2023-11-14, 14:10
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Tror de dras till musik där texterna handlar om saker de kan relatera till: glesbygd, hårt arbete, motorer, "vända på varje krona", öl på fredagen etc.

Jag känner inte igen den typen av ämnen som framträdande i något av dom band som nämns i TS och som jag samtidigt lyssnar på.
Var hittar du dessa texter?

Eddie Meduza och Kenneth & the knutters?
Citera
2023-11-14, 14:10
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
50+ här.

Tja, det är ju vad man är uppväxt med?
Alla dom där banden har man ju följt sedan tonåren.
Vissa av dom har ju släppt mängder av plattor.

Angående den intellektuella biten:
Vad menar du man skulle lyssna på istället som inte är ”enkelt och trallvänligt så man slipper tänka”?

Det är ofta jag slår upp ord eller historiska texter/händelser som refereras till i hårdrockstexter.
Ja, spela och producer bra hårdrock/metal är defintivt inte enklare än att göra bra pop, rap eller vad det nu TS syftar på. Snarare tvärtom i så fall.
Citera
2023-11-14, 14:11
Medlem
Amitriptylins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Och med arbetarklass menar jag i huvudsak människor som börjat och spenderat större delen av sina yrkesliv som olika typer av kroppsarbetare eller chaufförer eller liknande, även om en del av dem kanske har något slags kontorsarbete när de närmar sig femtio. Nästan uteslutande är det olika former av rockmusik som rullar i radion på bygget, på verkstaden, på snickeriet, i lastbilshytten etc. Sabaton och Hammerfall, Metallica, Iron Maiden, ACDC, Judas Priest och så vidare. Är de lite yngre än femtio så är det kanske Nickelback eller Linkin Park eller Green Day. Jag är inte helt påläst eftersom jag själv inte lyssnar på musik i någon större utsträckning, så detta är de jag kommer ihåg ur huvudet.

Men varför är det såhär? Varför dras samma typ av människor till den här sortens musik? Är det för att det är enkel musik där man inte behöver tänka? Enkla ackord, inga märkvärdiga tonartspiruetter utan mer ett mekaniskt malande som kliar lyssnaren på rätt ställe i huvudet samtidigt som denne sågar plank, kör truck eller sysslar med någon annan syssla som går att utföra utan att ha hjärnan påslagen?

Det är ett intressant fenomen. Den svenska motsvarigheten för generationen tidigare var dansbandsmusiken. Där var det lite samma sak. Enkla melodier med enkla budskap om fest och fylla, hjärta och smärta, sorg och svek. Tre-fyra ackord, kanske en saxofon om man ville jazza till det lite. Men även det var samma målgrupp, knegarna i radhusen. Det är deras barn som nu åker till Göteborg för att se Metallica spela, eller som drar på en skiva med Sabaton när fyllan börjar nypa på grillkvällen.

Det är väl att beteckna som folklig musik, men varför blev det såhär? Gruppinverkan via barndomen och kompisarna? Enkel musik som är enkel att ta till sig? För det är ju inte så att den här musiken spelas överallt. Och den spelades inte överallt förr heller. Det är inte så att Sabaton och Metallica har rullat varje dag på NRJ eller P3 senaste 30 åren.

Det var egentligen den här trådstarten som fick mig att fundera. Hur kan man vara så intresserad av rockmusik och varför är det alltid samma sorts människor som är det?
(FB) Sweden Rock Festival 2024

De är arga inombords men kan inte få ut det på annat sätt...min teori
Citera
2023-11-14, 14:11
Avslutad
Citat:
Och med arbetarklass menar jag i huvudsak människor som börjat och spenderat större delen av sina yrkesliv som olika typer av kroppsarbetare eller chaufförer eller liknande, även om en del av dem kanske har något slags kontorsarbete när de närmar sig femtio. Nästan uteslutande är det olika former av rockmusik som rullar i radion på bygget, på verkstaden, på snickeriet, i lastbilshytten etc. Sabaton och Hammerfall, Metallica, Iron Maiden, ACDC, Judas Priest och så vidare. Är de lite yngre än femtio så är det kanske Nickelback eller Linkin Park eller Green Day. Jag är inte helt påläst eftersom jag själv inte lyssnar på musik i någon större utsträckning, så detta är de jag kommer ihåg ur huvudet.

Men varför är det såhär? Varför dras samma typ av människor till den här sortens musik? Är det för att det är enkel musik där man inte behöver tänka? Enkla ackord, inga märkvärdiga tonartspiruetter utan mer ett mekaniskt malande som kliar lyssnaren på rätt ställe i huvudet samtidigt som denne sågar plank, kör truck eller sysslar med någon annan syssla som går att utföra utan att ha hjärnan påslagen?

Det är ett intressant fenomen. Den svenska motsvarigheten för generationen tidigare var dansbandsmusiken. Där var det lite samma sak. Enkla melodier med enkla budskap om fest och fylla, hjärta och smärta, sorg och svek. Tre-fyra ackord, kanske en saxofon om man ville jazza till det lite. Men även det var samma målgrupp, knegarna i radhusen. Det är deras barn som nu åker till Göteborg för att se Metallica spela, eller som drar på en skiva med Sabaton när fyllan börjar nypa på grillkvällen.

Det är väl att beteckna som folklig musik, men varför blev det såhär? Gruppinverkan via barndomen och kompisarna? Enkel musik som är enkel att ta till sig? För det är ju inte så att den här musiken spelas överallt. Och den spelades inte överallt förr heller. Det är inte så att Sabaton och Metallica har rullat varje dag på NRJ eller P3 senaste 30 åren.

Det var egentligen den här trådstarten som fick mig att fundera. Hur kan man vara så intresserad av rockmusik och varför är det alltid samma sorts människor som är det?

För man har slutat utvecklas efter högstadiet pga att man inte gjort något nytt efter det!
Citera
2023-11-14, 14:17
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, spela och producer bra hårdrock/metal är defintivt inte enklare än att göra bra pop, rap eller vad det nu TS syftar på. Snarare tvärtom i så fall.

Ja det är någonting jag upplevt under årtionden, jag tycker hårdrocken är djupare än det mesta rent generellt.
Citera
2023-11-14, 14:19
Medlem
Vitiss avatar
Långskott:
Det kan handla om jante.
Identifierar man sig som tillhörande "arbetarklass" kanske det inte är ok att gilla t ex tjeckisk konstmusik; knappt ens Steely Dan.
Man får inte sticka ut.
Citera
2023-11-14, 14:23
Medlem
Hmm, jag lyssnar mycket på rockmusik eftersom... vad ska jag annars lyssna på? Mia-Fia som sjunger om sina pojkvänner? Zarah Larsson?
Jag kan lyssna på ganska blandat från exempelvis 1970-tal och 1980-tal.
Det här är inte musik jag är uppväxt med. Men jag vill lyssna på musik med melodi och texter. Kan lyssna även på Bob Marley och just nu är det Gyllene Tider som råkar spela.

Citat:
Enkla ackord, inga märkvärdiga tonartspiruetter

Vad är det för musik som har avancerade ackord?

Jag tror det är svårt hitta mer välproducerad musik än många av de klassiska rockbanden, som Queen och Guns N Roses. Eller Metallica för den delen, som nämns av TS.

Men ge gärna exempel på vilken musik som är mer avancerad så att jag kan lyssna på den. Och jo jag kan uppskatta viss klassisk musik som Chopin men det funkar inte arbeta till. För att kunna arbeta till det krävs en stadig rytm.
Citera
2023-11-14, 14:26
Medlem
En möjlig förklaring till varför individer från arbetarklassen tenderar att föredra genrer såsom rock och metal kan hittas i Pierre Bourdieus teorier om kulturellt kapital. Enligt Bourdieu, reflekterar individens smak och konsumtion av kulturella produkter deras sociala position och deras livserfarenheter.

Rockmusik, med dess rötter i arbetarklassens kultur och dess ofta upproriska och anti-auktoritära teman, kan resonera med livserfarenheterna hos dem som har arbetat med fysiskt krävande jobb, där musiken reflekterar och validerar deras känslor och världsuppfattning. Dess simpla struktur kan vara tilltalande eftersom den erbjuder en omedelbar och emotionell respons, vilket är särskilt värdefullt under arbete som inte kräver mental inblandning.
Citera
2023-11-14, 14:32
Medlem
alicia66s avatar
Citat:

enkel musik kanske man tror om man är helt omusikalisk. Brukar vara så att man gillar den musiken från sina tonår. Hårdrock är som balsam för skälen. Vad lyssnar du på själv?
Citera
2023-11-14, 14:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Vad lyssnar du på själv?
Jag lyssnar inte på musik alls. Musik gör inget för mig så det blir liksom aldrig av.
Citera
2023-11-14, 14:39
Medlem
Room531s avatar
För att rock är ungefär 300 gånger bättre än alternativen på radion, (iaf förr och om radion är vad som spelas på köpcentrum, brrr) även om det finns massor av bra musik andra kategorier och utbudet av rock på fm-radion är smalt. Lyssnar inte på radio själv men minns ju ungefär vad som kördes... har jobbat inom någon av yrkesgrupperna du nämner. Kanske mer driv i rockmusik än någon outhärdlig smörpop-plåga - kan det var så enkelt att det låter jävligt mycket bättre...
Senast redigerad av Room531 2023-11-14 kl. 14:43.
Citera
2023-11-14, 15:02
Medlem
Negerdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javool
Flertal av dessa "kroppsarbetare" har bra mycket mer komplicerat jobb än du själv.

Varför är de då "kroppsarbetare" om de utför komplicerade jobb? Låter jättekorkat. Det känns ju lite som att de borde ta och kliva in i värmen på kontoret i så fall. Kroppsarbete tycker jag kan skötas av lite mindre komplicerade människor. Resursslöseri annars.

Prata med HR-avdelningen och be dina vänner byta från IF-metall till unionen eller annat relevant fack så får de bättre vägledning. Metall är för sossar.

Hade dina vänner varit smarta hade de sett till att andra fick göra inlärt kroppsarbete på rutin, under dem.
Senast redigerad av Negerdjur 2023-11-14 kl. 15:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in