Citat:
Ursprungligen postat av
nextlife
Är så petig och rädd för att det är halvrått. Fick en gång en medium på resturang som var lite rå och jag kräkte. Sedan dess vågade jag inte beställa en sådan köttbit igen, (första gången jag beställde medium.) Just medium-well har ju den rosa fina färgen men råder ingen tvekan om att det är klart. En god kvalitativ köttbit rinner det nästan ut saliv från munnen när man ska ta sin tugga så gott det är. Min storebror tyckte inte alls det var rått, men i min mening var det. Upplevdes iaf.
Men ja, jag är riktigt jävla petig och bortskämd, så fort där är en liten sena / känns broskigt så åker det ut direkt ur munne, givetvis subtilt (låtsas torka munnen.)
"Du har ju tänder!"
Jo... Men...
Jag kan bara råda dig att prova exempelvis entrecote nästa gång, för jag är ganska säker på att din ryggbiff blir torr och tråkig. Det är inte precis den köttdetalj jag skulle rekommendera en nybörjare att börja med!
Blir du besviken, så sluta inte! Köp en bit entrecote nästa gång, av bra kvalitet! Och inte så liten bit som nu, utan 250-300 gram. Följ annars många av de råd du har fått, men för så små bitar föredrar jag stekpanna hellre än ugn. Sänk värmen när du steker andra sidan och använd alltid en termometer i början!! Salta ordentligt i förväg.