2023-11-17, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Var talar vi genomsnitttliga minuter på sida för köttet? 3-4 minuter? Två omgångar på varje sida? Jag provar ikväll. Rått blir det inte, men risken är sönderstekt kött…

Trots bit på 180g, kan jag inte få en yta snabbt sedan in i ugn ändå, in med kötttermometer? Då är det ju ingen risk det blir dåligt.

Om köttbiten endast väger 180g är den sannolikt inte särskilt tjock så du behöver inte alls använda ugnen utan steka den färdigt i stekpannan. Har du köttermometer kan det vara svårt att få exakt rätt innertemperatur på en tunn köttbit, och den kommer gå upp i temp efter att du stekt den.

För att vara på den säkra sidan skulle jag rekommendera att du steker den på 7/10 eller vad du ju har på spisen, och du kan vända en gång per minut tills du fått en fin stekyta. Efter första vändningen kommer den inte ha något stekyta alls, med efter 3-4 vändningar borde det börja se okej ut.

Om du använder termometer ta ut den ur pannan när innertemperaturen uppnått 48C och låt den vila 10 minuter. Kommer sannolikt gå upp till 55C under tiden den vilar och då vara precis under medium.
Citera
2023-11-17, 12:11
Medlem
needAlifes avatar
Använder aldrig köttermometer själv men bryn hela köttbiten och dra in den i ugnen. Du kan alltid skära i den för att se om den är klar.
Citera
2023-11-17, 12:19
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Ryggbiff kan vara ganska knepigt att få till bra, men självklart är det inte omöjligt. Däremot skulle jag rekommendera andra styckningsdetaljer för nybörjaren. Oxfilén om du bara vill ha mört kött, entrecôte om du vill maximera smaken, och Flat Iron om du vill ha bästa av båda världar samt ett schysst pris. På samma tema kan jag starkt rekommendera njurtapp.

När du väl valt en bra styckningsdetalj är det inte särskilt svårt.

1. Lägg fram köttet och linda gärna in det i papper 2 timmar innan tillagning för att vätska av det

2. Salta med ett mediummalt salt någon timme innan tillagning.

3. 20 minuter innan tillagning sätter du en gjutjärnspanna på 7/10 på plattan

4. 3 minuter innan tillagning häll i någon olja som tål hög temp, exempelvis jordnötsolja.

5. Lägg i köttbiten och stek på första sidan tills du ser vätska komma upp från köttetsidan som exponeras. Vänd och stek tills du ser vätska komma ut från andra sidan. Lägg av köttet och vila.

En annan metod som faktiskt går minst lika bra är att vända på köttet flera gånger tills rätt stekyta uppnåtts. Den metoden är både enklare och kommer resultera i en jämnare stekt köttbit. Du behöver egentligen inte ha extremt varmt i pannan men åtminstone 170C. Köttbiten kommer inte bli mer genomstekt för att den ligger längre i pannan på lite lägre temp vilket ofta är ett stort missförstånd.

Vill du använda smör är det bäst att göra det en stund efter att du har vänt köttbiten. Glöm inte örter och andra aromer som exempelvis timjan, vitlök. Var försiktig med rosmarin och andra mer dominanta örter.

Vila
Köttbiten 10 minuter och servera (beroende på storlek). Tranchera den mot fibrerna.

Exactemente. Skönt att myten ”manfårintevändafleragånger” verkar död och begraven.
Citera
2023-11-17, 12:22
Medlem
Crerands avatar
Citat:
Hej,

intresset för att lära mig matlagning har ökat. Från att bara ha beställt utemat eller gjort sådant jag kan, t.ex chilli con carne där det inte är någon konst än att låta det puttra under lång tid så skiljer det sig från att steka kött, något jag aldrig provat tidigare.

Ponera att jag har 180g ryggbiff som är en bit. Om jag vill ha den mellan medium och well done. Hur gör jag då? Den är ju lite tjockare. Väldigt tunna bitar sker ju snabbt och på mycket het panna men tjockare bitar är det väl viktigt att få en fin yta, sedan sänka värmen eller? Kan jag inte få till en bra yta sedan in i ugnen och sticka i en termometer för att få optimal innertemperatur?

Så, hur steker jag egentligen en köttbit i stora drag? Ja jag kan googla men vill få era perspektiv, tycker det är givande om någon kan briefa mig.

Många tack i förhand.

Edit: Ni får gärna ge olika exempel beroende på köttbiten. Som tidigare nämnt, lövbiff är ju högsta värmen och 30 sek per sida men nu menar jag tjockare bitar kött som bankas lite tunnare men som ändå är tjockare. 2-3cm tjocka bitar.

YT. Finns massa bra matkanaler. Börja där!
Citera
2023-11-17, 12:30
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det viktigaste är att bryna en stekyta. Det förhindrar nämligen att all vätska i köttet försvinner. Så även om man tillagar i ugn så är det viktigt att först bryna.
Det där är ju en seglivad myt.

Food MythBusters
Citera
2023-11-17, 12:31
Medlem
S.O.Stolps avatar
Du behöver inte ta ut köttet ur kylen timmar innan eller hålla på med en termometer.

Stek på högsta värme ungefär 1-2 minuter. Vänd köttbiten och stek en halv minut. Skruva sen ner värmen till hälften. Vänta. När du ser köttsaft komma ut på ovansidan är den klar. Givetvis inte genomstekt.
Citera
2023-11-17, 12:36
Medlem
Tack för era tips. Ska prova ikväll.
Citera
2023-11-17, 12:43
Medlem
Citat:
Var talar vi genomsnitttliga minuter på sida för köttet? 3-4 minuter? Två omgångar på varje sida? Jag provar ikväll. Rått blir det inte, men risken är sönderstekt kött…

Trots bit på 180g, kan jag inte få en yta snabbt sedan in i ugn ändå, in med kötttermometer? Då är det ju ingen risk det blir dåligt.
Där får man gå på känsla, stekyta i ett hus är sönderbränt i ett annat. Du kommer troligen inte att göra din bästa bit den här gången men här är ett par tips.

• Välj ett bra kött, det ska inte vara för mjukt men det får gärna ha en kappa oavsett om du äter den eller inte. Ta fram köttet en stund i förväg, torka av det för att sedan salta och peppra köttets ovansida.
• Starta spisen på hög värme med en tom stekpanna på och tillsätt valt stekfett när värme uppnåtts. Låt fettet hettas upp till den punkt att det nästan blir tyst i stekpannan.
• Lägg i köttet med den kryddade sidan nedåt. Har du en medföljande kappa börjar du istället med att placera köttbiten på högkant i cirka en minut och låta fettet ta form i stekpannan. När köttet ligger ner är också då du saltar och pepprar den återstående sidan.
• Köttet ska få en yta som du är nöjd med, låt därför köttet ligga i högst en minut innan du tittar till undersidan försiktigt. När du är nöjd sänker du värmen till någonstans kring medel och vänder köttet.
• Tillsätt nu den smak som du föredrar, en del tycker att det räcker med salt och svartpeppar medan andra tillsätter sådant som färsk timjan och halvkrossade vitlöksklyftor.
• Oavsett vad du tillsätter ska du nu tillsätta mer av ditt valda stekfett och vinkla stekpannan mot dig för att få fettet att samlas nere i pannan, det ska du nu fånga upp med en sked och ösa över köttet an väldigt massa gånger; ju mer stekfett desto större sked.
• Köttet kommer att behöva spendera en längre tid på nya stekytan (på grund av att du sänkte värmen) och du kommer genom ditt ösande ge köttet värme från så gott som alla håll samtidigt; vilket underlättar uppgiften att ge köttet en centrerad färg.
• Hur stekt du vill ha ditt kött är upp till dig men var noga med att inte steka det för länge. Du kan trycka lätt på ovansidan och kontrollera mjukheten för att försäkra dig om att köttet inte förvandlas till wellpapp.
• När du är nöjd tar du av köttet och låter det vila en stund, helst på en förvärmd yta om den är gjord av porslin. Glöm inte heller att om du gör en sås till köttet kan det vara givande att déglasera stekpannan efter stekning och tillsätta resultatet i såsen.
Citera
2023-11-17, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Där får man gå på känsla, stekyta i ett hus är sönderbränt i ett annat. Du kommer troligen inte att göra din bästa bit den här gången men här är ett par tips.

• Välj ett bra kött, det ska inte vara för mjukt men det får gärna ha en kappa oavsett om du äter den eller inte. Ta fram köttet en stund i förväg, torka av det för att sedan salta och peppra köttets ovansida.
• Starta spisen på hög värme med en tom stekpanna på och tillsätt valt stekfett när värme uppnåtts. Låt fettet hettas upp till den punkt att det nästan blir tyst i stekpannan.
• Lägg i köttet med den kryddade sidan nedåt. Har du en medföljande kappa börjar du istället med att placera köttbiten på högkant i cirka en minut och låta fettet ta form i stekpannan. När köttet ligger ner är också då du saltar och pepprar den återstående sidan.
• Köttet ska få en yta som du är nöjd med, låt därför köttet ligga i högst en minut innan du tittar till undersidan försiktigt. När du är nöjd sänker du värmen till någonstans kring medel och vänder köttet.
• Tillsätt nu den smak som du föredrar, en del tycker att det räcker med salt och svartpeppar medan andra tillsätter sådant som färsk timjan och halvkrossade vitlöksklyftor.
• Oavsett vad du tillsätter ska du nu tillsätta mer av ditt valda stekfett och vinkla stekpannan mot dig för att få fettet att samlas nere i pannan, det ska du nu fånga upp med en sked och ösa över köttet an väldigt massa gånger; ju mer stekfett desto större sked.
• Köttet kommer att behöva spendera en längre tid på nya stekytan (på grund av att du sänkte värmen) och du kommer genom ditt ösande ge köttet värme från så gott som alla håll samtidigt; vilket underlättar uppgiften att ge köttet en centrerad färg.
• Hur stekt du vill ha ditt kött är upp till dig men var noga med att inte steka det för länge. Du kan trycka lätt på ovansidan och kontrollera mjukheten för att försäkra dig om att köttet inte förvandlas till wellpapp.
• När du är nöjd tar du av köttet och låter det vila en stund, helst på en förvärmd yta om den är gjord av porslin. Glöm inte heller att om du gör en sås till köttet kan det vara givande att déglasera stekpannan efter stekning och tillsätta resultatet i såsen.

Tack som fan!! Intressant. Ska bli spännande att tillslut leverera perfekta biffar. Återkommer med resultat när jag tillagat köttbiten. Antingen ikväll eller imorgon. Kan citera dig då!
Citera
2023-11-17, 12:53
Medlem
jack.danielss avatar
Under min ryggbiff-era för många år sedan (har numera legat av mig) använde jag mig av panna-näsa-kind-metoden, alltså well Done motsvarar hårdheten i pannan, medium näsan och en blodig biff kinden!
Citera
2023-11-17, 13:21
Medlem
Har du biff så banka ut den lite.
Entrecote och oxfilé är enklare , bättre och godare.
Citera
2023-11-17, 13:30
Medlem
Citat:
Hej,

intresset för att lära mig matlagning har ökat. Från att bara ha beställt utemat eller gjort sådant jag kan, t.ex chilli con carne där det inte är någon konst än att låta det puttra under lång tid så skiljer det sig från att steka kött, något jag aldrig provat tidigare.

Ponera att jag har 180g ryggbiff som är en bit. Om jag vill ha den mellan medium och well done. Hur gör jag då? Den är ju lite tjockare. Väldigt tunna bitar sker ju snabbt och på mycket het panna men tjockare bitar är det väl viktigt att få en fin yta, sedan sänka värmen eller? Kan jag inte få till en bra yta sedan in i ugnen och sticka i en termometer för att få optimal innertemperatur?

Så, hur steker jag egentligen en köttbit i stora drag? Ja jag kan googla men vill få era perspektiv, tycker det är givande om någon kan briefa mig.

Många tack i förhand.

Edit: Ni får gärna ge olika exempel beroende på köttbiten. Som tidigare nämnt, lövbiff är ju högsta värmen och 30 sek per sida men nu menar jag tjockare bitar kött som bankas lite tunnare men som ändå är tjockare. 2-3cm tjocka bitar.

Du vill alltså ha den medium well
Skaffa en termometer
Stek köttet på en sida
RÖR INTE KÖTTET
Vänd köttet en gång
Stoppa in termometern
När termometern är på 60 grader
Ta bort köttbiten från pannan krydda med det du vill
Du kan också sleva smör över om du vill då du steker
Sen låter du köttet vila
Det kommer gå upp i temp till 65 grader
Det borde duga