2023-11-04, 20:56
Medlem
Israel borde ge tillbaka palstiniernas hemland till dom.

Judarna är välkomna till europa
Citera
2023-11-04, 21:03
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Intressant svar, uppskattar verkligen svaret. Så du menar att utan Usa är Isareals arme ganska svag? Hur länge skulle Israel stå emot en fullskalig arabisk attack?

Om Israel står emot och slår tillbaka som i alla tidigare krig är det inga problem för dem. Problemet är om de hamnar i ett ställningskrig där de inte kan avgöra kriget snabbt. Då tar ammunitionsförråden slut, civila samhället stannar upp för så många är inkallade i militären. Då behöver de USA industriella kapacitet och ekonomiska bistånd. Men hur länge kan Israel kriga utan USA? Svårt att säga men efter några månader blir det nog svårt. (Nu menar jag inte småbråket i Gaza utan mot en militär motståndare)
Citera
2023-11-04, 21:05
Medlem
-Bukowski-s avatar
Undrar hur många ur gisslan som Hamas mördat och som dom nu skyller på israeliska bombningar?
Citera
2023-11-04, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Jag tror den ursprungliga attacken kändes väl till av Israel, kanske t.o.m. att den indirekt stöttades, bara för att man till slut skulle ha skäliga argument för en total invasion

Min åsikt också, och min omedelbara reaktion att det är fullständig osannolikt att man blev överrumplad från hav, land o himmel o blev tagna på sängen…

Israeliska Mossad har högst? (Tillsammans med Vatikanstatens underrättelsetjänst) anseende i världen men skulle alltså inte veta?…(!)

Israel önskade konfrontationen och har nu ”alibi” från omvärlden att kunna göra det dom önskar
Citera
2023-11-04, 21:12
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Reagerade också på det. Västerländska trupper övar inte på strid i bebyggelse med stridsfordonet i bebyggelsen utan dom åker inte in förrän området är rensat på fiendesoldater. Fordonen skall skyddas med sitt liv.

Här blir dom sitting ducks utan marktrupper som säkrat. Mycket märkligt och sådant som bjuder in till det blodbad man kalkylerade korrekt med i inledningsfasen.

Jag har också reagerat över detta i de få filmsnuttar jag sett.

Korrekt förfarande för användande av pansarskyttefordon vid framryckning i SiB i Sverige är, eller var iallafall, att de används för understöd och kan användas som skydd vid framryckning, uppsuttet eller i skydd av fordonen. Men aldrig i helvete att man skulle rulla fram på det där sättet i lite makligt tempo och gruppera vid sidan av en huskropp utan att ha avsutten trupp som rensar och tar huset, skyddar flank etc.

Ser lite underligt ut, även om jag är klar över att det är propaganda vi ser.
Citera
2023-11-04, 21:17
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul.Honecker
Var inte så stöddig nu va, nära en miljon sionister har tvingats överge sina hem och där byarna står tomma nu längs med gränsen mot Libanon.

Och vad vinner Hizbollah på det?
Citera
2023-11-04, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Intressant svar, uppskattar verkligen svaret. Så du menar att utan Usa är Isareals arme ganska svag? Hur länge skulle Israel stå emot en fullskalig arabisk attack?

Israels arme är mycket stark men skör. Varför

1 Befolkningens storlek

2 Avsaknad av strategiskt djup

3 Liten industriell bas i förhållande till de behöver

Israel räddades under yom kippur kriget 1973 av USA och Portugal genom operation Operation Nickel Grass.

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Nickel_Grass

Nu är USA och Israel smartare USA har ett stort förråd av prylar i Israel kan nalla av när USA säger OK. Det kan finnas ett problem. USA kan ha nallat i samma förråd för att skicka saker till Ukraina.

Det råder ingen tvekan om att Israel behöver USA:s stöd. USA har redan beslutat att skicka mer ammunition för Iron dome, bomber mm (Hizbollah sägs ha 150 000 raketer/robotar)

Kriget mot Hizbollah 2006, som man bråkar om vem som vann fortfarande. Ett skäl varför Israel ville avsluta kriget sägs vara att man började få brist på Iron dome missiler. Sen var den israeliska armen inte bra. Hizbollah fick sitt land bombat och Libanon har fortfarande en ek kris delvis på grund av kriget.

Ett av skälen Israel gick med på fred med Egypten var att man visste att man skulle få svårt att klara av ett nytt storkrig där man blev anfallen från flera fronter. Ett annat var Egyptens säkerhetsgarantier - Egypten har inte militariserat Sinai. Så Hamas och Egypten har samarbetat att jaga ISIS mellan Gaza och Sinai, samtidigt som Egypten förstörde Hamas tunnlar (Men det är en annan historia)

En fördel för Israel är att

1 Hamas är skit men det kostar pengar att försöka förinta Hamas.

2 Syrien och Irak är kalle anka efter krig och inbördeskrig

3 Libanons ekonomi är fortfarande mer eller mindre förstörd efter kriget 2006

4 Jordanien lever i princip i symbios med Israel angående vatten och säkerhet plus är fattiga.

5 Iran ligger långt där i från och har sina egna problem.

PS Israel kan om de måste använda kärnvapen som de tänkte göra 1973. Men då vet i fan vad som händer senare.
Citera
2023-11-04, 21:21
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Jag har också reagerat över detta i de få filmsnuttar jag sett.

Korrekt förfarande för användande av pansarskyttefordon vid framryckning i SiB i Sverige är, eller var iallafall, att de används för understöd och kan användas som skydd vid framryckning, uppsuttet eller i skydd av fordonen. Men aldrig i helvete att man skulle rulla fram på det där sättet i lite makligt tempo och gruppera vid sidan av en huskropp utan att ha avsutten trupp som rensar och tar huset, skyddar flank etc.

Ser lite underligt ut, även om jag är klar över att det är propaganda vi ser.

Precis. Jag skall inte säga ”västerländskt” då jag bara har svenska erfarenheter när det begav sig men som de facto pansarskytte (eller ja, skyttesoldat på mekaniserad brigad) så är det ett sådant förfarande som du beskriver. Mekaniserade fordonen är bara understöd och tanken är att dom skall göra minsta möjliga. Ju tyngre dem är ju mer skall dem försvaras etc. Du går aldrig, aldrig in med stridsfordon som spjutspets i en bebyggelse.
Citera
2023-11-04, 21:25
Medlem
Sidhellacopters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagduvidom
Är du jude?
Hur annars kan du anse att "judarna" ska ha Palestina? Araberna bodde där och Judarna gjorde det inte. En gång i tiden var det annorlunda men menar du att det är så internationella diplomatin ska fungera? menar du verkligen det?

Nej jag är inte jude. Men Judeen betyder judarnas land. Sedan bytte Romarna namn på Judeen till Palestina. Det finns inga Palestinier. De är araber och inget annat. Hade du läst historia så hade du vetat det. Ingen vill ha araber. Inte ens araberna själva.
Citera
2023-11-04, 21:28
Medlem
Sidhellacopters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Israel borde ge tillbaka palstiniernas hemland till dom.
Judarna är välkomna till europa

Läs på. Palestinier är inget folk. De kan möjligen kallas Filisteer. Men de är araber inget annat. Det finns en massa arabländer. Flytta dem dit.
Citera
2023-11-04, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
då dör israel. Landet kan inte föra krig en längre tid utan USAs stöd. Israel har inte de logistiska och industriella bas att föra krig en längre tid.

https://time.com/6331133/israel-gaza...itary-support/

Israel behöver korta krig, när de har mobiliserat så många män. De blåser igenom sina förråd. Utan am stöd så skulle Israel få stora problem.

Israel har redan frågat om sjukhusfartyg och USA kontroller redan södra Gaza med spaningsdrones. Israel och USA har delat upp Gaza i två delar. Israelerna kontrollerar norra Gazas luftrum och låter am kontrollera det södra med spaningsdrönare.

Ett av skälen Hizbollah inte anfaller mer än vad de gör (mest för show) är två am hangarstyrkor i östra medelhavet.

Om Israel möter typ Ryssland ja, men inte när de möter något uland.

Haha du får det och låta som att Israel inte har verktyg. USA skickade upp 2 drönare för att scanna av området. Även Israels drönare har varit uppe i södra Gaza.

Och nej Hezbollah är (tyvärr) sämre än vad man trodde. Israel körde några airstrikes på viktiga platser som gjorde att dem tappade mycket.

Israel är en av dem främsta på vapentekonologi och många experter här på Flashback sa att "det är kört om Israel går in i Gaza, det kommer kosta dem otroligt mycket".
Jag måste säga att det gick precis som jag sa tidigt i tråden, de går in, tar viktiga positioner sen arbetar sig inåt. Precis så sker nu, dock lättare än vad jag trodde.
Citera
2023-11-04, 21:31
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Israels arme är mycket stark men skör. Varför

1 Befolkningens storlek

2 Avsaknad av strategiskt djup

3 Liten industriell bas i förhållande till de behöver

Israel räddades under yom kippur kriget 1973 av USA och Portugal genom operation Operation Nickel Grass.

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Nickel_Grass

Nu är USA och Israel smartare USA har ett stort förråd av prylar i Israel kan nalla av när USA säger OK. Det kan finnas ett problem. USA kan ha nallat i samma förråd för att skicka saker till Ukraina.

Det råder ingen tvekan om att Israel behöver USA:s stöd. USA har redan beslutat att skicka mer ammunition för Iron dome, bomber mm (Hizbollah sägs ha 150 000 raketer/robotar)

Kriget mot Hizbollah 2006, som man bråkar om vem som vann fortfarande. Ett skäl varför Israel ville avsluta kriget sägs vara att man började få brist på Iron dome missiler. Sen var den israeliska armen inte bra. Hizbollah fick sitt land bombat och Libanon har fortfarande en ek kris delvis på grund av kriget.

Ett av skälen Israel gick med på fred med Egypten var att man visste att man skulle få svårt att klara av ett nytt storkrig där man blev anfallen från flera fronter. Ett annat var Egyptens säkerhetsgarantier - Egypten har inte militariserat Sinai. Så Hamas och Egypten har samarbetat att jaga ISIS mellan Gaza och Sinai, samtidigt som Egypten förstörde Hamas tunnlar (Men det är en annan historia)

En fördel för Israel är att

1 Hamas är skit men det kostar pengar att försöka förinta Hamas.

2 Syrien och Irak är kalle anka efter krig och inbördeskrig

3 Libanons ekonomi är fortfarande mer eller mindre förstörd efter kriget 2006

4 Jordanien lever i princip i symbios med Israel angående vatten och säkerhet plus är fattiga.

5 Iran ligger långt där i från och har sina egna problem.

PS Israel kan om de måste använda kärnvapen som de tänkte göra 1973. Men då vet i fan vad som händer senare.

bra inlägg och analys. sällsynt i den här tråden.

hörde i förbifarten att USA bombat libanon nu, detta stämmer väl inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in