2023-11-17, 16:46
Medlem
Köttet behöver inte tas ut från kylen långt innan
Salt, peppar,
amerikaner är glada vitlökspulver smaksak
Het panna neutral olja
I med köttbiten 2min vänd
Sänk temperaturen något
Nu till de jag inte sett någon lyfta upp i tråden men som jag tycker gör köttbiten otroligt mycket godare, tillsätt en rejäl klick SMÖR
Ev kvist färsk timjan, tilltryckt klyfta vitlök om man gillar.
Vinkla pannan och ös köttbiten ordentligt med smör med en sked
Ta av köttet några grader innan önskad innertemperatur runt 60 grader för din del. Våga testa ta den vid 54 blir betydligt bättre slutresultat.
Låt köttet vila 5-10min innan servering.
Citera
2023-11-17, 16:48
Medlem
Masingas avatar
Inte för hög värme skulle jag säga. Tror många gör så tyvärr.
Citera
2023-11-17, 16:56
Medlem
Läs på om sousvide, eller kolla YT "sous vide everything" . Alla vill inte ha samma "färg" på det färdiga köttet, därför är metoden vanlig i restaurangköken.
Citera
2023-11-17, 17:00
Medlem
Sunimods avatar
När det är något jag inte kan eller vill bli bättre på använder jag Youtube.

Testa att skriv "steka kött" så får du upp massa bra filmer som hjälper till att göra det på bra sätt.

Ska man ha gäster att bjuda på stekt kött gör man bäst att testa själv först så man får till det bra.
Och använd gärna stektermometer så får man till det så det inte bli genomstekt och grått kött.
Citera
2023-11-17, 17:09
Medlem
Köttdetaljer som har lätt att bli sega kan man lägga i en bunke och pudra över hushållssoda och låta det ligga 30 min.

Skölj sedan av köttbiten innan tillredning, detta mörar köttet riktigt bra och även resturanger och Kinakrogar använder sig av detta.
Citera
2023-11-17, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Har du biff så banka ut den lite.

Det tror jag är ett bra råd. S.k. minutbiffar blir blir betydligt mindre sega av det.
Citera
2023-11-17, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Är så petig och rädd för att det är halvrått. Fick en gång en medium på resturang som var lite rå och jag kräkte. Sedan dess vågade jag inte beställa en sådan köttbit igen, (första gången jag beställde medium.) Just medium-well har ju den rosa fina färgen men råder ingen tvekan om att det är klart. En god kvalitativ köttbit rinner det nästan ut saliv från munnen när man ska ta sin tugga så gott det är. Min storebror tyckte inte alls det var rått, men i min mening var det. Upplevdes iaf.

Men ja, jag är riktigt jävla petig och bortskämd, så fort där är en liten sena / känns broskigt så åker det ut direkt ur munne, givetvis subtilt (låtsas torka munnen.)

"Du har ju tänder!"

Jo... Men...
Jag kan bara råda dig att prova exempelvis entrecote nästa gång, för jag är ganska säker på att din ryggbiff blir torr och tråkig. Det är inte precis den köttdetalj jag skulle rekommendera en nybörjare att börja med!

Blir du besviken, så sluta inte! Köp en bit entrecote nästa gång, av bra kvalitet! Och inte så liten bit som nu, utan 250-300 gram. Följ annars många av de råd du har fått, men för så små bitar föredrar jag stekpanna hellre än ugn. Sänk värmen när du steker andra sidan och använd alltid en termometer i början!! Salta ordentligt i förväg.
Citera
2023-11-17, 18:56
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Jag kan bara råda dig att prova exempelvis entrecote nästa gång, för jag är ganska säker på att din ryggbiff blir torr och tråkig. Det är inte precis den köttdetalj jag skulle rekommendera en nybörjare att börja med!

Blir du besviken, så sluta inte! Köp en bit entrecote nästa gång, av bra kvalitet! Och inte så liten bit som nu, utan 250-300 gram. Följ annars många av de råd du har fått, men för så små bitar föredrar jag stekpanna hellre än ugn. Sänk värmen när du steker andra sidan och använd alltid en termometer i början!! Salta ordentligt i förväg.

Ryggbiff är nästan omöjlig att misslyckas med förutsatt att det är bra kött.
Billig biff från Tyskland går nästan aldrig att bli lika bra som på bra kött-restaurang
Citera
2023-11-17, 20:03
Medlem
Gothenburgers avatar
1. Bra råvara med ordentlig marmorering och med fettkappa kvar. Helst A4-A5 (undvik vaccat kött, köp över disk)
2. Köp dagen innan. Torka av köttet. Ställ i kylen över natten. Ta fram köttet ett par timmar före tillagning.
3. Hetta upp en bra stekpanna (undvik "non -stick" pannor) ordentligt, med talg och smör och låt en vitlök fräsa med tillsammans med lite svartpeppar.
4. Ta fram din snabba termoter. Lägg i köttet och bryn köttet ordentligt på båda sidor tills köttet når en innertemperatur i mitten runt 35-40 grader
5. Vrid ner tempen ordentligt på pannan.
6. Låt köttet gå till 49-50 grader medans du öser köttet sista minutrarna och ta sedan av köttet och låt vila 5-10 min.

Ju tjockare skiva ju enklare att tillaga. Du vill hamna på en sluttemperatur runt 54-56 grader. Det blir såklart godast på kolgrill om du har möjlighet till det?
Citera
2023-11-17, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Tycker inte alls du är töntig. Någonstans i det jag skriver följande känns ändå halv taskigt som argument men min mor har alltid köpt råvaror från bonde / gårdar där det är stor kännedom om hur väl djuren behandlas. Morsan köper aldrig skräp från affären, kronfågel och annat vider. Har tagit efter morsan där.
Det tycker jag låter bra
Hur gick stekningen
Citera
2023-11-17, 21:22
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Det där är ju en seglivad myt.

Food MythBusters

Jag märker dock skillnaden, men man måste bryna med fett, annars fungerar det inte.
Citera
2023-11-17, 22:14
Medlem
Leckies avatar
Häll i olja och smör, stek ena sidan tills det blöder på andra sidan sedan vänd och stek den andra. Då kapslar du in saften. Stek mycket och lär dig, använd termometer om de svårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in