2023-10-23, 19:40
Medlem
Börja med det nya jobb-filen våra politiker implenterat de senaste 20 åren. Börja jobba med droger, antingen förvara dom eller sälj dom. Är inte svårt och är du ostraffad så är det ännu lättare. Nya tider nu, samhället fungerar inte längre och det är upp till dig att klara av vardagen.
Citera
2023-10-23, 19:45
Medlem
Rätta mig om jag har fel, KFM drar väl inte igång en skuldsanering för småbelopp? Det måste väl vara 500K och över samt avsaknaden utav en rimlig återbetalningsförmåga också. Man läser ju ofta om dessa som har flera hundratusen i skulder men som får avslag då de inte anser att skulden är tillräckligt hög..
Citera
2023-10-23, 19:45
Medlem
killdozer666s avatar
Livet går verkligen inte under för att man hamnar hos kronofogden. För många är det till och med så att det lönar sig att låta det gå till fogden mot att sitta och betala av till flera företag, ofta mer pengar var månad än man har. Hos kronofogden har man rätt till att behålla existensminimum som minst. Är det riktigt illa (men 30-40 tusen räcker inte på långa vägar) kan man få skuldsanering och avskrivna skulder.

Det är klart att det tar lite tid att bli av med prickar, kunna ta nya lån, krediter och tex byta hyresvärd när man väl är hos fogden, men säg att det tar 5 år, då är du ofta ändå rätt mycket "better off" än att fortfarande sitta i spiralen med nya lån för att kunna finansiera de gamla lånen osv.
Citera
2023-10-23, 19:47
Medlem
killdozer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood
Rätta mig om jag har fel, KFM drar väl inte igång en skuldsanering för småbelopp? Det måste väl vara 500K och över samt avsaknaden utav en rimlig återbetalningsförmåga också. Man läser ju ofta om dessa som har flera hundratusen i skulder men som får avslag då de inte anser att skulden är tillräckligt hög..

Det finns ingen minsta summa. Det som avgör är om du anses kunna ha förmåga att kunna betala av det inom överskådlig och rimlig tid. Det avgör också varför du inte anses kunna tjäna mer pengar. Så visst kan man söka för 40 000 kr, men sannolikheten är minimal att du får det beviljat eftersom det anses att man även med enbart existensminimum kan betala av den summan nån gång.
Citera
2023-10-23, 19:49
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffMelon
Jag bor i Stockholm. Men förstår inte hur du tänker att det skulle hjälpa mig 🙂 Förklara gärna.

Jag vill gärna hjälpa folk här ibland.. Ta med dom på något vad som helst, men då måste de ju bo i krokarna också.
Citera
2023-10-23, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Kan låta hårt, men jag håller helt med föregående.
Om saker som drabbar någon i din närhet påverkar dig så pass att du inte ens klarar att sköta din personliga ekonomi så har du stora problem och behöver hjälp. Det hjälper kanske inte din nuvarande situation men mitt råd är att du omgående börjar söka hjälp i form av god man eller liknande, annars kommer du garanterat hamna i liknande situationer gång på gång.
Tack för råd jag tar till mig. Är bra att ibland få en skjuts i rätt riktning om vad man kan behöva. De gånger jag ”fallit igenom” är inte för att någon i min närhet varit lite deppig eller så. Med min mamma var det när hon var döende i aggressiv cancer och under några månader då jag var där nästan hela tiden fram till hennes död pga att både ASIH och hemtjänsten inte skötte sitt jobb och hon led mycket. Den andra gången blev en ung nära familjemedlem utsatt för kraftigt sexuellt våld och tro mig, det är svårt att inte bli knäckt själv efter ett tag att se någon man älskar bearbeta detta och sedan rättegång med allt det innebär.
MEN jag HAR lätt att hamna i medberoendesituationer vilket jag är medveten om och jobbat/jobbar med. Hemska saker händer ju i livet men de är just de två exemplen jag inte klarade att ha ett skydd inför för att skydda mig själv.
Citera
2023-10-23, 19:52
Medlem
killdozer666s avatar
Hade en bekant som fick skuldsanering för 100 000 eftersom han var sjukpensionär (som det då hette) och han levde på existensminimum med sina bidrag. Kronis ansåg det icke rimligt att han kommer kunna betala av det under en rimlig tid eftersom han aldrig kommer få en högre inkomst än existensminimum (och då får kronis inte ta några pengar).

Så det som avgör är inte summan i sig, utan din förmåga att anses inom rimlig tid kunna betala tillbaka. Däremot, skuldsanering får man EN gång i livet, och fråga sig då om det är värt att gå genom en 5-årsprocess för en sån förhållandevis låg summa. För mig, nej.

Nu är inte målet att nånsin behöva ansöka om skuldsanering, men jag gör det ju hellre om 20 år för skulder på en miljon än idag för 40 000...
Citera
2023-10-23, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
30k i skuld? det är en månadslön? och du snackar om skuldsanering? du måste skämta? småpengar ju

Kom tillbaka när du har ca en miljon i skuld
Nej, JAG pratar inte alls om skuldsanering, det tog upp av andra i tråden. Jag har dessutom skrivit att det inte är aktuellt. Jag har andra skulder förutom de som nämns här men de klarar jag av. Håller med dig i den saken.
Senast redigerad av BiffMelon 2023-10-23 kl. 19:59. Anledning: Tillägg
Citera
2023-10-23, 19:55
Medlem
killdozer666s avatar
Citat:
Tack för råd jag tar till mig. Är bra att ibland få en skjuts i rätt riktning om vad man kan behöva. De gånger jag ”fallit igenom” är inte för att någon i min närhet varit lite deppig eller så. Med min mamma var det när hon var döende i aggressiv cancer och under några månader då jag var där nästan hela tiden fram till hennes död pga att både ASIH och hemtjänsten inte skötte sitt jobb och hon led mycket. Den andra gången blev en ung nära familjemedlem utsatt för kraftigt sexuellt våld och tro mig, det är svårt att inte bli knäckt själv efter ett tag att se någon man älskar bearbeta detta och sedan rättegång med allt det innebär.
MEN jag HAR lätt att hamna i medberoendesituationer vilket jag är medveten om och jobbat/jobbar med. Hemska saker händer ju i livet men de är just de två exemplen jag inte klarade att ha ett skydd inför för att skydda mig själv.

Mitt första tips är ändå egentligen att kontakta kommunens Skuld och Budgetrådgivning. De är skitbra experter och kan hjälpa dig med allt från råd och tips på din vardagsekonomi till att ansöka om skuldsanering om det anses vara den bästa vägen för dig. Det är gratis och de kan följa din resa till du återfått en stabil ekonomi, med kontinuerlig hjälp, stöd och tips om hur du ska gå till väga.
Citera
2023-10-23, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag har själv jobbat på kronofogden och även om vi är noggranna så har vi ett hjärta av guld. Ta ett samtal med fogden.
Vad skulle de kunna göra? Avbetalningsplan eller vad tänker du. Upplys mig gärna tack 🙂
Citera
2023-10-23, 19:57
Medlem
Citat:
Jag har trots över tio års tids sjukskrivning hållt mig på fötter ekonomiskt men inte har det varit lätt men har funkat och jag betalat punktligt enligt alla regler. Skulder jag hade när jag blev sjuk hänger fortfarande kvar som jag betalar varje månad. Har under åren tagit lån vid vissa tillfällen när det handlar om att hjälpa min sjuka mamma som nu är avliden. Har haft koll och betalat av som överenskommet. Men jag gick in i vad som nog var en djup depression efter att en fruktansvärd händelse drabbade en nära familjemedlem. Efter att familjemedlemmen kunde ta hand om sig själv igen stod jag där och hade inte ens öppnat brev och räkningar under en period pga egen utmattning osv

Det är helt mitt eget fel trots omständigheter, jag är medveten om det.

Jag har nu skulder som inte kan fortsätta att avbetalas utan måste betalas in helt eftersom de ligger hos eller är i snabbfilen till kronofogden. Jag har uttömt de möjligheter som ev kunde funnits med samlingslån och liknande. Det går inte. Jag blir inte godkänd någonstans, inte ens på de sämsta lånemöjligheterna.

Är det meningen att jag ska gå under nu trots att skulderna inte är kanonstora (av de som gått t KF) Handlar om ca 30-40.000 och ja det är ju mycket pengar uppenbarligen eftersom mitt liv hänger på det nu.. men ändå inte så pass att livet borde behöva gå åt h-e kan man tycka.. Har funderat på go fund me eller liknande men ingen skulle ju betala ngt till mig där heller…. Varför skulle dom? Vad fan ska jag göra? Skuldsanering ja kanske men det är ju ändå ”bara” 30.000 det handlar om… Tar tacksamt emot tips och diverse hån och liknande, kanske kan hitta ngt som kan hjälpa mig igenom detta 😔

Du får gå in i det kontanta samhället, använda dig av och leva av enbart din sjukersättning utan att använda dig av massa krediter "som du ändå inte har råd med egentligen och ej heller dom flesta egentligen". Ja eller krediter kan du inte heller använda dig av eftersom du inte är kreditvärdig när du hamnat hos fogden. Men det kommer kännas bara efter ett tag när du känner att du lever av din ersättning som du får in, utan massa jävla blancolån och äckelkrediter som Klarna och liknande för minsta lilla, med 20% ränta och uppåt. Sen om du har sparat får du stoppa undan pengar där staten inte kan komma åt dig, eller så använder du dom pengarna till att betala av dom krediter du har och så mycket som är möjligt på dessa.
Citera
2023-10-23, 20:01
Medlem
killdozer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
30k i skuld? det är en månadslön? och du snackar om skuldsanering? du måste skämta? småpengar ju

Kom tillbaka när du har ca en miljon i skuld

En månadslön om man jobbar ja. Är du sjukskriven med lägsta ersättning får du typ 11 000 i månaden om du har tur. Har du dessutom sjukpenning i särskillda fall ligger summan ENDAST på drygt 4000 i månaden (men då brukar man få boendetillägg på ca 6000). Så har man 30-40 i skuld är det rätt jävla omöjligt att spara ihop på den ersättningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in