2023-11-14, 16:46
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Och med arbetarklass menar jag i huvudsak människor som börjat och spenderat större delen av sina yrkesliv som olika typer av kroppsarbetare eller chaufförer eller liknande, även om en del av dem kanske har något slags kontorsarbete när de närmar sig femtio. Nästan uteslutande är det olika former av rockmusik som rullar i radion på bygget, på verkstaden, på snickeriet, i lastbilshytten etc. Sabaton och Hammerfall, Metallica, Iron Maiden, ACDC, Judas Priest och så vidare. Är de lite yngre än femtio så är det kanske Nickelback eller Linkin Park eller Green Day. Jag är inte helt påläst eftersom jag själv inte lyssnar på musik i någon större utsträckning, så detta är de jag kommer ihåg ur huvudet.

Men varför är det såhär? Varför dras samma typ av människor till den här sortens musik? Är det för att det är enkel musik där man inte behöver tänka? Enkla ackord, inga märkvärdiga tonartspiruetter utan mer ett mekaniskt malande som kliar lyssnaren på rätt ställe i huvudet samtidigt som denne sågar plank, kör truck eller sysslar med någon annan syssla som går att utföra utan att ha hjärnan påslagen?

Det är ett intressant fenomen. Den svenska motsvarigheten för generationen tidigare var dansbandsmusiken. Där var det lite samma sak. Enkla melodier med enkla budskap om fest och fylla, hjärta och smärta, sorg och svek. Tre-fyra ackord, kanske en saxofon om man ville jazza till det lite. Men även det var samma målgrupp, knegarna i radhusen. Det är deras barn som nu åker till Göteborg för att se Metallica spela, eller som drar på en skiva med Sabaton när fyllan börjar nypa på grillkvällen.

Det är väl att beteckna som folklig musik, men varför blev det såhär? Gruppinverkan via barndomen och kompisarna? Enkel musik som är enkel att ta till sig? För det är ju inte så att den här musiken spelas överallt. Och den spelades inte överallt förr heller. Det är inte så att Sabaton och Metallica har rullat varje dag på NRJ eller P3 senaste 30 åren.

Det var egentligen den här trådstarten som fick mig att fundera. Hur kan man vara så intresserad av rockmusik och varför är det alltid samma sorts människor som är det?
(FB) Sweden Rock Festival 2024
Delvis därför att de har svårt för största alternativet till rock, tradig fittmusik utan stake typ R&B, rap och hip hop. (När jag skriver fittmusik menar jag bokstavligen fittmusik alltså musik gjord av fittor för fittor.
Delvis för att de är för ointresserade och slöa för att aktivt söka musik som inte spelas på typ NRJ och P3.
Senast redigerad av araka 2023-11-14 kl. 16:51.
Citera
2023-11-14, 16:47
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huhhhhh
kent, då? Vilka attraherar dem?

Deppiga popsnöre-brudar med snedlugg och målad tår under ögat. Så var det när jag var ung på 90-talet i alla fall. Har alltid hatat Kent.
Citera
2023-11-14, 16:49
Medlem
GertBennys avatar
Det finns en youtuber som heter Hoffa Kaos som ser ut som arketypen av dessa personer enligt mig. En typisk arbetare i medelåldern som gillar hårdrock, har ofta på sig en läderväst och en burköl i handen samtidigt som han hytter vilt med näve till Carolus Rex med Sabaton.

Ibland har han läderväst med något emblem från en MC Klubb - men aldrig en väst ifrån någon "riktig" klubb som HA eller Bandidos. Ofta är han medlem i någon liten och ofarlig klubb som kanske pensionärerna på orten blir lite smårädda för när de rundlagda medlemmarna åker runt i rondellen flera gånger och varvar jättehögt med sina motorcyklar. Om dessa klubbar är riktigt häftiga så kan klubben supporta en 1 procent MC klubb. Då får medelålders arbetaren högre status bland sina artfränder.

Många av dessa typer har tatueringar och solglasögon som är silverfärgade. Mössa med flames, döskallebandana eller Cowboyhatt för att signalera att nu är det 4 veckors semester ifrån bruket i Arvika som gäller.

De blir på kvällen alltid jättefulla och högröda i ansiktet, då deras kropp inte längre klarar av den fysiska aktivitet som att springa runt på en festival faktiskt innebär. Stroke/Hjärtinfarkten ligger nära till hands för flera av dessa farbröder som lever på cigg, öl och snabba kolhydrater. En diet som inte bara gäller under festivaler/semestern utan även för resten av året.

Dessa män har ofta jättestora magar som är stenhårda och uppblåsta som det stolt visar upp och klappar på när de vill göra en poäng eller bjuda lite på sig själva. De är vinnare i livet helt enkelt.
Citera
2023-11-14, 17:14
Medlem
Pungpuckels avatar
Det är nog kanske rockkanalerna på radio som du hör.
Allihop är ju totalt skräp eftersom dom inte har någon variation.
Jag tror säkert att dessa gubbar hade velat att lyssna på lite mer varierat än Highway to hell och Enter Sandman, men dom sätter väl på och lever på hoppet att något bra skall spelas.

Om det är annan musikstil från 80-talet du syftar på, t.ex synth så kan det bero på att synthare är homosexuella och kanske inte vanligen arbetar i typiska mansyrken.
Citera
2023-11-14, 17:16
Medlem
Spännande frågeställning. Antingen så lyssnar vår generation på HÅRDrock, PUNKrock, DÖDSrock, eller på det "som spelas på radio"/ bryr mig inte om det är radiosporten eller musikkanal. Jag har inte hört någon kalla sig synthare eller popsnöre sen jag var tonåring, men nämner man sin musiksmak så är det i samband med rock.
Citera
2023-11-14, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negerdjur
Varför är de då "kroppsarbetare" om de utför komplicerade jobb? Låter jättekorkat. Det känns ju lite som att de borde ta och kliva in i värmen på kontoret i så fall. Kroppsarbete tycker jag kan skötas av lite mindre komplicerade människor. Resursslöseri annars.

Prata med HR-avdelningen och be dina vänner byta från IF-metall till unionen eller annat relevant fack så får de bättre vägledning. Metall är för sossar.

Hade dina vänner varit smarta hade de sett till att andra fick göra inlärt kroppsarbete på rutin, under dem.

Helvete vad korkad du är. Dags att vakna upp.
Tror du på riktigt att allt kroppsarbete är som en fabriksarbete i Kina eller?

Du tror inte den där snickaren som bär på en planka får vara med på stora beslut, kundmöten, problemlösning osv osv?

Mina "kroppsarbete" sysslor ingår felsöking av stora maskiner osv på olika industrier, mätteknik(ingenjörsyrke normalt sett) med bland annat totalstationer, svetsning(har diverse licenser). Konsultation osv. Ligger många år och utbildningar bakom mig. Har mycket, mycket ansvar.

Inte ens en livstid hade du lärt dig mitt fysiska yrke då det är individuellt.

"Värmen" på ditt kontor luktar fjärt och du ser antagligen ut som ett metrosexuelt päron.
Senast redigerad av Javool 2023-11-14 kl. 18:09.
Citera
2023-11-14, 17:38
Medlem
Citat:
Nej, det har jag naturligtvis inte gjort. Men det låter enkelt. Ta Sabaton som exempel. Varje låt på en enskild skiva har samma "sound" och melodi. Det är lite som att man hittat en slinga som man tycker om och sedan är det tolv låtar med olika variationer på detta.

Det kan inte vara sådär jättesvårt att lära sig, kan man tycka...

Intressant att du lyckats analysera det samtidigt som du påstår att du inte lyssnar på musik alls.

Håller förövrigt inte med alls i den analysen. Visst har de ett speciellt sound (som många band) men att varje skiva bara är en upprepning av samma låt 12 ggr stämmer helt enkelt inte
Citera
2023-11-14, 17:52
Avslutad
Citat:
Det kan inte vara sådär jättesvårt att lära sig, kan man tycka...
Att göra det enkla tillgängligt för den stora massan är svårare än man kan tro. Testa själv: Beskriv en bok med en oneliner utan att tappa något väsentligt.
Citera
2023-11-14, 18:14
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kentiro
En möjlig förklaring till varför individer från arbetarklassen tenderar att föredra genrer såsom rock och metal kan hittas i Pierre Bourdieus teorier om kulturellt kapital. Enligt Bourdieu, reflekterar individens smak och konsumtion av kulturella produkter deras sociala position och deras livserfarenheter.

Rockmusik, med dess rötter i arbetarklassens kultur och dess ofta upproriska och anti-auktoritära teman, kan resonera med livserfarenheterna hos dem som har arbetat med fysiskt krävande jobb, där musiken reflekterar och validerar deras känslor och världsuppfattning. Dess simpla struktur kan vara tilltalande eftersom den erbjuder en omedelbar och emotionell respons, vilket är särskilt värdefullt under arbete som inte kräver mental inblandning.
Ett utmärkt inlägg med Bordieus teori som klart visar sambandet mellan musiksmak och grupptillhörighet.
Citera
2023-11-14, 18:15
Medlem
sfrges avatar
På 80-talet var det ju nästan krig mellan synthare och hårdrockare.
Dom som växte upp under den tiden är väl 45-55 år gammal idag. Dom som var synthare på den tiden lär ju fortfarande lyssna på den musiken. Det borde ju alltså finnas många "arbetare" som lyssnar på synth idag.

Eller köpte man en jeansjacka, lät håret växa ut och började lyssna på Iron Maiden bara för att man blev rörmockare eller snickare?
Citera
2023-11-14, 18:34
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jag känner inte igen den typen av ämnen som framträdande i något av dom band som nämns i TS och som jag samtidigt lyssnar på.
Var hittar du dessa texter?
Running free med Maiden kanske? Minns jag spelade den på min sista skolavslutning i början av 80talet och även när jag kom hem efter det allra sista arbetspasset när jag äntligen pensionerat mig nu för några år sedan drog jag på den, vinyl-Epn live. "Maiden Japan" https://www.youtube.com/watch?v=QylcVeNvxp0&list=RDQylcVeNvxp0&start_radio =1

Den musik man är uppväxt med finns alltid med en, jag är uppväxt med Black Sabbath, Deep Purple, Rainbow osv. Övergick senare till både softare rock som Stones, Doors men även till Metal, trash-metal och en del döds/black-metal. Rocken lever i gubben kan man säga.

Vet helt ärligt inte hur Avicii låter, fast som någon sa till mig när han dött: -Du har hört det hundratals gånger på radion. För mig är det "hissmusik" det mesta som spelas på radion om man inte lyssnar på Rockklassiker då.
Citera
2023-11-14, 18:34
Medlem
För att de är smarta. Lyssna på Devin Townsend så kommer även du förstå 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här