Citat:
Ursprungligen postat av
n.lite
Kan låta hårt, men jag håller helt med föregående.
Om saker som drabbar någon i din närhet påverkar dig så pass att du inte ens klarar att sköta din personliga ekonomi så har du stora problem och behöver hjälp. Det hjälper kanske inte din nuvarande situation men mitt råd är att du omgående börjar söka hjälp i form av god man eller liknande, annars kommer du garanterat hamna i liknande situationer gång på gång.
Tack för råd jag tar till mig. Är bra att ibland få en skjuts i rätt riktning om vad man kan behöva. De gånger jag ”fallit igenom” är inte för att någon i min närhet varit lite deppig eller så. Med min mamma var det när hon var döende i aggressiv cancer och under några månader då jag var där nästan hela tiden fram till hennes död pga att både ASIH och hemtjänsten inte skötte sitt jobb och hon led mycket. Den andra gången blev en ung nära familjemedlem utsatt för kraftigt sexuellt våld och tro mig, det är svårt att inte bli knäckt själv efter ett tag att se någon man älskar bearbeta detta och sedan rättegång med allt det innebär.
MEN jag HAR lätt att hamna i medberoendesituationer vilket jag är medveten om och jobbat/jobbar med. Hemska saker händer ju i livet men de är just de två exemplen jag inte klarade att ha ett skydd inför för att skydda mig själv.