2023-10-23, 20:01
Medlem
g0dspirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffMelon
Jag har trots över tio års tids sjukskrivning hållt mig på fötter ekonomiskt men inte har det varit lätt men har funkat och jag betalat punktligt enligt alla regler. Skulder jag hade när jag blev sjuk hänger fortfarande kvar som jag betalar varje månad. Har under åren tagit lån vid vissa tillfällen när det handlar om att hjälpa min sjuka mamma som nu är avliden. Har haft koll och betalat av som överenskommet. Men jag gick in i vad som nog var en djup depression efter att en fruktansvärd händelse drabbade en nära familjemedlem. Efter att familjemedlemmen kunde ta hand om sig själv igen stod jag där och hade inte ens öppnat brev och räkningar under en period pga egen utmattning osv

Det är helt mitt eget fel trots omständigheter, jag är medveten om det.

Jag har nu skulder som inte kan fortsätta att avbetalas utan måste betalas in helt eftersom de ligger hos eller är i snabbfilen till kronofogden. Jag har uttömt de möjligheter som ev kunde funnits med samlingslån och liknande. Det går inte. Jag blir inte godkänd någonstans, inte ens på de sämsta lånemöjligheterna.

Är det meningen att jag ska gå under nu trots att skulderna inte är kanonstora (av de som gått t KF) Handlar om ca 30-40.000 och ja det är ju mycket pengar uppenbarligen eftersom mitt liv hänger på det nu.. men ändå inte så pass att livet borde behöva gå åt h-e kan man tycka.. Har funderat på go fund me eller liknande men ingen skulle ju betala ngt till mig där heller…. Varför skulle dom? Vad fan ska jag göra? Skuldsanering ja kanske men det är ju ändå ”bara” 30.000 det handlar om… Tar tacksamt emot tips och diverse hån och liknande, kanske kan hitta ngt som kan hjälpa mig igenom detta 😔

Nu får du väl ändå ge dig. Kom tillbaka när du har 2.5 miljoner i skulder (som mig) som ökar med 16.000 i ränta per månad, utan möjlighet till skuldsanering. Då suger det rejält
Citera
2023-10-23, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Hur stora är de totala skulderna? Är det bara 30-40 000 kr?

Hur gammal är du på ett ungefär?
Min totala skuld är mycket högre men den klarar jag att betala. Det är den här summan som jag inte har pengar till. Och säkert fler snart om jag inte lyckas betala detta då jag säckar efter rejält nu. Jag närmar mig de femtio.
Citera
2023-10-23, 20:04
Medlem
Ring till fordringsägare. Var brutalt ärlig kring din situation. Kontakta psykiatrin och begär samtalsstöd.
Ring till kommunen och be om att få tala med nån som kan hjälpa dig med avbetalningsplaner eller skuldsanering.

Men var hela tiden ärlig.
Hoppas det löser sig för dig.
Citera
2023-10-23, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Du har klarat dig hela livet, men först nu börjar det gå åt pipan så till den grad att du till och med registrerar ett konto på Flashback och skriver om det i ditt allra första inlägg?

Finns redan ganska många sådana här trådar, har du tagit en titt där?
Ja? Jag förstår inte vad du tycker är fel med det? Är trogen läsare på detta forum sen åratal tillbaka.
Citera
2023-10-23, 20:06
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g0dspirit
Nu får du väl ändå ge dig. Kom tillbaka när du har 2.5 miljoner i skulder (som mig) som ökar med 16.000 i ränta per månad, utan möjlighet till skuldsanering. Då suger det rejält

Går du regelbundet till någon Psykiatriker för detta?(!)
Citera
2023-10-23, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Kolla på olika stiftelser! De kan ha fonder att söka för fattiga. Du får googla på det eller söka nån på biblioteket, som kan hjälpa dig hitta sådana!

Stiftelser betalar ej ut, om man har skulder. De finns få stiftelser son man kan söka hos om man ha skulder. Bero på vart man bor. Men vi ta FVO (de är som försäkringskassan men för stiftelser) säger dom så här:

Citat:
Vi ger inte bidrag till skulder eller tandvård som inte är nödvändig. Under sidan Samhällets stöd kan du se var du kan vända dig i de fallen.
Citera
2023-10-23, 20:08
Medlem
Citat:
Förstår verkligen att det suger! För jävligt jobbigt. Men jag är inte ute efter sanering. Och jag har skulder i övrigt, stora skulder men de har jag klarat av att betala än så länge.
Citera
2023-10-23, 20:10
Medlem
5thchmbrs avatar
Citat:

Får jag fråga varför den möjligheten inte finns?
Citera
2023-10-23, 20:17
Medlem
Det är inte hur mycket man har i skuld utan om man kan betala . Även om du bara har 20 k i skuld och kan betala 100 kr i månaden är det mera än räntan och du blir aldrig fri .
Citera
2023-10-23, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiffMelon
Jag har trots över tio års tids sjukskrivning hållt mig på fötter ekonomiskt men inte har det varit lätt men har funkat och jag betalat punktligt enligt alla regler. Skulder jag hade när jag blev sjuk hänger fortfarande kvar som jag betalar varje månad. Har under åren tagit lån vid vissa tillfällen när det handlar om att hjälpa min sjuka mamma som nu är avliden. Har haft koll och betalat av som överenskommet. Men jag gick in i vad som nog var en djup depression efter att en fruktansvärd händelse drabbade en nära familjemedlem. Efter att familjemedlemmen kunde ta hand om sig själv igen stod jag där och hade inte ens öppnat brev och räkningar under en period pga egen utmattning osv

Det är helt mitt eget fel trots omständigheter, jag är medveten om det.

Jag har nu skulder som inte kan fortsätta att avbetalas utan måste betalas in helt eftersom de ligger hos eller är i snabbfilen till kronofogden. Jag har uttömt de möjligheter som ev kunde funnits med samlingslån och liknande. Det går inte. Jag blir inte godkänd någonstans, inte ens på de sämsta lånemöjligheterna.

Är det meningen att jag ska gå under nu trots att skulderna inte är kanonstora (av de som gått t KF) Handlar om ca 30-40.000 och ja det är ju mycket pengar uppenbarligen eftersom mitt liv hänger på det nu.. men ändå inte så pass att livet borde behöva gå åt h-e kan man tycka.. Har funderat på go fund me eller liknande men ingen skulle ju betala ngt till mig där heller…. Varför skulle dom? Vad fan ska jag göra? Skuldsanering ja kanske men det är ju ändå ”bara” 30.000 det handlar om… Tar tacksamt emot tips och diverse hån och liknande, kanske kan hitta ngt som kan hjälpa mig igenom detta 😔

Skaffa en partner?
Citera
2023-10-23, 20:22
Medlem
Till dom härinne som pratar om att "få skuldsanering" det är en ansökan man gör hos myndigheten och inget man bara random får. Många blir också nekade vid ansökan. Man skall vara ordentligt skuldsatt för att överhuvudtaget kunna komma på tal, vilket någon här antyder
Citera
2023-10-23, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Stiftelser betalar ej ut, om man har skulder. De finns få stiftelser son man kan söka hos om man ha skulder. Bero på vart man bor. Men vi ta FVO (de är som försäkringskassan men för stiftelser) säger dom så här:

Nej, inte till skulder i sig! Självklart! Men om du har en låg inkomst (de brukar specificera hur låg), och kanske är ensamstående med barn, har en viss sjukdom, ett visst yrke, är hörselskadad, äldre osv.

Olika stiftelser har olika premisser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in