2023-10-23, 18:25
Medlem
Vet precis hur du känner .fick skuldsanering skött mig fel fritt drömde om bli fri .blev sjuk och drog på mig horder av sjukhus räkningar .drömmen om att kunna flytta osv slogs i bitar
Citera
2023-10-23, 18:47
Medlem
Du har klarat dig hela livet, men först nu börjar det gå åt pipan så till den grad att du till och med registrerar ett konto på Flashback och skriver om det i ditt allra första inlägg?

Finns redan ganska många sådana här trådar, har du tagit en titt där?
Citera
2023-10-23, 18:59
Medlem
Köp en bil och bo i den ett tag till du kommer på fötter...och du ge inte upp...livet är jäkligt ibland men nu måste du ta dig ur detta.
Citera
2023-10-23, 19:06
Medlem
Synitizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffMelon
Jag har trots över tio års tids sjukskrivning hållt mig på fötter ekonomiskt men inte har det varit lätt men har funkat och jag betalat punktligt enligt alla regler. Skulder jag hade när jag blev sjuk hänger fortfarande kvar som jag betalar varje månad. Har under åren tagit lån vid vissa tillfällen när det handlar om att hjälpa min sjuka mamma som nu är avliden. Har haft koll och betalat av som överenskommet. Men jag gick in i vad som nog var en djup depression efter att en fruktansvärd händelse drabbade en nära familjemedlem. Efter att familjemedlemmen kunde ta hand om sig själv igen stod jag där och hade inte ens öppnat brev och räkningar under en period pga egen utmattning osv

Det är helt mitt eget fel trots omständigheter, jag är medveten om det.

Jag har nu skulder som inte kan fortsätta att avbetalas utan måste betalas in helt eftersom de ligger hos eller är i snabbfilen till kronofogden. Jag har uttömt de möjligheter som ev kunde funnits med samlingslån och liknande. Det går inte. Jag blir inte godkänd någonstans, inte ens på de sämsta lånemöjligheterna.

Är det meningen att jag ska gå under nu trots att skulderna inte är kanonstora (av de som gått t KF) Handlar om ca 30-40.000 och ja det är ju mycket pengar uppenbarligen eftersom mitt liv hänger på det nu.. men ändå inte så pass att livet borde behöva gå åt h-e kan man tycka.. Har funderat på go fund me eller liknande men ingen skulle ju betala ngt till mig där heller…. Varför skulle dom? Vad fan ska jag göra? Skuldsanering ja kanske men det är ju ändå ”bara” 30.000 det handlar om… Tar tacksamt emot tips och diverse hån och liknande, kanske kan hitta ngt som kan hjälpa mig igenom detta 😔

Du är inte ensam i den båten speciellt länge till.
Citera
2023-10-23, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Ring upp fordringsägarna och berätta läget så kanske de drar bort skulderna från kronofogden och sen gör ni en avbetalningsplan.
Win win för båda
Tack för tips men redan gjort i några omgångar nu och fått hjälp med en del som delats upp i flera betalningar.
Citera
2023-10-23, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiffMelon
Tack för tips men redan gjort i några omgångar nu och fått hjälp med en del som delats upp i flera betalningar.

OK existensminimum har du åtminstone rätt till oavsett hur det går.
Citera
2023-10-23, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Vad säger kommunens skuldrådgivare?

Men sanningen är väl att din bästa chans ligger hos familj och vänner. Det är ju som du säger ett begränsat belopp. Men samtidigt, den som har skaffat sig ett 30.000kr lån och sedan betalat av det rimligt snabbt (inom 12m tex) vet att tre-fyra tusen i månaden inte är en skitsumma. Det märks.
Jag har inte pratat med dom än, har tänkt att det då endast gäller skuldsanering? Skulle såklart helst lösa detta utan det. Jag har andra normala skulder som följt med under livet man levt men dessa har jag klarat av att betala och behöver ingen hel skuldsanering. Men jag kanske ändå ska höra med dom. Gällandes familj och vänner vill jag inte be om hjälpen där eftersom jag kommer ha svårt att betala tillbaka det i en rimlig takt.
Senast redigerad av BiffMelon 2023-10-23 kl. 19:17. Anledning: Tillägg
Citera
2023-10-23, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trasiga.kondomen
Jobba!
Tro mig, ingen vill det mer än jag. Testar kontinuerligt om det funkar men fått sådana bakslag varje gång. Min tanke är fortfarande att jag ska tillbaka till att arbeta. Finns inget tråkigare, ensammare, mer kreativitetssänkande och fattigare med att inte få jobba och dessutom vara sjuk.
Citera
2023-10-23, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Kolla på olika stiftelser! De kan ha fonder att söka för fattiga. Du får googla på det eller söka nån på biblioteket, som kan hjälpa dig hitta sådana!
Har letat en del men inte hittat någon som täcker det jag letar efter, dvs de skulle bevilja till mig. Är ju ofta rätt specifika krav från dom. Med all rätt. Fortsätter leta. Tack.
Citera
2023-10-23, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Borde inte alla som letar hjälp slänga ut ungefär vart de bor så folk faktiskt kan hjälpa dem?
Jag bor i Stockholm. Men förstår inte hur du tänker att det skulle hjälpa mig 🙂 Förklara gärna.
Citera
2023-10-23, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Undvik mer lån eller kriminalitet för att få in stålar och var helt ärlig gentemot kronofogden.
Yes 🙏🏻
Citera
2023-10-23, 19:38
Medlem
Airwave92s avatar
30k i skuld? det är en månadslön? och du snackar om skuldsanering? du måste skämta? småpengar ju

Kom tillbaka när du har ca en miljon i skuld
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in