2023-11-15, 14:45
Medlem
svt2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Exakt. Huvudet på spiken.
Folk sjunger med och diggar om det svänger, inte för texten.

Det stämmer. För att musik skall nå den breda massan behövs en hook, tydliga upprepningar och enkla refränger.

Ta Leonard Cohen som exempel - tunga texter men når bara en smal publik, de som har tid och ro att investera i att lyssna på texterna.

Enligt mig så når musik med bra texter mycket djupare, men är inget man lyssnar på när det skall krökas (möjligtvis när det skall deppkrökas).

Oasis Liam Gallagher försökte ge musiktips åt Neil Young. Han sade att han behövde skriva bättre hooks! Neil sket blanka fan, men faktum kvarstår att hans enda låt som nådde topplistorna hade just en enkel refräng - Heart of Gold.

Finns dock exempel på framgångsrika ”tunga” lyriker i nutid - Lars Winnerbäck exempelvis. Mycket om kalla landskap och ånger, men fan så han träffar o hjärtat! (Från en som tidigare avskydde Winnerbäck men vuxit in i hans stil. Det tar ett tag. Bevisar lite grann min tes - folk har inte tid. De vill ha lättuggad musik).

/ svt2
Citera
2023-11-15, 15:10
Medlem
svt2s avatar
Måste förövrigt tillägga att musiksmak ofta ärvs av föräldrar eller sin övriga omgivning. Knegare lyssnar oftare på en typ av musik vilket gör att deras barn tar efter. Knegares barn umgås ofta med knegares barn så det blir ännu mer naturligt att lira den typen av musik i den umgängesgruppen.

Sedan finns det så klart de som gjort klassresa och tar med sig musiken, därav alla "jag känner en kille på Östermalm och han lyssnar på Maiden", eller de som råkat snubbla över den på annat sätt via film eller liknande.

Förr så var även musik mer utav en klassymbol än vad det är idag. Det du lyssnade på definierade dig mer. Stones-fans var ute och söp, knullade och var lite "smutsiga" i sättet, de som lyssnade på Janis Joplin var hippies osv. Det är inte nödvändigtvis så på samma sätt längre, men eftersom musiksmak ärvs och sitter djupt så är det inte förvånande att Maiden liras mer i bruksorter än på fina gatan.

/ svt2
Citera
2023-11-15, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Jag är uppvuxen med hårdrock och började lyssna på tidigt 80-tal och jag har aldrig hört talas om dom två du nämner.
Prokofiev: https://www.youtube.com/watch?v=bBsKplb2E6Q&ab_channel=bachkwt
Citera
2023-11-16, 18:00
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svt2
Måste förövrigt tillägga att musiksmak ofta ärvs av föräldrar eller sin övriga omgivning. Knegare lyssnar oftare på en typ av musik vilket gör att deras barn tar efter. Knegares barn umgås ofta med knegares barn så det blir ännu mer naturligt att lira den typen av musik i den umgängesgruppen.

Sedan finns det så klart de som gjort klassresa och tar med sig musiken, därav alla "jag känner en kille på Östermalm och han lyssnar på Maiden", eller de som råkat snubbla över den på annat sätt via film eller liknande.

Förr så var även musik mer utav en klassymbol än vad det är idag. Det du lyssnade på definierade dig mer. Stones-fans var ute och söp, knullade och var lite "smutsiga" i sättet, de som lyssnade på Janis Joplin var hippies osv. Det är inte nödvändigtvis så på samma sätt längre, men eftersom musiksmak ärvs och sitter djupt så är det inte förvånande att Maiden liras mer i bruksorter än på fina gatan.

/ svt2

Ja, det var det jag menade med mitt inlägg.
"Bliv vid Din läst".
Både uppåt och nedåt.
Att i intellektuella kretsar berätta att man gillar Bruce Springsteen mer än Bob Dylan var / är ett "regelbrott".
Och omvänt; gillade 'Matte från Högdalen' Steve Reich eller Rachmaninov blev det ansträngt.
Citera
2023-11-16, 19:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
På 80-talet var det ju nästan krig mellan synthare och hårdrockare.
Dom som växte upp under den tiden är väl 45-55 år gammal idag. Dom som var synthare på den tiden lär ju fortfarande lyssna på den musiken. Det borde ju alltså finnas många "arbetare" som lyssnar på synth idag.

Eller köpte man en jeansjacka, lät håret växa ut och började lyssna på Iron Maiden bara för att man blev rörmockare eller snickare?
Nej, man var bara i rätt åldersgrupp före internet och 500 kanaler på TV. Kanalerna gick att räkna på ena handens fingrar, när man sett ett program hade alla andra troligtvis sett samma program och det fanns då gemensamt diskussionsunderlag.

SvT körde hela konserter med t.ex. Maiden vilket lär vara en bidragande orsak till att Sverige är ett tongivande metallexportland. Varenda fritidsgård hade minst ett lokalt metalband bestående av finniga 14-åringar som köpt tuffa nitbälten av marockanen på torget. I staden jag växte upp var hårdrockare normen, föreställer mig att resten av Sverige hade en liknande utveckling under 80-talets första halva?
Senast redigerad av Gopnikk 2023-11-16 kl. 19:26.
Citera
2023-11-16, 19:42
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gopnikk

Varenda fritidsgård hade minst ett lokalt metalband bestående av finniga 14-åringar som köpt tuffa nitbälten av marockanen på torget. I staden jag växte upp var hårdrockare normen, föreställer mig att resten av Sverige hade en liknande utveckling under 80-talets första halva?

Även i min bekantskapskrets skulle "alla" spela i band; oavsett om de kunde spela eller inte.
Fult som fan lät det.
Punken rådde, Tant Strul fanns i närheten, liksom Ebba Grön.
Här är en lista på vilka (svenska) rock- / punkband som gällde på 80-talet.

https://kommerduihag.se/80-tals-banden-sverige/
Citera
2023-11-17, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajare
Det kan jag vara med på.
Ja till och med Beatles har ju blajtexter.

Procul Harums Wither Shade of Pale är väl ett typexempel på en höjdarlåt med blajtext, annars.
Citera
2023-11-17, 10:32
Medlem
Vad ska man annars lyssna på när man jobbar och som finns tillgängligt på radion? Mix Megapol? P2? Svensk gangster-rap? Visst det kan man ju få göra om man vill men det är inget märkligt om att man tycker rock är det bästa av det extremt begränsade utbudet som finns.
Citera
2023-11-17, 12:13
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiggzor
TS har både rätt och fel. Maiden och Priest är knappast enkel och rättfram musik. I synnerhet Iron Maiden är ju tvärtemot erkända för sina proggiga, komplicerade arrangemang som snarast för tankarna till klassisk musik. Med texter som är fängslande, välskrivna, tankeväckande och ofta har stora poetiska kvalitéer.

...men det är ju inte Brave new World, A matter of life and death eller Seventh son som lastbilsgubbarna och truckförarna lyssnar på. De plöjer ju bara hitsen från det tidiga 80-talet, deras mest simpla, dumma och tjatiga låtar som de skrev för att släppa som singlar. Okomplicerade sånger med okomplicerade texter som sätter sig lätt. Det är Run to the Hills och wratchild, inte lord of light eller dream of mirrors som går om och om igen i dessa hem. Varvat med Guns n' Roses och Mötley Crüe.

På frågan om varför... jag tror inte att akademiker lyssnar på "bättre" musik. Folk i allmänhet har väl alltid lyssnat på rätt dassig radiomusik. Kommersialiserad hårdrock bara råkade väl vara populär "subkultur" under 80-talet, något som lär ha tilltalat arbetare. Yngre hantverkare går väl på Summerburst istället, och lär fortsätta lyssna på Avicii ända till sin grav och drömma sig bort till fornstora dar. Nu när subkulturer inte längre verkar existera i städerna åtminstone. På landsbygden kör de raggardunk, där är anti-etablisemangsandan fortfarande stor.

Håller helt med jag är själv född på 80-talet har ett hantverksyrke och stort Maiden fan. Jag själv skulle bli överlycklig om jag fick höra Starblind, Ghost of the Navigator eller Paschendale på en live konsert. Många av äldre gubbarna på jobbet som gillar maiden säger garanterat i fika rummet att det hade vart bättre om de kört mer klassiker. Sen skulle jag dock säga att dansband, techno då många landsbyggdsmänniskor och hantverkare älskar bilar och basdunk, är minst lika populärt bland hantverkare på landsbyggden som hårdrock. Man hittar inte många hantverkare man kan diskutera Jethro Tull eller Rush med som jag faktiskt tycker senare Maiden har mer gemensamt med än horribla Sabaton.
Citera
2023-11-17, 12:34
Medlem
Adelaides avatar
Rockmusik existerar definitivt även i de högre klasserna men där ligger det lite mer under ytan. Där lyssnas det oftast på en "finare" typ av rock (typ modern indie) och inte de banden som TS nämner.
Men hårdrock är arbetarmusik ja, det är det inget snack om.
Citera
2023-11-20, 21:41
Medlem
Negerdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javool
Helvete vad korkad du är. Dags att vakna upp.
Tror du på riktigt att allt kroppsarbete är som en fabriksarbete i Kina eller?

Du tror inte den där snickaren som bär på en planka får vara med på stora beslut, kundmöten, problemlösning osv osv?

Mina "kroppsarbete" sysslor ingår felsöking av stora maskiner osv på olika industrier, mätteknik(ingenjörsyrke normalt sett) med bland annat totalstationer, svetsning(har diverse licenser). Konsultation osv. Ligger många år och utbildningar bakom mig. Har mycket, mycket ansvar.

Inte ens en livstid hade du lärt dig mitt fysiska yrke då det är individuellt.

"Värmen" på ditt kontor luktar fjärt och du ser antagligen ut som ett metrosexuelt päron.

Jag fick ett medellinjesdiskbråck av att montera tunga komponenter på en oergonomisk station i månader pga personalbrist/upplärning av nya på andra stationer.

Jag fiser numera vidare i värmen, men jag är glad att du verkar trivas.
Senast redigerad av Negerdjur 2023-11-20 kl. 21:47.
Citera
2023-11-27, 03:02
Medlem
Countrycurrents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
För att rock musik är det som ger själen bränsle. Du låter som en riktigt prentiös jävel TS.

Jag tror att han svänger sina lurviga till Flamingokvintetten och Tomas Ledin och det gör ingen pretentiös människa, i alla fall inte när andra iakttar honom.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in