2023-11-17, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Du vill alltså ha den medium well
Skaffa en termometer
Stek köttet på en sida
RÖR INTE KÖTTET
Vänd köttet en gång
Stoppa in termometern
När termometern är på 60 grader
Ta bort köttbiten från pannan krydda med det du vill
Du kan också sleva smör över om du vill då du steker
Sen låter du köttet vila
Det kommer gå upp i temp till 65 grader
Det borde duga
Men lär dig att äta fint kött i lite lägre stektemp
Det smakar faktiskt bäst då

Är så petig och rädd för att det är halvrått. Fick en gång en medium på resturang som var lite rå och jag kräkte. Sedan dess vågade jag inte beställa en sådan köttbit igen, (första gången jag beställde medium.) Just medium-well har ju den rosa fina färgen men råder ingen tvekan om att det är klart. En god kvalitativ köttbit rinner det nästan ut saliv från munnen när man ska ta sin tugga så gott det är. Min storebror tyckte inte alls det var rått, men i min mening var det. Upplevdes iaf.

Men ja, jag är riktigt jävla petig och bortskämd, så fort där är en liten sena / känns broskigt så åker det ut direkt ur munne, givetvis subtilt (låtsas torka munnen.)

"Du har ju tänder!"

Jo... Men...
Citera
2023-11-17, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Är så petig och rädd för att det är halvrått. Fick en gång en medium på resturang som var lite rå och jag kräkte. Sedan dess vågade jag inte beställa en sådan köttbit igen, (första gången jag beställde medium.) Just medium-well har ju den rosa fina färgen men råder ingen tvekan om att det är klart. En god kvalitativ köttbit rinner det nästan ut saliv från munnen när man ska ta sin tugga så gott det är. Min storebror tyckte inte alls det var rått, men i min mening var det. Upplevdes iaf.

Men ja, jag är riktigt jävla petig och bortskämd, så fort där är en liten sena / känns broskigt så åker det ut direkt ur munne, givetvis subtilt (låtsas torka munnen.)

"Du har ju tänder!"

Jo... Men...

Ja då är det svårt
Själv har jag jobbat på finkrog 11 år men nu blivit vegetarian på grund av hälsoskäl

Men ibland saknar jag kött men så tänker jag på grisarna i grisbilen med deras ledsna ögon..

Ja jag vet jag är töntig...

Stek på nu

Det är inte raketforskning..

Du ska steka en köttbit
Citera
2023-11-17, 13:39
Medlem
Stek på stekyta, flytta sedan till ugn, kanske 150°C. Sätt i termometer och ta ut när kärntemp är ca 2°C under önskad stekgrad. Värmen kommer vandra in mot mitten och höja temp ett par grader efter du tagit ut köttbiten.
Låt nu köttet vila ca 10 min övertäckt med alufolie eller liknande. Detta för att saften ska "gå tillbaka in i fibrerna" eller vad som nu händer, att saften skall stanna i köttbiten och inte rinna ut när du skär.
Citera
2023-11-17, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Ja då är det svårt
Själv har jag jobbat på finkrog 11 år men nu blivit vegetarian på grund av hälsoskäl

Men ibland saknar jag kött men så tänker jag på grisarna i grisbilen med deras ledsna ögon..

Ja jag vet jag är töntig...

Stek på nu

Det är inte raketforskning..

Du ska steka en köttbit

Tycker inte alls du är töntig. Någonstans i det jag skriver följande känns ändå halv taskigt som argument men min mor har alltid köpt råvaror från bonde / gårdar där det är stor kännedom om hur väl djuren behandlas. Morsan köper aldrig skräp från affären, kronfågel och annat vider. Har tagit efter morsan där.
Citera
2023-11-17, 13:59
Medlem
Vill bara tillägga att salta gör man precis i anslutning till att köttet ska tillagas. Någon skrev att man ska göra det en timme innan tillagning, men då drar du ut vätska ur köttet, big no-no.

Det är kul att laga mat, roligt att du hittat det intresset!
Citera
2023-11-17, 14:00
Medlem
Merwinnas avatar
Jag vill ha min biff så blodig som möjligt, så jag steker bara lite runt den på alla ytor, i en het panna med lite smör i. Det gäller att få bort eventuella bakerier på ytan, som kan ha kommit dit från någons händer vid hanteringen. Men inuti ska det vara bakteriefritt trots att köttet är rått (om man inte har extrem otur). Saltar och pepprar lite också, men inte mycket. Jag tycker att kött smakar så bra i sig själv.
Citera
2023-11-17, 14:11
Medlem
ruttenfimps avatar
Förvärm pannan tills den är rykande varm. släng på lite olja sen köttet, köttet kyler ner pannan lite så dra ner värmen efter den stekts i typ 30 sek. Vänd på den precis innan de börjar bli bränt gör så på båda sidor. Medium rare men fin stekyta varje gång i princip. Alltså typ 2-3 min på varje sida max.

Efter stekning låt köttet vila lite innan du börjar skära i det. Kolla heller inte i köttet medan du steker som många gör, då förlorar du massa köttsaft o det blir torrt.
Citera
2023-11-17, 14:16
Medlem
Litauens avatar
Inte sett 'Plötsligt i Vinslöv'? Där får du en ingående lektion. Dock är det elgrill som får bästa resultatet.
Citera
2023-11-17, 14:31
Medlem
TomteBlitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Tack som fan!! Intressant. Ska bli spännande att tillslut leverera perfekta biffar. Återkommer med resultat när jag tillagat köttbiten. Antingen ikväll eller imorgon. Kan citera dig då!

En termometer är guld värd också, om inte annat som referens så du vet exakt nästa gång.
Stektiden varierar med framförallt tjockleken på biffen, men temperaturen inuti är alltid samma när den är klar.
Vissa del steker på hög värme för att få yta och låter köttet vila för att få det mer jämnstekt inuti, jag tycker det är onödigt meck och sänker hellre temperaturen något.
Det går att skära lite i köttbitens tjockaste del när man tror att det är klart för att tjuvkika inuti, hellre ett litet jack än rå kall kärna eller skosula.
Citera
2023-11-17, 14:44
Medlem
Schicklgrubblares avatar
För att köttet ska bli mört skär du upp köttbiten som man brukar (om du köpt en hel del) och har den på 150 grader i ugnen. Ska inte alls vara länge i, en halvtimme bara. Försöker du steka bitarna kommer de bara bli sega och överstekta direkt.
Citera
2023-11-17, 14:47
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Du behöver inte ta ut köttet ur kylen timmar innan eller hålla på med en termometer.

Stek på högsta värme ungefär 1-2 minuter. Vänd köttbiten och stek en halv minut. Skruva sen ner värmen till hälften. Vänta. När du ser köttsaft komma ut på ovansidan är den klar. Givetvis inte genomstekt.

Precis så gör jag med. Termometer är för autister.
Citera
2023-11-17, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Aha det är en mindre bit.
Då kör man i pannan. Ugn för större bitar
Stoppa in termometern när den ligger i pannan och ta av i tid då den eftersteks
Hög värmen på pannan då köttet kyler ner den

Edit: och sänk när du fått yta.
Ös köttet med smör. Ta en sked och lassa på flottet på biffen

Mer komplicerat än så här är bara överkurs. Man kan använda termometer om man är osäker också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in