2023-11-03, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vi vet inte hur det kommer att utvecklas. Än så länge är det bara snack, vad jag vet. Volvo har ännu inte lagt ned bensinbilarna. Kineser är inte idioter.

Det är skadligt att hajpa en grön agenda som leder till nedlagd kärnkraft, oberäknelig propeller-energi, energisvält samt överföring av kontroll till EU:s gröna maskineri.
Volvo Cars slutar med tillverkning av dieselbilar nästar år, 2024.
https://www.nyteknik.se/fordon/volvo...sta-ar/4193646
Tillverkningen av elektrifierade bilar enbart ska ske 2030 som målsättning vilket redan där är ett varningstecken.
Citera
2023-11-03, 13:20
Medlem
poonts avatar
Tycker det är ofattbart att inte fler som jobbar/jobbat kommer ut med info, bevisar hur styrda de är uppåt. Tänk er Amazon dokumentären som svt(?) Lade ut i 3 delar.

Jag har kommit med info i andra tråden men orkar inte lapa efter med info som en ex arbetare därifrån. Hade varit kul om nån som väl jobbar där kommer ut info eller ledningen. Tror allt är en stor bluff som jag sa till alla när jag även jobbade där 😂
Citera
2023-11-03, 13:27
Medlem
glimmandes avatar
Northvolt är i slutändan ett högriskprojekt. Hoppas att det blir succé i slutändan.

De bästa företagen i den här branschen är CATL (Kina), BYD (Kina), Panasonic (Japan), LG (Sydkorea), Tesla (USA). Tesla och BYD tror jag främst tillverkar till sig själva. Tillsammans har dessa kanske 70-80% av hela marknaden.

Northvolt ligger nog på nån promille av världsmarknaden idag. Då EU-länder är så usla på att skapa företag inom nya industrier så är ändå Northvolt ett av de mer lyckade batteriprojekten i Europa. Med lite handelstullar och tur så tror jag att det kan bli ett nytt storföretag.

Men än så länge så ligger det nog mycket i TS inlägg. Det är fake-it-until-you-make-it. Måste vara enormt svårt att gå in i en ny bransch utan egentlig kunskap eller ledande teknik och dra igång en enorm produktionsapparat. Tar tid att bygga upp så stora industrier men alternativet att importera CATL-batterier funkar inte heller långsiktigt. Vi måste ju ha nån högteknologisk produktion i europa också för att klara handelsbalansen.
Citera
2023-11-03, 13:34
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Northvolt är i slutändan ett högriskprojekt. Hoppas att det blir succé i slutändan.

De bästa företagen i den här branschen är CATL (Kina), BYD (Kina), Panasonic (Japan), LG (Sydkorea), Tesla (USA). Tesla och BYD tror jag främst tillverkar till sig själva. Tillsammans har dessa kanske 70-80% av hela marknaden.

Northvolt ligger nog på nån promille av världsmarknaden idag. Då EU-länder är så usla på att skapa företag inom nya industrier så är ändå Northvolt ett av de mer lyckade batteriprojekten i Europa. Med lite handelstullar och tur så tror jag att det kan bli ett nytt storföretag.

Men än så länge så ligger det nog mycket i TS inlägg. Det är fake-it-until-you-make-it. Måste vara enormt svårt att gå in i en ny bransch utan egentlig kunskap eller ledande teknik och dra igång en enorm produktionsapparat. Tar tid att bygga upp så stora industrier men alternativet att importera CATL-batterier funkar inte heller långsiktigt. Vi måste ju ha nån högteknologisk produktion i europa också för att klara handelsbalansen.
EU behöver inga industrier. EU är bäst på Woke, och feminism. Då behövs inga industrier alls sörrö. Man måste bara se till att splittra fler kärnfamiljer så att vita gener inte sprider sig så mycket.

Går ju egentligen enligt plan, lägsta födelsetalen på 50 år (1,46 per par) :
https://www.altinget.se/artikel/det-...a-fodelsetalen
Senast redigerad av Uncorruptable 2023-11-03 kl. 13:39.
Citera
2023-11-03, 13:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vi vet inte hur det kommer att utvecklas. Än så länge är det bara snack, vad jag vet. Volvo har ännu inte lagt ned bensinbilarna. Kineser är inte idioter.

Det är skadligt att hajpa en grön agenda som leder till nedlagd kärnkraft, oberäknelig propeller-energi, energisvält samt överföring av kontroll till EU:s gröna maskineri.

Riktiga Volvo, som bygger lastbilar, har en lina som kan bygga både eldrivna och dieseldrivna lastbilar.
Gjorde inte Traton likadamt i Södertälje?
Citera
2023-11-03, 13:41
Medlem
swedsters avatar
Northvolt är en pappersballong i helvetet som kommer brinna upp snart nog
Citera
2023-11-03, 13:42
Medlem
swedsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Volvo Cars slutar med tillverkning av dieselbilar nästar år, 2024.
https://www.nyteknik.se/fordon/volvo...sta-ar/4193646
Tillverkningen av elektrifierade bilar enbart ska ske 2030 som målsättning vilket redan där är ett varningstecken.

Ja nu har ju volvo aldrig kunnat göra riktiga dieselmotorer så det är lika bra dom lägger ner
Citera
2023-11-03, 14:14
Medlem
Hittade äntligen arikeln som kom på mobilen i mitt flöde för någon dag sedan. Den visar tydligt på att det är spänt och problem.

"Första tecknet på en sämre relation mellan Northvolt och Volkswagen var upplösandet av joint venture-bolaget 2021. I stället för att samarbete med Northvolt valde Volkswagen en kinesisk partner i batteritillverkaren Gotion High-Tech för färdigställandet av Northvolt Zwei, som nu byggs under ett annat namn."

"Till de som räknat med batterier från Northvolt hör Volkswagen-ägda Scania. Relationen där är nu också spänd. På en investerarkonferens i förra veckan skyllde VD Christian Levin den svaga orderingången på elektriska fordon på Northvolts leveranser. Leveranserna var ”långt ifrån tillfredställande”, sa Levin."

"Northvolt uppger både pandemin, blockeringen av Suezkanalen och den ryska invasionen av Ukraina som skäl till leveransstörningarna.

”Dessa externa störningar var så pass stora att vi trots allt är stolta att vi kunnat begränsa förseningarna och påbörjat leveransen”, skriver presschefen Anders Thor i en kommentar till Di."

Tror ni på de bortförklaringarna?

"Volkswagens val av representant i Northvolts styrelse är heller inget styrketecken.

Sedan i somras företräds Volkswagen av en doldis till bolagsjurist och investeringschef, Sven Fuhrmann. Han ingår varken i Volkswagens styrelse eller ledning, vilket utmärker honom från sina företrädare på styrelseposten."

Ni som är insatta tillsättande av en bolagsjurist tyder ju på att allt inte står rätt till eller hur?

https://www.affarsvarlden.se/artikel...t-pa-northvolt

Tror Scania kommer få betydande problem framöver iom den här omställningen att låsa fast sig i att bara bygga batterilastbilar i Sverige.

Det som ändå räddar bolaget är om jag förstår det rätt är att produktion av dieselmotorer, axlar, växelådor*, hytter mm sker till stor del i Sverige för att sedan skickas till sammansättningsfabriken i Brasilien.

* Fabrik finns även i Argentina.

Stödet för tunga elfordon som regeringen ändå är inne på kan vara en liten räddning men då gäller det som sagt att Scania har fordon att levera. Kan även tillägga som parantes att Scania även satsar på att det ska vara "fossilfritt stål" vete tusan om någon kommer har råd med deras lastbilar.
Senast redigerad av Psykbryt76 2023-11-03 kl. 14:18.
Citera
2023-11-03, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Northvolt drivs av ett gäng sol-och-vårare. That's it mannen.

De hade säkert goda intentioner och visioner från början med god entreprenörsanda, men northVolt och Hybrit kommer gå till historien som två totala misslyckanden. Ägarna kommer självklart vilja cash:a ut allt via en IPO eftersom de inser att den gröna omställningen kommer misslyckas totalt.
Citera
2023-11-03, 16:17
Medlem
Enligt min och några andras uppfattning har den inte producerat någonting - känns som en ganska fattig trådstart. Kan du belägga din uppfattning på något sätt?
Citera
2023-11-03, 16:24
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyingfucks
Enligt min och några andras uppfattning har den inte producerat någonting - känns som en ganska fattig trådstart. Kan du belägga din uppfattning på något sätt?
Det har skrivits hundratals inlägg om detta och luddiga uppgifter gör att det mest uppstår långa trätor. Nyligen redogjorde någon i tråden för tre "bevis" för att enstaka batterier producerats. Det är ändå väldigt lite av en fabrik under två år. Fabriken har nu två tusen arbetare.

Företagen själva är överens om att Northvolts leveranser brister. Det räcker långt att veta.
Senast redigerad av wwr 2023-11-03 kl. 16:39.
Citera
2023-11-03, 16:41
Medlem
Elvis avatar
https://www.elinstallatoren.se/2023/...i-underjorden/

Leverans av batterier till Sara Kultuthus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in