• 8
  • 9
2023-10-25, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiffMelon
Jag har aldrig brutit ihop och inte gjort någonting. Just detta jag skriver om har varit det enda jag inte fixat - kämpar hela tiden med att klara mig på olika sätt.

Att inte öppna brev och inte betala räkningar är ganska exakt vad jag menar med att bryta ihop och inte göra någonting. Du verkar visserligen försöka ta tag i det nu så här i efterhand och det ska du ha cred för, men faktum kvarstår att när det var jobbigt så valde du att göra ingenting.

Men nog om det, gjort är gjort och att älta vad som hände löser inte problemen i efterhand. Dock rekommenderar jag dig fortfarande starkt att söka hjälp för att inte hamna i exakt samma sits nästa gång något jobbigt händer.
Citera
2023-10-25, 13:24
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Stipendium eller Stiftelser betalar ej ut, om man har skulder. FVO skriver i deras hemsida:

”Vi ger inte bidrag till skulder eller tandvård som inte är nödvändig.”

Källa: https://foreningenfvo.se/privatperson/

Att inte ge bidrag till betalning av skulder är inte detsamma som att inte ge bidrag till folk som har skulder.
Citera
2023-10-25, 13:40
Medlem
Ring upp och var ärlig. Säg att du inte har pengarna just nu, men att de ska få tillbaka dem. Erbjud att betala en liten summa löpande, så ser de att det händer någonting.
Citera
2023-10-25, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Att inte ge bidrag till betalning av skulder är inte detsamma som att inte ge bidrag till folk som har skulder.

De ser dom inte så. Dom ser ha du skulder, så kommer dom tänka att dessa medlen kommer att användas för betala av sina egna skulder. Och därmed så få man avslag. Jag ha sökt i 8 år och då fanns de bara par st i hela landet som beviljade om man hade skulder mer än 30.000kr. Nu finns de inte längre. Du måste vara skuldfri, för kunna söka ifrån stiftelser.
Senast redigerad av TheWiseOne 2023-10-25 kl. 16:03.
Citera
2023-10-25, 18:13
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
De ser dom inte så. Dom ser ha du skulder, så kommer dom tänka att dessa medlen kommer att användas för betala av sina egna skulder. Och därmed så få man avslag. Jag ha sökt i 8 år och då fanns de bara par st i hela landet som beviljade om man hade skulder mer än 30.000kr. Nu finns de inte längre. Du måste vara skuldfri, för kunna söka ifrån stiftelser.

OK, jag har ju ingen erfarenhet av detta så jag får tro på vad du säger.
Citera
2023-10-27, 12:11
Medlem
Nochillss avatar
Det går som redan antytt i tråden inte åt helvete för TS pga småskulder, det är bara att bege sig ut för att förtjäna brödfödan.

Jag behöver själv, brottas med att anhöriga skiter att betala tillbaka liknande summor som jag tidigare har hjälpt dem med.
Citera
2023-11-20, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Att inte öppna brev och inte betala räkningar är ganska exakt vad jag menar med att bryta ihop och inte göra någonting. Du verkar visserligen försöka ta tag i det nu så här i efterhand och det ska du ha cred för, men faktum kvarstår att när det var jobbigt så valde du att göra ingenting.

Men nog om det, gjort är gjort och att älta vad som hände löser inte problemen i efterhand. Dock rekommenderar jag dig fortfarande starkt att söka hjälp för att inte hamna i exakt samma sits nästa gång något jobbigt händer.
Jag förstår vad du menar. Och vad jag menade var att jag innan just detta aldrig misskött något. Det ligger inte i min natur. Har alltid varit typen som håller allt man lovar och sköter allt sitt själv och inte behöver eller vill ha någons hjälp. (Det i sig kan ju vara ett problem men det är en annan historia). Tills detta hände då jag under några månader inte betalt in vissa räkningar och satte igång den negativa ruljansen av påminnelseavgifter - inkassokostnader - kronofogden m ytterligare påslag såklart - ja…
Citera
2023-11-20, 00:33
Medlem
Tänkte ge en uppdatering om någon är intresserad. Jag har kunnat betala in ca 75% via ett lån av en nära anhörig. (Måste bara säga att det är första gången jag lånar pengar av en anhörig). Betalningsanmärkning får jag ändå eftersom det betalades in några dagar efter sista datum. Finns en minimal chans till att slippa anmärkningen men då ska jag ha tur och det är jag inte bortskämd med 🤣 så vågar inte ens hoppas. Resterande ska in inom en vecka så jobbar vidare på det. Även där riskerar jag en anmärkning. För jag antar att det blir en anmärkning per skuld eftersom de har olika målnummer fast från samma inkassoföretag. Övriga mindre kostnader som är många som blivit fler och större (med tiden) av tidigare nämnd anledning tror jag att jag fixar. Detta pga säljer massor på typ blocket nu men framför allt att jag lyckats få två månaders uppehåll hos klarna där de ligger och då använda de pengarna att komma ifatt det som annars också kommer till KF snart.
Citera
2023-11-20, 00:36
Medlem
Tack till er som gav tips och var vänliga. Eller förresten tack även till någon ovänlig men som ändå hade en poäng.
Citera
2023-11-20, 01:18
Medlem
Hej
Skönt att det verkar lösa sig med det akuta läget du är i just nu.

Vill gärna tipsa dig om att söka fonder framöver för att få lite ekonomiskt tillskott. Tyvärr har du nu missat årets fönster för vissa fondverksamhet som sker utdelning runt jul.
Du kan söka och få fondmedel trots skulder. Sök för de svårigheter du har för att få det att gå runt. Får du bidrag kan du ju nyttja en del till att bekosta avbetalning på lån. Väldigt få fonder/stiftelser vill ha redovisning i efterhand kring vad du gjort med pengarna.
Tips på fonder att söka ur är
FVO
Stadsmissionens julfond
Din lokala kyrka. Ring diakonen och fråga om stöd du kan få.
Vården. Det finns åtminstone hos västra Götalandsregion en fond för behövande som man kan söka. Gissar att andra regioner kan ha samma upplägg.
Citera
2023-11-21, 09:17
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffMelon
Inser att jag var otydlig i trådstarten med att jag har mkt större skulder än så men som jag hittills klarar av att betala. Dessa 30-40.000 är summan som kommer orsaka prick och ökade skulder, ta bort chans till lägenhet osv som jag inte har någon chans att betala.

Hur stora är dina totala skulder då? Om du har så pass låga inkomster att KFM inte kan göra någon utmätning, kanske det bästa alternativet är att helt enkelt skita i skulderna och så småningom ta med dem i graven. Eftersom du närmar dig 50 och inte är arbetsför blir det förmodligen en förlustaffär att betala av skulderna. Den enda anledningen jag kan se är för att skydda ett eventuellt arv i framtiden.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in