihop. Men det är två olika saker.

Att hävda att SFMO skulle fördömt P2 tidigare är som att säga att Svenska kyrkan ska ha någon form av ansvar för hur Westboro baptist church väljer att bedriva sin verksamhet.

Revolution kan nog vara nödvändigt i vissa fall men det är inget som frimureri syftar att verka till. I länder med stark diktatur som ändå tillåter frimureri är det dock ganska naturligt att frimureriet attraherar fritänkare av olika slag. Blir förtrycket för hårt och fritänkarna tillräckligt många så kan säkert en del av organisationen förändras till att bli mer politisk, men det är inte det som är syftet med frimureri.
Citera
2023-12-28, 21:52
Ni verkar ju splittra er mer än trotskisterna som också trots en egentligen (i alla fall beträffande kommunism) halv-rationell ideologi är att betraktas som sektistiska och som någon sa till dig innan ingen utanför bryr sig om era schismer. Att ni inte får ta emot eller besöka dem är återigen ganska sektliknande mentalitet. Washington agerar korrekt men Danton är "irreguljär" och alltså en avvikning.

Jag har inget mer att tillägga. Kul och bra för dig om era riter ser annorlunda ut och öppnar upp för resonemang och egna insikter hellre än inlärda fraser.
Senast redigerad av Transaktiv 2023-12-28 kl. 22:07.
Citera
2023-12-28, 22:10
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ni verkar ju splittra er mer än trotskisterna som också trots en egentligen (i alla fall beträffande kommunism) halv-rationell ideologi är att betraktas som sektistiska och som någon sa till dig innan ingen utanför bryr sig om era schismer. Att ni inte får ta emot eller besöka dem är återigen ganska sektliknande mentalitet. Washington agerar korrekt men Danton är "irreguljär" och alltså en avvikning.

Jag har inget mer att tillägga. Kul och bra för dig om era riter ser annorlunda ut och öppnar upp för rationalisering och egna insikter hellre än inlärda fraser.

Vi upplever inga schismer utan ignorerar bara irreguljära loger. Vi skiljer oss åt över världen men i huvudsak är det ganska likt när det gäller de huvudsakliga dragen och poängerna.

Ingen seriös sektforskare klassar reguljärt frimureri som sekteristiskt. Det är mer sektliknande i en normal pingstkyrka skulle jag påstå då jag upplevt båda.

Den egna rationella tolkningen av upplevelserna i loge är en av huvudpoängerna med frimureriet. Sen kan man kanske diskutera med en broder om hur han tolkade samma moment eller symbol och vad den kan betyda gör den egna insikten och utvecklingen. Dvs, hur detta kan hjälpa mig att bli en bättre man, make, far, som och medmänniska.
Citera
2023-12-28, 22:19
Citat:
Vi upplever inga schismer utan ignorerar bara irreguljära loger. Vi skiljer oss åt över världen men i huvudsak är det ganska likt när det gäller de huvudsakliga dragen och poängerna.

Ingen seriös sektforskare klassar reguljärt frimureri som sekteristiskt. Det är mer sektliknande i en normal pingstkyrka skulle jag påstå då jag upplevt båda.

Den egna rationella tolkningen av upplevelserna i loge är en av huvudpoängerna med frimureriet. Sen kan man kanske diskutera med en broder om hur han tolkade samma moment eller symbol och vad den kan betyda gör den egna insikten och utvecklingen. Dvs, hur detta kan hjälpa mig att bli en bättre man, make, far, som och medmänniska.

Men bestäm dig. Å ena sidan är frimurare som du inte gillar en del av irreguljära loger som ni inte besöker och som inte har något att göra med er. Hemska Westboro-baptist-church typer - även om påven inte sagt något om att inte besöka dessa. Eller så är de frimurare som vilka andra frimurare som helst och deras ageranden ska ses inom ramen för vad frimurare i sin helhet gör. Alltså det ska påverka helhetsbilden.

Låter trevligt. Det jag har sett tyder på att saker är tvärtom. Vad jag anser att de är har jag redan refererat till och att du då går tillbaka till att det är "irreguljära loger" eller "att det svenska systemet inte alls är som detta får stå för dig. Förresten så var det ingen som nämnde just den svenska delen av orden innan du nämnde den.
Citera
2023-12-28, 22:37
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Men bestäm dig. Å ena sidan är frimurare som du inte gillar en del av irreguljära loger som ni inte besöker och som inte har något att göra med er. Hemska Westboro-baptist-church typer - även om påven inte sagt något om att inte besöka dessa. Eller så är de frimurare som vilka andra frimurare som helst och deras ageranden ska ses inom ramen för vad frimurare i sin helhet gör. Alltså det ska påverka helhetsbilden.

Låter trevligt. Det jag har sett tyder på att saker är tvärtom. Vad jag anser att de är har jag redan refererat till och att du då går tillbaka till att det är "irreguljära loger" eller "att det svenska systemet inte alls är som detta får stå för dig. Förresten så var det ingen som nämnde just den svenska delen av orden innan du nämnde den.
När jag skriver om logerna runt om i världen så syftar jag givetvis på de reguljära logerna. Det är dessa jag känner ett släktskap med.

Eftersom många tror att frimureriet är internationellt toppstyrt och likadant överallt så skadar det ju knappast att påpeka att den svenska riten är väldigt speciell och unik. Jag har själv haft föredrag om den i utländska loger och det är, för frimurare, otroligt fascinerande att jämföra. Många blir otroligt sugna på att komma på loge i Sverige och det kan jag förstå.
Citera
2023-12-28, 22:52
Citat:
När jag skriver om logerna runt om i världen så syftar jag givetvis på de reguljära logerna. Det är dessa jag känner ett släktskap med.

Eftersom många tror att frimureriet är internationellt toppstyrt och likadant överallt så skadar det ju knappast att påpeka att den svenska riten är väldigt speciell och unik. Jag har själv haft föredrag om den i utländska loger och det är, för frimurare, otroligt fascinerande att jämföra. Många blir otroligt sugna på att komma på loge i Sverige och det kan jag förstå.

Du kan ju inte börja med en mening som refererar till de irreguljära logerna och sedan fortsätta med en annan mening därpå i samma paragraf om "logerna i världen" och då plötsligt inte inkludera de irreguljära. Delar ni eller delar ni inte samma uppfattningar med de icke-reguljära hade vart en fråga om jag hade brytt mig.

Ni får väl ha öppet hus och bjuda in folk till logerna här i Sverige om vi specifikt ska ha en förståelse och acceptans för just dessa i huvudsak. Även om problemet återigen inte är ansiktet utåt, men börja nägonstans.
Citera
2023-12-29, 04:10
Medlem
Citat:
Du kan ju inte börja med en mening som refererar till de irreguljära logerna och sedan fortsätta med en annan mening därpå i samma paragraf om "logerna i världen" och då plötsligt inte inkludera de irreguljära. Delar ni eller delar ni inte samma uppfattningar med de icke-reguljära hade vart en fråga om jag hade brytt mig.

Ni får väl ha öppet hus och bjuda in folk till logerna här i Sverige om vi specifikt ska ha en förståelse och acceptans för just dessa i huvudsak. Även om problemet återigen inte är ansiktet utåt, men börja nägonstans.
kanske jag forstar det fel , men ”utlandsk” behover val inte vara synonymt med ”irreguljar”.
Citera
2023-12-29, 04:25
Medlem
Citat:

”oppet hus” skulle jag tycka vara intressant och kul, jag skulle inte ga dit for nat sa lagt att patvinga min ”acceptans och forstaelse ”.

Frimurarna haller sig for sig sjalva i sina loger och sammankomster, det ar ju inte sa att frimurarna startar tradar pa t.e.x flashback for att kritisera de som inte ar med i deras orden,, om det vore sa skulle det vara forstaeligt att argumentera och stalla krav mot dem.
Citera
2023-12-29, 13:48
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:

Jag skrev ju att de irreguljära ignoreras samt har tidigare givit några av skälen till att de kan ha bedömts som irreguljära.

Öppet hus är vanligt förekommande. Många loger har dessa en eller ett par gånger om året för att visa lite av huset, berätta om vad frimureriet går ut på och svara på frågor. Typiska besökare till dessa är personer som uttryckt intresse av att gå med men inte bestämt sig, samt ibland deras partner.
Citera
2023-12-29, 16:54
Citat:
Jag skrev ju att de irreguljära ignoreras samt har tidigare givit några av skälen till att de kan ha bedömts som irreguljära.

Och jag skrev då att ingen bryr sig om era schismer och att frimureriet så klart bedöms helhetligt. Varpå du sa att ni inte hade några och att ni delar värdegrunder med varandra mm. Vilket ni uppenbarligen inte gör, ni får inte ens besöka de "irreguljära" avknoppningar . Vad jag försöker komma fram till var att den andra meningen i den första paragrafen var irrelevant till vad som hade diskuterats innan.

Citat:

Öppet hus är vanligt förekommande. Många loger har dessa en eller ett par gånger om året för att visa lite av huset, berätta om vad frimureriet går ut på och svara på frågor. Typiska besökare till dessa är personer som uttryckt intresse av att gå med men inte bestämt sig, samt ibland deras partner.

Inte riktigt öppet hus men visst. Förslaget var inte seriöst menat ändå.
Citera
2023-12-29, 22:23
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Och jag skrev då att ingen bryr sig om era schismer och att frimureriet så klart bedöms helhetligt. Varpå du sa att ni inte hade några och att ni delar värdegrunder med varandra mm. Vilket ni uppenbarligen inte gör, ni får inte ens besöka de "irreguljära" avknoppningar . Vad jag försöker komma fram till var att den andra meningen i den första paragrafen var irrelevant till vad som hade diskuterats innan.

Inte riktigt öppet hus men visst. Förslaget var inte seriöst menat ändå.

Jösses… Men jag utgår ifrån att du åtminstone nu förstår vad jag syftade på.

Vi brukar inte ha några problem med att tala med människor som vill ha en dialog och vill veta mer. Det är betydligt svårare att ha vettiga konversationer med folk som på förhand har bestämt sig för att vi är ondskefulla, makthungriga, giriga, satanister… Det spelar ju ingen roll vad man säger för en del har ju redan bestämt sig för att det är på det viset och att vi antingen ljuger eller inte har tillräckligt hög grad. Vilken typ av öppet hus hade du föreställt dig skulle vara tillräckligt för din del? En husrannsakan med protokoll och bilder i dagsmedia samt förhör av medlemmar?

Jag tror att det var du som skrev något i stil med att vi förlorat vår funktion. Detta är ju helt och hållet grundat i dina föreställningar om vad vi håller på med. Själva tycker vi att vi är precis lika relevanta idag som förr. Kanske mer t o m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in