Flashback bygger pepparkakshus!
2023-10-23, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Du låter ung och självsäker. har jag fel?
Livet kommer sannerligen bjuda på överraskningar även för dig.
Kanske små, kanske stora. Kanske mängder på en gång.
Minns dina ord då.

Du har otroligt fel, jag är rätt säker på att jag är bland dom äldsta tio procenten på flashback.
Och tro mig, livet har bjudit mig på måååånga överraskningar, det är därför jag vis av erfarenhet kan berätta om bästa sättet att hantera dom. Jag har varit på botten flera vändor, så jag vet vad som funkar och vad som inte funkar. Att bryta ihop och göra ingenting har aldrig någonsin funkat ens lite grann, jag har provat.
Citera
2023-10-23, 21:34
Medlem
1. Kontakta psykiatrin om du inte redan har det.
2. Kontakta Kommunen och ansök om boendestöd.
3. Kontakta Budget och skuldrådgivare i din kommun.

Lycka till
Citera
2023-10-23, 22:11
Medlem
Verkligen +1 till den som skrev om stiftelser och stipendier.
Vi kulturarbetare vet hur otroligt mycket pengar det finns att hämta där. Vissa är ju öronmärkta för kultur, men jättemånga är bara ”till behövande personer i Norrbottens inland”.
Hitta en som passar dig och Casha in.
M
Citera
2023-10-23, 22:39
Medlem
HomoDeuss avatar
30 000 plockar man lätt ihop svamp för på några månader. Eller jobbar ihop. Små pengar.

Det är inte dina obetydliga skulder som förstör ditt liv. Det är din inställning.
Citera
2023-10-23, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Skaffa en partner?
Som ska betala min skuld? Eller tänker du att utgifterna generellt blir mindre om man är två? Så blir det ju men först och främst är det bråttom nu så lite svårt att skaffa det på tre röda 😄 Sen vill jag ju inte ha en partner bara pga det.
Citera
2023-10-23, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
30-40 är ju ingenting.. vadå åt helvete?..
Finns många många fler och värre sätt för livet att "gå åt helvete".. dessutom är ju inte en prick hos kronofogden något livslångt.. ens.
Men 🥺 Jag har mycket större skuld än så men det är just de 30-40 jag inte kan betala. Som gått t KF. Jag får inga lån/samlingslån eller liknande heller. Min övriga stora skuld betalar jag på varje månad. Än så länge.
Citera
2023-10-23, 23:18
Medlem
tedbundys avatar
Just Kronofogden är ett av dom värsta straffen man kan få för att man varit korkad.

Det blir lixom problem med precis allt från Mobilabbonemang, hyra bil, arbete till boende.

Gick en truckutbildning och i den ingår praktik 2v och ingen tog emot en.

Fast läraren var bra polare med chefen på Byggmax gick det inte att få praktik med KF.

Posten på Tomtebodada sa tvärnej av rang. Man tar för givet inom lager/truckjobb
att man snor allt och lite till om man har skulder hos kronofogden tydligen.
Citera
2023-10-23, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiffMelon
Men 🥺 Jag har mycket större skuld än så men det är just de 30-40 jag inte kan betala. Som gått t KF. Jag får inga lån/samlingslån eller liknande heller. Min övriga stora skuld betalar jag på varje månad. Än så länge.

Som någon varit inne på blir det ingen direkt konkret skillnad med dessa skulder såvida det inte är hyresskulder, skuld till elbolag el liknande.
Citera
2023-10-23, 23:31
Medlem
Citat:
Som ska betala min skuld? Eller tänker du att utgifterna generellt blir mindre om man är två? Så blir det ju men först och främst är det bråttom nu så lite svårt att skaffa det på tre röda 😄 Sen vill jag ju inte ha en partner bara pga det.

Det upplägget är ju upp till dig tänker jag. Mitt tips kvarstår 🤷‍♂️
Citera
2023-10-24, 00:28
Medlem
Snaidistens avatar
Snacka med DJ Snuff. Han har precis tiggt till sig över en mille och verkar inte ha något han behöver spendera pengarna på.
Citera
2023-10-24, 00:35
Medlem
Citat:
Jag har trots över tio års tids sjukskrivning hållt mig på fötter ekonomiskt men inte har det varit lätt men har funkat och jag betalat punktligt enligt alla regler. Skulder jag hade när jag blev sjuk hänger fortfarande kvar som jag betalar varje månad. Har under åren tagit lån vid vissa tillfällen när det handlar om att hjälpa min sjuka mamma som nu är avliden. Har haft koll och betalat av som överenskommet. Men jag gick in i vad som nog var en djup depression efter att en fruktansvärd händelse drabbade en nära familjemedlem. Efter att familjemedlemmen kunde ta hand om sig själv igen stod jag där och hade inte ens öppnat brev och räkningar under en period pga egen utmattning osv

Det är helt mitt eget fel trots omständigheter, jag är medveten om det.

Jag har nu skulder som inte kan fortsätta att avbetalas utan måste betalas in helt eftersom de ligger hos eller är i snabbfilen till kronofogden. Jag har uttömt de möjligheter som ev kunde funnits med samlingslån och liknande. Det går inte. Jag blir inte godkänd någonstans, inte ens på de sämsta lånemöjligheterna.

Är det meningen att jag ska gå under nu trots att skulderna inte är kanonstora (av de som gått t KF) Handlar om ca 30-40.000 och ja det är ju mycket pengar uppenbarligen eftersom mitt liv hänger på det nu.. men ändå inte så pass att livet borde behöva gå åt h-e kan man tycka.. Har funderat på go fund me eller liknande men ingen skulle ju betala ngt till mig där heller…. Varför skulle dom? Vad fan ska jag göra? Skuldsanering ja kanske men det är ju ändå ”bara” 30.000 det handlar om… Tar tacksamt emot tips och diverse hån och liknande, kanske kan hitta ngt som kan hjälpa mig igenom detta 😔
Ställ frågan på lånforum.se där de besitter den kunskap du efterfrågar, även kfm handläggare är med för att vara behjälplig för personer som har det problematiskt och svårt ekonomiskt.
Citera
2023-10-24, 00:49
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:

Okej, men då är det dags att lämpa av allt av värde hos vänner och invänta utmätning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in