2023-10-24, 08:27
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Gå på bidrag.
Citera
2023-10-24, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Jo, men vad kan ett "hjärta av guld" göra i sammanhanget? Jag tänker att KFM skall följa lagarna, men menar du att de anställda är lite si och så med att följa lagarna?

Förhoppningsvis inte, men även om man följer lagarna så finns det en hel del variabler då mycket är bedömningsfrågor. Om inte annat så är KFM insatta i dom lagar och regler dom jobbar efter så om inte annat så kan dom klargöra vad som gäller och ge råd om hur man bör gå vidare.
Personligen har jag aldrig behövt ha med KFM att göra, men jag har hjälpt andra som befunnit sig i den sitsen och måste säga att KFM faktiskt varit en förvånansvärt tillmötesgående myndighet, vilket är beundransvärt när man tänker på vilket jävla skitjobb dom faktiskt har.
Citera
2023-10-24, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
30-40 är ju ingenting.. vadå åt helvete?..
Finns många många fler och värre sätt för livet att "gå åt helvete".. dessutom är ju inte en prick hos kronofogden något livslångt.. ens.
Inser att jag var otydlig i trådstarten med att jag har mkt större skulder än så men som jag hittills klarar av att betala. Dessa 30-40.000 är summan som kommer orsaka prick och ökade skulder, ta bort chans till lägenhet osv som jag inte har någon chans att betala.
Citera
2023-10-24, 12:21
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffMelon
Inser att jag var otydlig i trådstarten med att jag har mkt större skulder än så men som jag hittills klarar av att betala. Dessa 30-40.000 är summan som kommer orsaka prick och ökade skulder, ta bort chans till lägenhet osv som jag inte har någon chans att betala.

Om allt skulle gå åt skogen bostadsmässigt så finns det en sista grej (som jag inte fattar varför fler inte gör).

Du söker ett säsongsjobb där bostad ingår, eller som dras på lönen.
Vintersäsongen är snart här.
Ingen arbetsgivare skulle få för sig att kolla någon kronofogde för en sådan uthyrning.
Citera
2023-10-24, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
30-40 är ju ingenting.. vadå åt helvete?..
Finns många många fler och värre sätt för livet att "gå åt helvete".. dessutom är ju inte en prick hos kronofogden något livslångt.. ens.
Nej men om man är gammal som jag är snart kan pricken orsaka mkt problem man helst vill slippa som gammal. Tex byta lgh mot mindre och billigare. Kan tyckas att några år hit och dit inte spelar roll men dessa år kan ju vara oerhört olika för en 25-åring och en tex 60-åring.
Citera
2023-10-24, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Huvudsaken är att du betalar din hyra i tid! Och har pengar till mat. Frälsningsarmén och vissa fb-grupper delar ut mat ibland.
Som det varit de sista månaderna har jag inte haft pengar till mat hela månaden.
Citera
2023-10-24, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Du har otroligt fel, jag är rätt säker på att jag är bland dom äldsta tio procenten på flashback.
Och tro mig, livet har bjudit mig på måååånga överraskningar, det är därför jag vis av erfarenhet kan berätta om bästa sättet att hantera dom. Jag har varit på botten flera vändor, så jag vet vad som funkar och vad som inte funkar. Att bryta ihop och göra ingenting har aldrig någonsin funkat ens lite grann, jag har provat.
Jag har aldrig brutit ihop och inte gjort någonting. Just detta jag skriver om har varit det enda jag inte fixat - kämpar hela tiden med att klara mig på olika sätt.
Citera
2023-10-24, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Stort tack!

Stipendium eller Stiftelser betalar ej ut, om man har skulder. FVO skriver i deras hemsida:

Citat:
Vi ger inte bidrag till skulder eller tandvård som inte är nödvändig.

Källa: https://foreningenfvo.se/privatperson/
Citera
2023-10-24, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
30 000 plockar man lätt ihop svamp för på några månader. Eller jobbar ihop. Små pengar.

Det är inte dina obetydliga skulder som förstör ditt liv. Det är din inställning.
Nästan alla mina största skulder (där dessa 30-40 inte ingår) har jag dragit på mig när jag fortfarande kunde jobba. De oroade mig aldrig eftersom jag alltid hade möjlighet att fixa det genom att jobba ännu mer, förhandla t högre lön osv osv - eller lösa det på annat sätt. Inga problem. Det är när man inte kan jobba längre det blir problem. Plocka svamp låter ju enkelt om man kan göra just det, plocka svamp.
Citera
2023-10-24, 13:05
Medlem
pwnd88s avatar
Det verkar ju gå helt åt helvete för dig, i ditt fall skulle jag nog bara slå mig på ännu mer skulder - njut istället, evt. satsa allt på rött så kanske du vinner tillbaka pengarna du har i skuld så har du inga fler skulder sen? Annars skaffa en privatskuld, det kan vara ett alternativ, från en familjemedlem eller främmande med lite ränta så slipper du kronofogden och allt annat skit som gör dig depprimerad.
Citera
2023-10-24, 13:26
Medlem
Det verkar inte som att själva skulden är problemet här, inget illa menat TS. Har du sk. psykisk problematik?

Du behöver fokus, struktur och pannben. Något du kan sälja? Säga upp Netflix? Lev på lök- och potatissoppa, en skuld på 30-40 fixar du och en prick hos kronis är inte hela världen.
Citera
2023-10-24, 17:22
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Ring upp fordringsägarna och berätta läget så kanske de drar bort skulderna från kronofogden och sen gör ni en avbetalningsplan.
Win win för båda
Ja, det är ett mycket bra tips. Fordringsägare brukar gå bra att prata med, blir bara dyrare när kronofogden blir inblandad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in