2023-10-24, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiffMelon
Men 🥺 Jag har mycket större skuld än så men det är just de 30-40 jag inte kan betala. Som gått t KF. Jag får inga lån/samlingslån eller liknande heller. Min övriga stora skuld betalar jag på varje månad. Än så länge.

Min pappa var finskt medborgare. När han dog, så efterlämnade han ett skuld på 15 miljoner kroner. Lagen ändrades just precis den tiden pappa dog till de Svenska systemet. Hela hans skuld jämkades. Hade han dött ett år innan dess, så skulle jag ha ärvt hela hans skuld. 15 miljoner kr plus ränta som låg ca 50 papp i månaden.
Citera
2023-10-24, 01:51
Medlem
Citat:
Vad skulle de kunna göra? Avbetalningsplan eller vad tänker du. Upplys mig gärna tack 🙂

Kronofogdemyndigheten kan inte göra ett skit för dig såvida du inte ansöker om skuldsanering.

Dom jobbar för de som försöker driva in sina stålar.

Det du kan göra är att snacka med bolagen och se om du kan få fryst ränta om den är hög.

Kronofogdemyndigheten kommer förmodligen inte kunna dra något av dig då jag förmodar att du har låg inkomst. Du kan faktiskt räkna på det hela på kronofogdemyndighetens hemsida.

Men har du många skulder som blir ett högt belopp så släpp allt till kronofogdemyndigheten och ansök om skuldsanering. Får du denna bevilja så har du betalningsfria månader i juni och december. 5 år senare så är du fri från allt.

Aldrig varit enklare att få skuldsanering än nu då dom förenklade reglerna för ett par år sedan.

Lite mer info här.
https://www.xn--lnforum-exa.se/threa...ng-tips.20628/

"Vad ska man tänka på inför ansökan om skuldsanering?

Hur lång tid tar det från ansökan till första kontakt? Hur undviker man att få avslag?
Att vara organiserad och ha koll.
Vilka skulder har du.
Vad har du gjort för att minska skulder och utgifter.
Vad är anledningen till din skuldsättning och har du tagit tag i bakomliggande orsak tex spel, Konsumtion osv.
På kfms sida står aktuell tid som gäller just nu. https://kronofogden.se/kundservice-svarar/vantetider
Att undvika avslag är svårt att råda om de går på insolvent dvs att du inte kan betala dina skulder inom rimlig tid och skälighet dvs att du gjort allt för att ta tag i dina problem och allt för att sänka dina lån och att sluta låna."

Lycka till..
Senast redigerad av Knarkblomman 2023-10-24 kl. 01:56.
Citera
2023-10-24, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag har själv jobbat på kronofogden och även om vi är noggranna så har vi ett hjärta av guld. Ta ett samtal med fogden.

Jo, men vad kan ett "hjärta av guld" göra i sammanhanget? Jag tänker att KFM skall följa lagarna, men menar du att de anställda är lite si och så med att följa lagarna?
Citera
2023-10-24, 02:58
Medlem
Citat:
Jag har trots över tio års tids sjukskrivning hållt mig på fötter ekonomiskt men inte har det varit lätt men har funkat och jag betalat punktligt enligt alla regler. Skulder jag hade när jag blev sjuk hänger fortfarande kvar som jag betalar varje månad. Har under åren tagit lån vid vissa tillfällen när det handlar om att hjälpa min sjuka mamma som nu är avliden. Har haft koll och betalat av som överenskommet. Men jag gick in i vad som nog var en djup depression efter att en fruktansvärd händelse drabbade en nära familjemedlem. Efter att familjemedlemmen kunde ta hand om sig själv igen stod jag där och hade inte ens öppnat brev och räkningar under en period pga egen utmattning osv

Det är helt mitt eget fel trots omständigheter, jag är medveten om det.

Jag har nu skulder som inte kan fortsätta att avbetalas utan måste betalas in helt eftersom de ligger hos eller är i snabbfilen till kronofogden. Jag har uttömt de möjligheter som ev kunde funnits med samlingslån och liknande. Det går inte. Jag blir inte godkänd någonstans, inte ens på de sämsta lånemöjligheterna.

Är det meningen att jag ska gå under nu trots att skulderna inte är kanonstora (av de som gått t KF) Handlar om ca 30-40.000 och ja det är ju mycket pengar uppenbarligen eftersom mitt liv hänger på det nu.. men ändå inte så pass att livet borde behöva gå åt h-e kan man tycka.. Har funderat på go fund me eller liknande men ingen skulle ju betala ngt till mig där heller…. Varför skulle dom? Vad fan ska jag göra? Skuldsanering ja kanske men det är ju ändå ”bara” 30.000 det handlar om… Tar tacksamt emot tips och diverse hån och liknande, kanske kan hitta ngt som kan hjälpa mig igenom detta 😔

Nu är det så att ditt liv inte hänger på detta. Det KFM kan göra är ju bara att mäta ut egendom som du egentligen inte "behöver". De kan t.ex. inte ta och mäta ut hela din lön utan de måste lämna så att du har pengar till mat och hyra och sånt (märkligt nog så behöver de inte lämna pengar för att betala dina skulder).

Detta är ett faktum som gör att det faktiskt finns en poäng för fordringsägare att försöka vara med och lösa situationen. Inventera vad du kan göra för att lösa situationen, skaffa en plan och lägg fram den för fordringsägarna. Den skall vara seriös och om den är det så finns det ju inte någon anledning till att de skall djävlas med dig bara för att...
Citera
2023-10-24, 05:27
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Jo, men vad kan ett "hjärta av guld" göra i sammanhanget? Jag tänker att KFM skall följa lagarna, men menar du att de anställda är lite si och så med att följa lagarna?

Nej jag menar ta ett samtal och diskutera vad som gäller
Citera
2023-10-24, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klon1
Verkligen +1 till den som skrev om stiftelser och stipendier.
Vi kulturarbetare vet hur otroligt mycket pengar det finns att hämta där. Vissa är ju öronmärkta för kultur, men jättemånga är bara ”till behövande personer i Norrbottens inland”.
Hitta en som passar dig och Casha in.
M
Ursäkta att jag lånar tråden lite, men vart kan man hitta och ansöka om dessa stipendier? (Sitter själv i en tråkig sits på grund av mitt spelmissbruk).
Citera
2023-10-24, 06:37
Medlem
killdozer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ursäkta att jag lånar tråden lite, men vart kan man hitta och ansöka om dessa stipendier? (Sitter själv i en tråkig sits på grund av mitt spelmissbruk).

Biblioteket har en bok med årets alla stipendier.
Citera
2023-10-24, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killdozer666
Biblioteket har en bok med årets alla stipendier.
Stort tack!
Citera
2023-10-24, 07:25
Medlem
g0dspirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumstrut1234
40 tusen kronor är för vissa väldigt mycket pengar. Att du lyckats få 2,5 miljoner i skulder, förutsatt att det inte är till privatpersoner betyder ju att du tjänar väldigt bra, riktigt trist om du inte längre gör det dock. Förminska inte någons problem, ett problem ändå ett problem oavsett om någon har det värre. Att någon har det sämre är sällan en tröst.

Orsaken till att du inte får skuldsanering misstänker jag har med att göra att du anses ha möjlighet att betala tillbaka och att din skuld inte växer.

Men ändå, tråkigt att du är i den sitsen och jag hoppas att du en dag är tillbaka på i alla fall noll, eller en betydligt mindre skuld.

Jag har drivit egen verksamhet, och har begått kriminella handlingar, därav ej möjlighet till skuldsanering.
Citera
2023-10-24, 07:26
Medlem
g0dspirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5thchmbr
Får jag fråga varför den möjligheten inte finns?

Jag har begått kriminella handlingar.
Citera
2023-10-24, 07:27
Medlem
g0dspirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Går du regelbundet till någon Psykiatriker för detta?(!)

Nej varför? Klart att det suger men det är bara pengar. Jag har lyft i lungorna vilket är det viktigaste
Citera
2023-10-24, 07:34
Medlem
Haajibs avatar
Det finns något som heter jobb, då får man pengar som man betalar av sin skuld med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in