2023-10-23, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Nej, inte till skulder i sig! Självklart! Men om du har en låg inkomst (de brukar specificera hur låg), och kanske är ensamstående med barn, har en viss sjukdom, ett visst yrke, är hörselskadad, äldre osv.

Olika stiftelser har olika premisser.

Nja säger jag, eftersom jag söker mellan 50-100 stiftelser per år. Och även du inte använder medlen för skulder, som kommer dom tolkas att du kommer använda medlen för skulder. Och där med man bli nekad oftare.
Citera
2023-10-23, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Nja säger jag, eftersom jag söker mellan 50-100 stiftelser per år. Och även du inte använder medlen för skulder, som kommer dom tolkas att du kommer använda medlen för skulder. Och där med man bli nekad oftare.

Mm. Ofta behöver det specificeras vad pengarna ska användas till. T ex glasögon, tandvård, en säng osv. Då vill de ha ett medföljande kostnadsförslag. Ibland krävs också läkarintyg. Beror på ens bostadsort också ja.
Citera
2023-10-23, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Mm. Ofta behöver det specificeras vad pengarna ska användas till. T ex glasögon, tandvård, en säng osv. Då vill de ha ett medföljande kostnadsförslag. Ibland krävs också läkarintyg. Beror på ens bostadsort också ja.

Även de, de finns bara par st som accepterar att man har skulder. Ur mina erfarenheter under 8 åren som jag ha sökt, så är de ca 95% av stiftelserna i Sverige betalar ej ut medlen om man har skulder.
Citera
2023-10-23, 20:39
Medlem
Pungpuckels avatar
30-40 är ju ingenting.. vadå åt helvete?..
Finns många många fler och värre sätt för livet att "gå åt helvete".. dessutom är ju inte en prick hos kronofogden något livslångt.. ens.
Citera
2023-10-23, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiffMelon
Jag har trots över tio års tids sjukskrivning hållt mig på fötter ekonomiskt men inte har det varit lätt men har funkat och jag betalat punktligt enligt alla regler. Skulder jag hade när jag blev sjuk hänger fortfarande kvar som jag betalar varje månad. Har under åren tagit lån vid vissa tillfällen när det handlar om att hjälpa min sjuka mamma som nu är avliden. Har haft koll och betalat av som överenskommet. Men jag gick in i vad som nog var en djup depression efter att en fruktansvärd händelse drabbade en nära familjemedlem. Efter att familjemedlemmen kunde ta hand om sig själv igen stod jag där och hade inte ens öppnat brev och räkningar under en period pga egen utmattning osv

Det är helt mitt eget fel trots omständigheter, jag är medveten om det.

Jag har nu skulder som inte kan fortsätta att avbetalas utan måste betalas in helt eftersom de ligger hos eller är i snabbfilen till kronofogden. Jag har uttömt de möjligheter som ev kunde funnits med samlingslån och liknande. Det går inte. Jag blir inte godkänd någonstans, inte ens på de sämsta lånemöjligheterna.

Är det meningen att jag ska gå under nu trots att skulderna inte är kanonstora (av de som gått t KF) Handlar om ca 30-40.000 och ja det är ju mycket pengar uppenbarligen eftersom mitt liv hänger på det nu.. men ändå inte så pass att livet borde behöva gå åt h-e kan man tycka.. Har funderat på go fund me eller liknande men ingen skulle ju betala ngt till mig där heller…. Varför skulle dom? Vad fan ska jag göra? Skuldsanering ja kanske men det är ju ändå ”bara” 30.000 det handlar om… Tar tacksamt emot tips och diverse hån och liknande, kanske kan hitta ngt som kan hjälpa mig igenom detta 😔

Huvudsaken är att du betalar din hyra i tid! Och har pengar till mat. Frälsningsarmén och vissa fb-grupper delar ut mat ibland.
Citera
2023-10-23, 20:46
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Min totala skuld är mycket högre men den klarar jag att betala. Det är den här summan som jag inte har pengar till. Och säkert fler snart om jag inte lyckas betala detta då jag säckar efter rejält nu. Jag närmar mig de femtio.

Tack för svaret!

Även om du hittills har kunnat betala de övriga skulderna så är ju de utgifterna en anledning till att du inte har pengar till 30-40 000 kronors skulderna nu.

Som många andra redan har påpekat så bör du kontakta kommunens skuldrådgivare (om din kommun har en sådan). Den personen kan säkert ha en uppfattning om ifall du skulle kunna få skuldsanering eller inte.
Citera
2023-10-23, 21:03
Medlem
Glöm skuldsanering på dom småsummorna.

Hyr ut lägenheten och bo svart med en arbetskamrat eller kompis ett tag om möjligt.
Citera
2023-10-23, 21:13
Medlem
Citat:
Jag har trots över tio års tids sjukskrivning hållt mig på fötter ekonomiskt men inte har det varit lätt men har funkat och jag betalat punktligt enligt alla regler. Skulder jag hade när jag blev sjuk hänger fortfarande kvar som jag betalar varje månad. Har under åren tagit lån vid vissa tillfällen när det handlar om att hjälpa min sjuka mamma som nu är avliden. Har haft koll och betalat av som överenskommet. Men jag gick in i vad som nog var en djup depression efter att en fruktansvärd händelse drabbade en nära familjemedlem. Efter att familjemedlemmen kunde ta hand om sig själv igen stod jag där och hade inte ens öppnat brev och räkningar under en period pga egen utmattning osv

Jag har nu skulder som inte kan fortsätta att avbetalas utan måste betalas in helt eftersom de ligger hos eller är i snabbfilen till kronofogden. Jag har uttömt de möjligheter som ev kunde funnits med samlingslån och liknande. Det går inte. Jag blir inte godkänd någonstans, inte ens på de sämsta lånemöjligheterna.

Är det meningen att jag ska gå under nu trots att skulderna inte är kanonstora (av de som gått t KF) Handlar om ca 30-40.000 och ja det är ju mycket pengar uppenbarligen eftersom mitt liv hänger på det nu.. men ändå inte så pass att livet borde behöva gå åt h-e kan man tycka.. Har funderat på go fund me eller liknande men ingen skulle ju betala ngt till mig där heller…. Varför skulle dom? Vad fan ska jag göra? Skuldsanering ja kanske men det är ju ändå ”bara” 30.000 det handlar om… Tar tacksamt emot tips och diverse hån och liknande, kanske kan hitta ngt som kan hjälpa mig igenom detta 😔

Men du kan inte låta det gå vidare och betala av hos kronan och leva på nudlar ett par månader. Det är ju inte flera hundra tusen som många andra har i skulder. Du kommer ju garanterat 2025 vara på fötterna igen. Ge bara inte upp och brösta det. Problem kommer och problem försvinner om du bara pushar dig själv att du kan lösa detta
Citera
2023-10-23, 21:15
Medlem
Citat:

Finns det ingen över huvud taget som du kan fråga som har möjligheten att hjälpa dig?

Om skulderna inte nått kronofogden ännu, så ta kontakt med långivaren, de kan i många fall hjälpa dig för dom ser ju helst att du betalar tillbaka pengarn, för om du skulle hamna hos fogden så får väl långivaren inte tillbaka något alls, eller så kanske det inte är jag vet inte. Någon annan hade redan svarat att du kan i alla fall testa att prata med fogden.

Ett snabblån är troligen inte lösningen, det hade nog förvärrat din situation på sikt, men det blir du ju nekad i vilket fall så det är inget alternativ.

Go fund me tror jag inte alls på, sidan hade varit fullklottrad av människor i dåliga ekonomiska situationer i det fallet - säkert ofta värre än den du är i.

Jag lider med dig dock och jag hoppas du hittar någon form av lösning. Sen kanske du har en överdriven rädsla av att få en betalningsanmärkning, den försvinner efter tre år. Du får dock inga lån, något som du inte ska ta heller, det är ju anledningen till att du skriver här. Men sen finns det saker som att du blir nekad att teckna mobilabonnemang exempelvis, något du skulle ha råd med.

Hoppas det löser sig för dig, och bra att du inser att det du gjort är fel och förhoppningsvis lärt dig av.
Citera
2023-10-23, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Kan låta hårt, men jag håller helt med föregående.
Om saker som drabbar någon i din närhet påverkar dig så pass att du inte ens klarar att sköta din personliga ekonomi så har du stora problem och behöver hjälp. Det hjälper kanske inte din nuvarande situation men mitt råd är att du omgående börjar söka hjälp i form av god man eller liknande, annars kommer du garanterat hamna i liknande situationer gång på gång.

Du låter ung och självsäker. har jag fel?
Livet kommer sannerligen bjuda på överraskningar även för dig.
Kanske små, kanske stora. Kanske mängder på en gång.
Minns dina ord då.
Citera
2023-10-23, 21:21
Medlem
Citat:
Tack för råd jag tar till mig. Är bra att ibland få en skjuts i rätt riktning om vad man kan behöva. De gånger jag ”fallit igenom” är inte för att någon i min närhet varit lite deppig eller så. Med min mamma var det när hon var döende i aggressiv cancer och under några månader då jag var där nästan hela tiden fram till hennes död pga att både ASIH och hemtjänsten inte skötte sitt jobb och hon led mycket. Den andra gången blev en ung nära familjemedlem utsatt för kraftigt sexuellt våld och tro mig, det är svårt att inte bli knäckt själv efter ett tag att se någon man älskar bearbeta detta och sedan rättegång med allt det innebär.
MEN jag HAR lätt att hamna i medberoendesituationer vilket jag är medveten om och jobbat/jobbar med. Hemska saker händer ju i livet men de är just de två exemplen jag inte klarade att ha ett skydd inför för att skydda mig själv.

Förståeligt, jag har själv varit i liknande situationer och det är jobbigt som fan.
Men, när en sådan situation blir så överväldigande att du inte ens klarar att sätta dig en halvtimme en gång i månaden och betala räkningarna, då är det inte situationerna som är problemet utan det är hur du hanterar dom. Sök hjälp, eller be någon stabil person i din närhet att coacha dig och se till att du tar tag i ditt liv. Ja, livet är jobbigt och jävligt orättvist, men att klappa ihop och sluta funka så fort något jobbigt händer kommer inte att göra det ett dugg lättare.
Citera
2023-10-23, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g0dspirit
Nu får du väl ändå ge dig. Kom tillbaka när du har 2.5 miljoner i skulder (som mig) som ökar med 16.000 i ränta per månad, utan möjlighet till skuldsanering. Då suger det rejält

40 tusen kronor är för vissa väldigt mycket pengar. Att du lyckats få 2,5 miljoner i skulder, förutsatt att det inte är till privatpersoner betyder ju att du tjänar väldigt bra, riktigt trist om du inte längre gör det dock. Förminska inte någons problem, ett problem ändå ett problem oavsett om någon har det värre. Att någon har det sämre är sällan en tröst.

Orsaken till att du inte får skuldsanering misstänker jag har med att göra att du anses ha möjlighet att betala tillbaka och att din skuld inte växer.

Men ändå, tråkigt att du är i den sitsen och jag hoppas att du en dag är tillbaka på i alla fall noll, eller en betydligt mindre skuld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in